KnutValentino Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) Jeg plages nå for tiden av flere diverse plager. Deriblant der flere av plagene er så ille at de stort sett har ødelagt mye av livskvaliteten min det siste ca. halvåret. Jeg har lenge mistenkt at det er Venlafaxin (375 mg per dag), som jeg nå har gått på i 2 år for behandling av Sosial Angst og Depresjoner, som har skylden. Plagene inkl. bla. følgende: Magebesvær, i form av Halsbrann og milde magesmerter. Irritabel Tarm Kraftig Svetting Hodepine Tretthet, uopplagthet og energiløshet. Mild Angst/Hjertebank Dårlig humør/Små-depressiv Svært liten Motivasjon til å gjøre de enkleste daglige gjøremålene (eks. Pusse tennene, ta oppvasken og lignende). Kraftig svimmelhet (noen ganger nær besvimelse) ved oppreisning fra sittende/liggende til oppreist stilling - Skyldes sannsynligvis blodtrykk som faller drastisk ved oppreisning. Søvn: Det er i tillegg også slik at dårlig eller liten søvn om natten nærmest automatisk fører med seg at plagene gjerne er ekstra fremtredende og ille den påfølgende dagen. Sovner jeg på dagen en gang, i f.eks. 2 Timer, så våkner jeg til et ganske greit humør og mye energi. Plagene kommer tho fort tilbake igjen etter ca. 30-60 min. Koffein: Koffein, med koffeintabletter som inntaksmetode, forverrer gjerne plagene og da spesielt svettingen og hodepinen. Ved inntak av koffein med koffeintabletter som inntaksmetode så kommer det ofte en intens og kraftig svette/hetetokter ca. 20-30 min etter inntak. Er det kanskje slik at Koffein øker nivåene og produksjonen av Noradrenalin? Kan dette forklare at jeg får denne negative reaksjonen ved inntak av koffein? Jeg mistenker selv at det er for høye nivåer/produksjon av Noradrenalin som har skylden til disse plagene. Noe jeg har fått delvis bekreftet da jeg på egen hånd trappet ned på Venlafaxinen med 75 mg for ca. 2 uker siden. Da bedret plagene seg betraktelig, før de uten grunn har begynt å komme tilbake igjen nå den siste uken. Til dere som vet en del om Noradrenalin og hvilke virkninger/bivirkninger dette gir/kan gi: Er de oppnevnte plagene eksempler på plager som er vanlige/mulige å få visst det skjer en overproduksjon eller/og man har høye nivåer av Noradrenalin? Hva kan generelt sett gi en økning i nivåene/produksjonen av Noradrenalin? Noen spesielle mattyper, drikketyper, medikamenter, vitaminer og kosttilskudd? Plagene blir gjerne bedre/mindre fremtredende utover ettermiddagen/kvelden og er minst fremtredende om kvelden når det har begynt å mørkne; Er produksjonen og nivåene av Noradrenalin lavere om kvelden/natten enn om dagen? Hva kan generelt sett hemme/senke nivåene/produksjonen av Noradrenalin? Nesespray: Jeg har de siste 2-3 månedene inntatt nesesprayen Zycomb Mot Tett og Rennende Nese i gjennomsnitt 2 ganger daglig (Link til produktet: http://www.apotek1.no/produkter/zycomb-nesespray-10ml-87470p). Noe jeg derimot nylig oppdaget er at iallefall det ene virkestoffet i denne sprayen (xylometazolinhydroklorid) har en såkalt "Sympatomimetisk virkning", som igjen er "substanser som kopierer effektene til adrenalin og noradrenalin". Det står også skrevet i artikkelen om denne nesesprayen hos felleskatalogen, under Interaksjoner, at "Samtidig bruk eller bruk de siste 2 ukene av trisykliske antidepressiver kan resultere i økt sympatomimetisk effekt av xylometazolin og anbefales derfor ikke". Mtp. at jeg de siste 2 årene har- og fortsatt står på Venlafaxin, så gjelder nok dette dessverre for meg. Kan dette bety at inntak av denne Nesesprayen har ført- og fører til at produksjonen og nivåene av Adrenalin og Noradrenalin er blitt for høyt, og dermed også kan ha delvis eller mye av skylden for plagene som jeg opplever? Hvordan er det med Proteiner og Grovt brød i forbindelse med Noradrenalin? Har disse noen som helst påvirkning eller sammenheng med produksjonen og nivåene av Noradrenalin? Plagene var nemlig enten ikke til stede eller til stede i svært liten grad da jeg for 6-12 måneder siden hovedsakelig spiste kjøttprodukter. Når jeg derimot gikk over til et kosthold bestående av hovedsakelig grove brødprodukter, det var rundt da plagene begynte å komme. Hva visst det skulle være omvendt og det er for lav produksjon/nivåer av Noradrenalin som skulle være problemet? Hvilke typer plager ville dette ha gitt? Noe jeg ikke skjønner er hvorfor C-vitaminer gir meg god bedring fra plagene. Noe som ikke gir mye mening visst det er for mye Noradrenalin som er problemet. Da C-vitaminer i seg selv, så vidt jeg vet, øker produksjonen av Noradrenalin. Hva med Svimmelheten som jeg opplever ved oppreisning (som sannsynligvis skyldes lavt/fallende blodtrykk)? Er dette vanlig å oppleve når man har for mye av Noradrenalin? Er det ikke mer logisk/vanlig å oppleve dette visst det er for lite Noradrenalin som er problemet? Endret 8. august 2015 av KnutValentino Lenke til kommentar
War Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Høres ut som ME , så da kan det jo være masse. Men for å finne ut av det må man utelukke ca 50 andre ting, så det betyr 30 turer til fastlegen ofte. Lenke til kommentar
KnutValentino Skrevet 9. august 2015 Forfatter Del Skrevet 9. august 2015 (endret) Høres ut som ME , så da kan det jo være masse. Men for å finne ut av det må man utelukke ca 50 andre ting, så det betyr 30 turer til fastlegen ofte. Veldig lite trolig. Da spesielt pga. av at f.eks. Trening/Fysisk aktivitet gir meg relativt god bedring, noe som ikke vanligvis er tilfellet hos ME-pasienter. Jeg leste meg derimot litt mer opp på ME igår kveld, og det var overraskende mange likheter. Men noe jeg samtidig også kom over var symptomene på Dopamin-mangel, som spesielt kan forklare det fallende blodtrykket ved oppreisning og det at jeg ofte opplever mild eufori og følelse av totalt avslappelse som de første umiddelbare virkningene ved inntak av koffein. Dopamin-mangel gir i tillegg mye mer mening enn det en overproduksjon av Noradrenalin gjør. Da også mtp. at jeg oppelevde en relativt god bedring fra plagene da jeg for ca. 3 måneder siden sluttet med Seroquel, som jeg benyttet til å få sove. Mistanken om Dopamin-mangel er derfor noe som jeg kommer til å teste ut i løpet av dagen idag og utover den neste uken. Da hovedsakelig ved å innta- og holde meg til et kosthold som er rikelige kilder på Dopamin - Noe som inkluderer bla. Proteiner, Grønnsaker/Salat og Diverse Vitaminer. Noen som vet om det hos fastlege er mulig å få gjennomført en Dopamin-test, for å sjekke om nivåene av Dopamin er normale? Jeg vet at dette er noe som er mulig, men er derimot noe usikker på om dette er en såpass "avansert" oppgave at dette enten koster mye penger eller/og dette bare tilbys på de største sykehusene her i landet. Endret 9. august 2015 av KnutValentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå