Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommunale leiligheter

GamEpaL

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som har en kommunal leilighet i Lørenskog kommune. Hun er funksjonshemmet.

Hun har søkt om at dørlistene (nede) kunne fjernes og erstattet med en lav list som er mer funksjonabel når hun bruker rullestolen.

Hun fikk avslag på søknaden. Noe jeg ikke forstår. Er ikke kommunen forpliktet til at alle kommunale leiligheter også er tilpasset til de som er funksjonshemmede?

På helsenorge.no så leser jeg at de som blir tilegnet kommunale leiligheter er også de med funksjonshemming og da bør jo alle leiligheter tilpasset til denne målgruppen. Bygger man nye kommunale leiligheter i dag så er de alltid tilpasset alle type brukere.

Det koster faktisk ikke mye å skifte ut en slik list. Og man kan legge det inn i posten for vedlikehold av leiligheten. Den posten har de jo fra før.

Håper noen med kunnskap innen dette feltet kan svare.

Fint hvis du legge ved linker til websider som omtaler dette.

Med vennlig hilsen

Henning

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bare gjøre det selv uansett. 

Sett på den gamle når det flyttes, med en stripe lim under. 

Med mindre den er skrudd i karmen da i begge sider. 

Tipper krav er nybygg, ellers måtte de ha juster sykt mange boliger 

Lenke til kommentar

Skråskjer to lister eller bord slik at hjula på rullestolen kan rulle opp på dørstokken og nedatt på andre sida. Då kan klienten passere døropningane rettvendt. (Forklaring for dei som ikkje kan rullestolar: Høge hindringar (som dørstokkar) kan passerast med dei store hjula fyrst, men då køyrer ein baklengs. Med lister fastspikra kjem ein lett over også med dei små hjula).

Eit alternativ er skråplan i metall som ligg laust. Men ein må finne nokre som passar. Høyr med den kommunale ergoterapeuten eller Hjelpemiddelsentralen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veit hvordan man gjør slike ting... det er ikke det som er problemet

Det jeg spør om er om hvilke regler det er for kommunale leiligheter og om man kreve at disse leilighetene skal tilpasses for funksjonshemmede også. 

Lenke til kommentar

Finner ikke noe mer fornuftig enn dette;

"Du kan søke om å leie kommunal bolig om du ikke klarer å skaffe deg en egnet bolig selv eller med annen offentlig hjelp eller trenger særlig tilpasning på grunn av alder, bevegelses- eller utviklingshemning."

Noe som for meg høres ut som om venninnen har krav på å få et par lister. En i familien fikk en kontorstol til mange tusen, oppimot 20.000,- tror jeg, pga bevegelseshemming så noen lusne dørterskler bør de for helsike klare. Når jeg tenker meg om så var stolen fra hjelpemiddelsentralen, men de kan antagelig hjelpe til alikevel hvis du ikke kommer noen vei med kommunen :)

Lenke til kommentar

Er ikke ute etter å kverulere Vox_populi... Det er vel kanskje du som ikke leser teksten min godt nok.

Det er jo enkelt å gjøre det. Men det er ulovlig å endre og modifisere en leilighet man leier. Det jeg spør etter er om det er lovpålagt at alle kommunale utleieleiligheter skal være tilpasset for bevegelseshemmede. Hvis det er slik, så er avslaget hun fikk uriktig.

Jeg er absolutt ikke ute etter å kverulere... bare ute etter å få gode svar... og kanskje få linker til sider som viser tekster om dette.

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar

Kommunen har ikke plikt til å bygge om kommunale leiligheter for å tilpasse dem til beboere med nedsatt funksjonsevne. Kommunens plikt er å ha et tilbud om leiligheter til personer som er vanskeligstilt på boligmarkedet. 

En leietaker kan få rett til å endre en kommunal leilighet for egen regning, jfr. husleieloven § 5-4 tredje ledd. Dette kan ikke kommunen nekte uten saklig grunn.

Har man ikke økonomi til å foreta disse endringene kan det være staten eller kommunen har plikt til å bistå etter andre regler, for eksempel via Hjelpemiddelsentralen eller sosialstønadsordningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...