usmaaan Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Heisann, Fikk opp meldingen "Alternator workshop" for 2 uker siden, sammen med batterilampa. Varte i 2 sekunder, og forsvant. Skjedde igjen for en uke siden. Meldingen er jo tilknyttet dynamoen/spenningsregulatoren. Lånte så bort bilen til et familiemedlem for et lite ærend, og da skrudde bilen seg av mens den kjørte i 20 km/t +/- samtidig som meldingen kom opp. Alt kraft i motor, rett etc forsvant, men i og med at farten var lav gikk det heldigvis bra. Vedkommende så heller ikke hva spenningen var på defa motorvarmerapparatet montert i interiøret. Bilen startet igjen på første forsøk, og bilen oppførte seg helt normalt etter det. Tok bilen til et Mekonomen-verksted, og de sjekket opp dynamoen. De sa at dynamoen lader ustabilt, og at det mest sannsynlig var børstene som hadde gått og som tuller. Fikk tilbud om skifte av dynamo for 5000 kroner. Har så i de siste dagene holdt et øye med spenningen via motorvarmerapparatet. Den viser 12,6-12,8 med motoren av, 13,4 - 13,6 på tomgang og opp til turtall på 2000 rpm og til slutt 13,6 - 13,8 på turtall over 2000 rpm. Føler også at bilen har mistet litt punch når jeg trykker inn gasspedalen for aggressiv akselerasjon på lavt turtall/gir. Bilen er en Golf IV syv, 1,6 bensin og automat. Har sjekket type dynamo, og det er en Valeo. En spenningsregulator på skruvat av merket Valeo koster 800, mens en ny dynamo har en pris på 2800-3800 kr. Jeg tror det er spenningregulatoren som er problemet, da spenningen er stabil og "akseptabel" med motor av, på tomgang og på høyt turtall. Verkstedet virket heller ikke særlig overbevisende, og personlig tror jeg de vil skvise ut mest mulig penger fra meg. Hva tenker folk her? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) 13,4 - 13,8V er ingen imponerende spenning men den burde ikke føre til motorproblemer. Jeg tror det er to separate feil. Du burde hatt rundt 14 - 14,5V selv på tomgang. Edit: Få målt spenningen direkte på batteripolene med et multimeter. Blir mer nøyaktig. Du kan ha litt tap i ledningsnettet til voltmeteret til Defaen. Samt den kan være unøyaktig. Endret 8. august 2015 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
usmaaan Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 (endret) Sånn, nå har jeg fått målt spenningen selv og her er tallene: Batterispenning med motor av: 12,64V Batterispenning på tomgang: 13,77V Batterispenning ved 2000 o/min: 13,87V Batterispenning ved belastning (fjernlys, AC på full, varmetråder, radio): 13,55V Målte også spenningsfallet mellom dynamoen og begge polene, og her er resultatet: Spenningsfall på (+)-siden: -0,56V ved belastning og -0,35V på tomgang uten belastning Spenningsfall på (-)-siden: -0,05V Målte til slutt spenningen direkte fra dynamoen (det den leverer), og fikk 14,27V på den. Basert på dette tror jeg at det enten er spenningsregulatoren som fucker seg fra tid til annen og/eller dårlig jording. Skal få sjekket alt av kabler på (+)-siden, da -0,35V/-0,56V spenningsfall er en god del mellom dynamo og pol. Hvis meldingen om "alternator workshop" kommer opp etter å ha fikset spenningsfallet også, så tror jeg spenningsregulatoren må skiftes. DEFA-appraratet viste forøvrig helt korrekt spenning uten noe spenningsfall mellom "gadgeten" i bilen og batteriet. Endret 13. august 2015 av usmaaan 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 (endret) Spenningsregulatoren inkluderer vel børster, altså vil også utslitte børster fikses av å bytte regulator. Jeg ville sjekket opp jordingen litt bedre, det er i overkant med såpass spenningsfall som du her opplever. Bilen er vel også noen år gammel.. Ny jordingskabel mellom motorblokk og chassis kan være en god investering, den koster vel en hundrelapp eller så, og byttes gjerne på en snau halvtime på de bilene jeg har vært borti. Jeg ville nok like gjerne byttet regulatoren først da, siden det er ganske typisk at disse skaper krøll i form av utslitte børster. Endret 13. august 2015 av Snylter Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hvis det ender opp med at du må ha ny dynamo så sjekk mister-auto http://www.mister-auto.no/no/generator/volkswagen-golf-iv-1j1-1-6-100hk_v8460_g4.html Kjøpte overhalt Valeo der til A6en min for 1600,- inkl mva - levering gikk smertefritt. Har dårlig erfaring med kina-dynamoene de har på bildeler.no og skruvat.no som også er mye dyrere. (Enkelte dynamoer på mister-auto har pant, og du skal returnere den gamle, men tror "avgiften" for å ikke returnere var rundt 250,-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hvis du har 14,27V på dynamo og bare 13,77V på batteriet så har du et alvorlig problem i kablinga mellom dynamo og batteri og/eller jording mellom motor, chassis og batteri. Hvis ikke kan du trygt oppgradere disse kablene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå