Ståle Nordlie Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Dette høres ut som en hekk som reguleres av grannegjerdelova . Jeg forutsetter at det ikke foreligger noen egen avtale eller "serlege rettshøve" (jf. § 1). Etter grannegjerdelova § 6 har du rett til å ha gjerde. Gjerde kan være hekk, jf grannelova § 3. Hovedregelen for hvordan gjerdet skal være er i grannegjerdelova § 4 første ledd: "Grannegjerde skal vera såleis laga og vedlikehalde at det ikkje er uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom." Det er ikke verdens mest presise regel. Man kanskje skule hen til grannelova § 3, selv om den ikke gjelder? Der kan man ha en hekk på opp til 2 meter uten å bli rammet av paragrafen. Har dere tidligere delt på vedlikeholdet (i praksis klipping)? Hvis ja kan kanskje naboen hevde at han brukte beste skjønn. Men hvis klippingen er så åpenbart ujevn som du sier tviler jeg på om han kommer noen vei med det. Hvis nei så kan jeg ikke se at naboen kan ta seg til rette. Selv om han skulle mene hekken er unødvendig eller urimelig til skade eller ulempe så gir ikke det ham rett til å gå løs på din eiendom. Etter grannegjerdelova § 14 skal "spørsmål om gjerdehald" avgjøres ved "gjerdeskjøn". Jeg er ikke sikker på om denne typen selvtekt er et "spørsmål om gjerdehald". (Det er mulig det kommer an på hvordan naboen forklarer seg.) I følge denne siden har du rett i at konfliktrådet er en mulighet. Men hvis naboen er skikkelig vrang tviler jeg på om det hjelper. Jeg har mistanke om at du vil måtte involvere advokat. Du kan også vurdere å anmelde saken. Endret 11. august 2015 av Ståle Nordlie 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå