Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] DVD-ROM og BR-ROM vises ikke i Windows 10 Edu? Hvordan få Windows 10 til å vise de igjen?

Anbefalte innlegg

Velkommen,

Jeg foretok en "Clean" installasjon av Windows 10 Edu 64-bit her om dagen.

Problemet er at Windows 10 vil ikke vise DVD-ROM eller BR-ROM mine lengre. Disse to fungerte knirkefritt med Windows 7 Ultimate i 5 år, og de fungerte knirkefritt når jeg brente ut Windows 10 Edu på DVD og installerte Windows 10 Edu fra den samme DVD platen når jeg startet PC fra DVD i BIOS.

post-360480-0-22928700-1439043802_thumb.jpg

Bildet viser kun en stasjon fra en kortleser, men ingen av de to DVD-ROM/BR-ROM stasjonene.

Hvordan kan jeg få Windows 10 til å vise disse to stasjonene igjen?

Uten disse stasjonene, da er det ikke mulig å installere dataspill fra fysiske medier. 

Kopiert fra gammel ordrebekreftelse:

DVD-ROM: Sony NEC Optiarc DVD RW burner AD-5240S DVDRW 24x, DL, Sata, Bulk, Black

BR-ROM: Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 Blu-Ray DVD-ROM, Sata

Takker for hjelp.

Exxon Valdez

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Lurer på om det ikke er Micrsoft sin egen feil. Går du inn på forsiden til tek dott enno så finner du en artikkel som viser at firmaet skal ta betalt for å vise filmer. Usikker på om de utelater spilleren din på grunn av det. Lykke til!

Endret av Hårek
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Tanken har streifet meg, trodde det bare var at de hadde fjernet avspillingsprogram slik som Windows media Player, men jeg ser at jeg fortsatt har Windows Media Player.

Er det virkelig så patetisk at jeg må betale for "Windows DVD-spiller", først da vil disse stasjonene dukke opp? 

Lenke til kommentar

Jeg takker for hjelpen. 

Denne fungerte fra din andre kilde:

reg.exe add "HKLM\System\CurrentControlSet\Services\atapi\Controller0" /f /v EnumDevice1 /t REG_DWORD /d 0x00000001

Begge stasjonene er nå synlige og fungerer. 

Tråd løst.

Lenke til kommentar

Det er en instilling i windows som heter "hide empty drives". Sikker på at det ikke er denne ?

Data DVDer har ingen ting med det artikkelen om DVD film avspilling (codecs) å gjøre .

Jeg har lagt windows 10 ISO over på DVD plate (i mangel av ledig USB stick) funker fint det.

Start en cmd prompt (admin) og sjekk med diskpart list volume (med DVD datalagrings plate loadet) om stasjonen vises

Lenke til kommentar

Det er en instilling i windows som heter "hide empty drives". Sikker på at det ikke er denne ?

Det kan hende det er det. Har ikke prøvd Win 10. Det burde være unødvendig å rote i registeret for få dvd-romen til å fungere.
Det er nok ikke det med hidden . hvis atapi dev 0 måtte tvangs enumereres.(ref register entry postet). Denne dukket opp ved oppdateringer fra 7-8 i 2012 og ser jeg på nettet :)

Nå er det Microsoft artikler og fixit på akkurat slike register endringer så det er vanskelig å gjøre noe galt om man følger instruksene (eller laster ned fixit skript fil som gjør endringen for deg)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...