Gå til innhold

Hvordan fjerne bloatware fra ny Asus PC? Er The PC Decrapifier fortsatt relevant?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Har akkurat startet opp min nye Asus PC og Windows 10 installeres i bakgrunnen akkurat nå. Ønsker å fjerne alt av unødvendig software og bloatware som følger med. Har alt registrert McAffee som skal vekk, men er sikkert mye annet tull også.

For lang tid tilbake fikk jeg et tips om The PC Decrapifier her inne. Gammel artikkel, men er oppdatert i 2015.

Er dette programmet fortsatt tingen? Og hvordan vet man egentlig hva man kan fjerne og ikke? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har kommet inn i windows 10, gå på instillinger å velg "reset"

Da får du en "tom" installasjon av windows 10 uten noe som helst bloatware.

Så går du på asus.com å finner din laptop, og laster ned driverene du trenger.

Dette er den aller beste metoden. Gjor det nettop selv på min nye Laptop.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Dette er den aller beste metoden. Gjor det nettop selv på min nye Laptop.

Interessant. Høres ideelt ut.

Hvor mange drivere må man laste ned? Og er det enkelt å finne ut hvilke? Tar det lang tid?

Lenke til kommentar

Windows 10 er ganske gode på drivere, men er ofte ikke helt oppdatert.

Ta alt som har med chipset å gjøre, touchpad, lyd og bluetooth (om du skal bruke det) og mulig du må ha en driver for at snarveiene på tastaturet skal fungere.

Om du har en asus med touchskjerm, og\eller mulighet for å flippe den til tablet mode må du ha drivere til det og.

Wifi og LAN drivere kan og være lurt.

Tar ikke så lang tid. Det er værdt det for å bli kvitt all dritten som kommer på maskinen. Du trenger ikke noe antivirusprogram forresten. Det innebygde i windows (Defender) er mer en bra nok for de fleste.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Høres litt avansert ut? Eller? :)

Men om ingen har noen bedre forslag, så tror jeg at jeg skal gjøre et forsøk. Høres ut som den beste løsningen i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Men dette er vel også noe jeg kan gjøre om for eksempel seks måneder?

Føler egentlig at maskinen er såpass smooth at jeg ikke vet om jeg orker å begynne med det nå. Bruker bare legg til/fjern programmer for å ta vekk det mest opplagte tullet.

Så kan jeg heller ta en grundigere rens om et halvt års tid. Høres det ok ut? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det bestemmer du helt selv :p

Takk! Tenker jeg gjør det slik, så tar jeg heller en ny clean install om ting begynner å gå tregere om et halvt års tid. :)

Ønsker å fjerne alt av unødvendig software og bloatware som følger med.

Gå til kontrollpanelet, og finn "Uninstall programs".

Finn det du vil fjerne, høyreklikk og velg "Uninstall".

Gjenta inntil du er fornøyd.

Vi starter slik.

Men hva er egentlig forskjellen på denne metoden og PC Decrapifier? Åpner sistnevnte for muligheten til å fjerne enda flere programmer og kanskje også på en grundigere måte?

For om ikke, så ser jeg ikke helt vitsen med et eget program med samme funksjonalitet som en innebygget Windows-funksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ja, du sier noe der. Men var her inne jeg først ble anbefalt det og det er også anbefalt på dinside.no. Tror ikke det var noe reklame der.

Tenker jeg dropper det i hvert fall.

Lenke til kommentar

Men hva er egentlig forskjellen på denne metoden og PC Decrapifier? Åpner sistnevnte for muligheten til å fjerne enda flere programmer og kanskje også på en grundigere måte?

PC Decrapifier (som jeg aldri har prøvd) og Revo Uninstaller klarer noen ganger å avinstallere programmer som Windows har problemer med å fjerne. Dessuten hender det at avinstallasjonsprogrammene ikke rydder helt opp etter seg, og det blir liggende igjen filer og registry entries som litt etter litt spiser opp diskplass. Hvis du har lite ledig diskplass så kan dette være et forsøk verd, men jeg har sluttet å bekymre meg for sånt.

Lenke til kommentar

Hmm. Er du sikker på at Asus-driverne blir fjernet dersom du tar en "Reset"?

Lenke til kommentar

Hmm. Er du sikker på at Asus-driverne blir fjernet dersom du tar en "Reset"?

Om man kjører en Reset så blir det det samme som å formatere manuelt. Så alt blir borte ja.

Men mulig Windows Update kan finne på å legge inn noen Asus drivere automatisk, men all bloatware vil forsvinne.

Og alle filene på maskinen og forsåvidt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...