Klatt3n Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Hvorfor finnes ikke dette mer av? Jeg jobber med salg av mobiltelefoner og spørsmål om antennekvalitet er en av de få tingene jeg rett og slett ikke har noe svar på. I 2013 ble det gjort en forholdsvis omfattende test av et dansk selskap (les: http://taenk.dk/nyheder/se-antennekvaliteten-paa-228-mobiltelefoner),men så vidt meg bekjent har det ikke kommet noe større, oppdatert test etter dette, verken innenriks eller internasjonalt. Per dags dato er den tilnærmet ubrukelig, da ingen av mobilene som er testet er tilgjengelig for kjøp lenger. Samtidig er dette et tema som opptar samtlige mobilkjøpere. Jeg frekventerer Galaxy S6/Edge-tråden en god del da jeg har denne telefonen selv, og en het diskusjon innad det emnet er om dekningen man opplever med S6 / S6 Edge. Denne er regelrett dårlig. Ikke stort mer å si om det. S6en er dog ikke alene om å være dårlig på dekning, spesielt ikke om vi sammenligner smarttelefoner mot gode, gamle knappe-telefoner. Men hvor finner man denne informasjonen online? Omtrent ikke et eneste sted. To spørsmål i den sammenheng:1. Noe for tek.no? Ville tro det hadde vært en attraktiv artikkel å produsere. Kunne til og med oversatt den til engelsk og kanskje fått en rekke treff fra hele verden (hadde dog vært viktig å presisere hvilke modeller man testet. De nordiske/europeiske utgavene er jo ofte forskjellig fra de man finner i Amerika og Asia. Hvem huker man tak i for å tipse om noe sånt?2. Hvordan kunne man gått frem for å teste noe slik på egenhånd, på en ryddig og skikkelig måte? Jeg har tilgang på opptil 100 forskjellige smarttelefoner i butikken min og kunne gjort noe slikt på fritiden, egentlig. Men jeg ser f.eks at testen gjort i Danmark kun er gjort på 900MHz-båndet, og å måle noe slikt har jeg ingen utstyr til. Hva trenger man? Kan se for meg at det ikke er godt nok å bare se på dBm-styrken. Tanker? Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Shamless bump. Ingen som har noe info om hvordan man kan teste dette på en ryddig måte? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Hvis du finner et sted i grenseland for dekning - så tester du ut mobilene med samme simkort. Har forsket litt på dette selv og det er interssant å se at rimeligere mobiler kan danke ut "de store". Har et område rundt ei hytte som er ypperlig til testing. Det jeg opplever er at enkle GSM-telefoner tar inn signal lettere. Hvis man setter smarttelefonen fast på ett bestemt sted, kan den ta inn etterhvert. Men straks man rører den, mister den kontakt. Nylig opplevde jeg at en Huawei Y330 til kr 349 på tilbud tok inn - riktignok wifi-signal - bedre enn en iPhone. Ellers sies det at smarttelefonene har et handikap pga bytte mellom flere frekvenser. Er også forundret over at en så viktig faktor ikke tas med - så det blir bare å påpeke dette for de som utfører testene. Endret 21. august 2015 av Fjellvåken Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Her finner du underavsnittet "Tale og dekning" http://www.tu.no/t2/mobil/2014/09/26/kanskje-den-beste-mobilen-du-kan-kjope Jeg har en app som viser signalstyrken på wifi, kanskje finnes det mere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå