internetinis virgis Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Det jeg lurte på er:-har butikk (elkjøp) rett til å føre min personlige opplysninger til tredjepart (som er NRK) uten å varsle meg om at det bli gjørt. hilsen Virgis,- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Regner meg at du har kjøpt deg en TV? Lovdata sier; § 6. Meldeplikt Den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker, skal straks melde fra om dette til NRK.Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker.Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker.Det er unødvendig med melding når mottaker er anskaffet hos radiohandler, med mindre det er gått 3 måneder fra anskaffelsen uten at avgiftskrav fra NRK er mottatt.Så Elkjøp har nok plikt til å sende opplysninger til NRK. Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Det jeg lurte på er: -har butikk (elkjøp) rett til å føre min personlige opplysninger til tredjepart (som er NRK) uten å varsle meg om at det bli gjørt. hilsen Virgis,- Hvis du kjøper ett TV-apparat fra Elkjøp, så får nok NRK beskjed om det ja. NRK må jo vite hvem dem skal sende ut krav om lisens til. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8777 Lenke til kommentar
internetinis virgis Skrevet 8. august 2015 Forfatter Del Skrevet 8. august 2015 det er jo mer svar en jeg forvented. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Har elkjøp lov til å be om legitimasjon ved kjøp av mottaker? Kan man i prinsippet oppgi falsk identitet og på den måten unndra seg innrapportering? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Har Elkjøp lov til å be om legitimasjon ved kjøp av mottaker? Kan man i prinsippet oppgi falsk identitet og på den måten unndra seg innrapportering? Om jeg møter deg på gata, har jeg lov til å be om legitimasjon? (Tror faktisk ikke det er straffbart, nei!). Svaret på nr. 2 er ja. Det er bare å skaffe seg falsk legitimasjon. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Om de har lov til å *kreve* legitimasjon da... ffs. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Hvordan skal Elkjøp ellers vite hvilket navn de skal rapportere? Selvfølgelig må du vise legitimasjon. Ellers ville det bli altfor mange tv-mottakere på stakkars Hans Hansen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Eller ingen TV på kjøperen.. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Hvordan skal Elkjøp ellers vite hvilket navn de skal rapportere? Selvfølgelig må du vise legitimasjon. Ellers ville det bli altfor mange tv-mottakere på stakkars Hans Hansen. Tja, hva om du skal kjøpe TVen i gave/overraskelse? Eller om du bare har kontanter på deg (altså ingen bankkort-id eller førerkort etc). Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) Tja, hva om du skal kjøpe TVen i gave/overraskelse? Eller om du bare har kontanter på deg (altså ingen bankkort-id eller førerkort etc). Gave går greit, men lisenskontoret må jo ha ditt navn i tilfelle mottakeren ikke vil vedkjenne seg gaven. Da er det du som får kravet. Kontanter er lovlig betalingsmiddel ifølge norsk lov, og om du kjører uten å ha med deg sertifikatet (eller drar tven med deg på bussen) bryr ikke Elkjøp seg om. Bare du har med gyldig legitimasjon, er alt i orden. Skulle du ha glemt det, er det bare å komme en annen dag. Endret 8. august 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Har aldri blitt bedt om legitimasjon de gangene jeg har kjøpt TV eller mottaker på Elkjøp eler noen andre steder for den slags skyld. 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 De spør bare om navn og adresse. Har aldri blitt spurt om legitimasjon ved kjøp av TV. (Så ja, du kan si hva som helst) 2 Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Nå er flere Elkjøp privateid så skal ikke uttale meg om dem. Men Elkjøp gir ikke beskjed til Nrk, det hadde vært en alt for stor prosess. Elkjøp spør om navn og nummer for å ha et navn på orderen. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 (endret) ... Men Elkjøp gir ikke beskjed til Nrk, det hadde vært en alt for stor prosess. ... Feil. Det rapporteres automatisk elektronisk. Både hos Elkjøp og alle andre norske TV-forhandlere fordi de er pålagt dette iflg Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk rikskringkasting. Edit: I gamle dager (før elektroniske kasse-/ordresystemer) var det en stor prosess. Men det måtte gjøres alikevel, ellers fikk butikkene problemer og kontroll av NRK. Da ble hvert eneste salg av lisenspliktige mottakere rapportert med håndskriftutfylte garantikort i egne åttesifrede nummerserier. Kopiene av disse kortene måtte arkiveres for seg selv for eget bruk og/eller NRK sine kontroller. Noen ganger kom folk fra NRK og tok stikkprøver på at rapporteringen var korrekt, og var det for mye feil måtte det rettes og meldes ellers ble butikkene truet med å måtte betale lisensen selv på bortkommende/manglende rapporteringer. Endret 9. august 2015 av Mr D 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Nå er flere Elkjøp privateid så skal ikke uttale meg om dem. Men Elkjøp gir ikke beskjed til Nrk, det hadde vært en alt for stor prosess. Elkjøp spør om navn og nummer for å ha et navn på orderen. Ehm, jo. Som det allerede påpekes i tråden her så er de pliktig å gjøre dette. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Har Elkjøp lov til å be om legitimasjon ved kjøp av mottaker? Kan man i prinsippet oppgi falsk identitet og på den måten unndra seg innrapportering? Om jeg møter deg på gata, har jeg lov til å be om legitimasjon? (Tror faktisk ikke det er straffbart, nei!). Svaret på nr. 2 er ja. Det er bare å skaffe seg falsk legitimasjon. Dokumentfalsk er ikke en god ide ... 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Jeg ble kun spurt om navn og adresse sist jeg kjøpte meg ny tv. Ingen legitimasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå