Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) Hei noen som har noen tips til sirkulering/utbytting av luft på en effektiv måte men aller helst stillegående. har ikke så mange muligheter til å modifisere vegger eller sette noe utenfor som f.eks en varmepumpe. takker for hjelp Endret 8. august 2015 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Gjennomtrekk? Men fra spøk til moro; det kommer vel helt an på begrensingene dine. Uten å kunne modifisere vegger med å sette inn vifter og ventiler så er det vel ikke så lett å få til en god ventilasjon. Men for all del, det er ikke mitt fag, så kan hende noen har bedre råd. Første jeg tenkte på var små kanalvifter som man kan sette strategisk i forskjellige rom for å sirkulere. Men de trenger jo strøm, og litt bråk må man vel regne fra en sånn løsning. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Leilighet? I bygård fra 1890, blokk fra 1960, eller nytt prosjekt fra 2015? Hva slags ventilasjon er det fra før? Veggventiler og vinduer som kan åpnes, kanaler med selvtrekk koblet til luftepipe, mekanisk ventilasjonsanlegg med eller uten varmeveksler? Finnes det vedovn eller peis der man kan lufte ut litt ekstra ved å åpne ovnsdør og sørge for at evt. spjeld står på full åpning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Det er en bygård fra 1800 tallet, men nyoppuset innvendig i 2011. ingen ventilasjon fra før, kun små luker over vindu (som egentlig er ubetydlig) ingen vedovn. det er så og si ingen ventilajson her bortsett fra å åpne vinduer, om sommeren er det ganske ektremt inne. så jeg søker egentlig en permanent løsning, hvor vinduer kan være igjen men det fortsatt blir sirkulering av luften, innsug, avsug. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) Lukene i vinduet kan gjøre susen de med visse forbehold. Du må ha utluft for at de skal fungere som innluft, men om dørene som ikke er beregnet for dette med lufting under eller hull i seg eller med karmer med lufting i topp , så vil det ikke fungere. Med slike dører i huset så kunne man hatt avtrekksvifte på badet eller i ventilatoren på kjøkkenet og lukene i alle vinduene ville ha blitt innluft. Det er nok de eneste mulighetene du har om luften skal byttes ut. Alternativet koster ca 50-60 laken og vil i murtak/vegger kreve åpen løsning eller nedforet i kanaler og se slik ut (her fra det jeg monterer nå) Edit: Skikkelig plan c er om du har en luftekanal i vegg eller tilsvarende, kjøpe en mobil AC og stikke ut-lufta i luka. Sette på den på 15C når dere drar ut for de støyer. Siden den kaster ut luft, vil lukene i vinduene trekke inn luft og hele leiligheten vil være kald når den skal brukes igjen. Vil ikke si at de løsningene er noen gode løsninger, de fleste mobile ac havner i en bod avslått. Endret 8. august 2015 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 det er den mobile løsningen jeg har brukt til nå, men bare røret ut av vinduet. bråker for mye og det blir fort varmt her igjen. har tenkt på varmepumpe, men tror utedelen vil bråke for mye og riste i veggen (er et trehus) penger er egentlig ikke et issue, men hadde vært stas med en permanent løsning som kan ihvertfall få deg kjøligere, varmere om vinteren er ikke så varlig Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Miniventilasjon med gjennvinner har minimalt ute, bare en rist eller lignende.. Eller en miniversjon som denne i enkelte rom.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 ikke dum den altså, men vet ikke om det vil holde, med tanke på å få det kjøligere. man må også lage hull i veggen?, er usikker på om jeg kan det. hadde det vært en mulighet å lage hullet i glasset på vinduet? Lenke til kommentar
War Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Bytte ut luften vil jo være mulig, men kaldere en uteluften blir det ikke. Sånne baderomsvifter synes jeg støyer noe voldsomt. Har selv montert sånne uten utedel, men bare innedelen rett i kanalene i vegg, dvs vippet ut hele luka og slang inn en sånn med påmintert lampettledning ned til stikk. Det funker bare his døra er åpen eller vinduet har luke og de lager lyd, ikke noe jeg ville ha sovet med. Kanskje de har blitt bedre med årene, skal luften bare byttes ut kan man jo kjøre de på lav fart. Kan ikke utedelen monteres på grunnmuren? Eller er det for langt ned? 15m ca kan rørene være uten å ha mer gass/komplisert opplegg. en 90grader spiser en meter i regnestykket også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) jeg tenker ihvertfall at det kan bli litt bedre av å bytte ut luften, hvis varmepumpe ikke er en mulighet. og kanskje få litt bevegelse på luften, det er veldig tett og stille luft, blir som en boks uten ventilasjon. jeg bor i andre etasje og har ikke grunnmur tilgjengelig. Endret 8. august 2015 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
War Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) ikke dum den altså, men vet ikke om det vil holde, med tanke på å få det kjøligere. man må også lage hull i veggen?, er usikker på om jeg kan det. hadde det vært en mulighet å lage hullet i glasset på vinduet? Har du ikke luftekanaler i det hele tatt? Kunne ha montert en sånn ut ett sted og inn i andre enden osv. Kjøligere blir det ikke, da må du ha kompressor og de støyer alltid. Hadde mobil i leilighet før, åpent vindu går ikke om det er varmere ute. Jeg stappet slangen inn i luftekanalen og det fungerte , men siden den kastet så mye luft så ble det trekk i hele leiligheten 24/7 Alle dører måtte stå oppe innvendig for å ikke lage vakuum i rommet. Edit: Ja bytte ut luften vil iallefall gi frisk luft , selv om den er like varm som uteluften. Det er null varmegjennvinning da, så effektivt på strømregninga er det ikke. Den løsingen koster 500ish kr. Endret 8. august 2015 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 nada luftekanaler, som jeg sa tidligere bare bittesmå luker over vinduet. begynner å lure på om det er bygd etter forskriftene. men bygget er gammelt og fredet, mulig det har noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 TS. Har du ikke mekansik ventilasjon på bad/vaskerom? Og på kjøkknet, over komfyren? Med spalteventiler i karmen (over vindusglasset), skal det være montert mekanisk ventlasjon ett, eller flere steder (kanaler for utluft) i leligheten. Når vinduene ble byttet, så ble det automatisk krav om mekanisk ventilasjon, selv om huset er gammelt. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Dvs at man kan sette ventilatoren på 1 og la lukene i vinduet gjøre jobben. I sokkel hvor jeg leier nå mens jeg bygger er det umulug å skru av ventilatoren på kjøkkenet helt pga den skal fungere slik jeg beskrev. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Har jo en slik over ovnen. Den er vel ikke ment for sånt? Bråker gjør den også. Har jo også en liten vifte på badet Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Har jo en slik over ovnen. Den er vel ikke ment for sånt? Bråker gjør den også. Har jo også en liten vifte på badet Regnet med at du hadde ventilasjon. Det er meningen at vifta (i ventilatoren, over oven) skal stå på det laveste trinnet, hele tiden for å skifte ut luft, i kombinasjon med åpne spalteventiler i vinduene. Hvis dere steiker/koker på ovnen, eller av annen grunn trenger litt ekstra ventilasjon, så er det bare å vri mer på bryteren, om nødvendig "full guffe". Hvis viften på bad/wc er justerbar, bør også stå på det minste trinnet hele tiden, for å fjerne lukt, etter do besøk. Etter dusjing, er det "full guffe", til hele badet (vegger, tak, gulv.) er tørt! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå