Ordføreren Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Hei kjøpte en Galaxy s6 hos elkjøp for 2 måneder siden, virker fint frem til nå hvor jeg hører lyder som minner om en kamera linse som zoomer innen fra og fingeravtrykk leseren ikke lenger virker. Snakket med samsung som mener dette er en produksjonsfeil, og mener jeg skal dra til elkjøp. Tenkte dette men hørte historier om at elkjøp ville ha telefonen i 3 uker for å "reparere" den å de ikke hadde fikset feilene når den kom tilbake. Jeg vil ikke miste telefonen i 3 uker pga en produksjonsfeil og heller ikke bruke en dårlig lånetelefon. Må de prøve å reparere? Noen som har opplevd lignende Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) Må de prøve å reparere? Ja. (forbrukerkjøpslovens §§ 29-30) Må du få en dårlig lånetelefon? Nei. Du skal få en lånegjenstand som "fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres" jamfør forbrukerkjøpslovens § 30. I praksis betyr dette at om ditt behov tilsier at du trenger GPS, MP3-spiller, kamera samt mobilappen Telegram (f.eks.) på mobiltelefonen, så skal erstatningstelefonen også ha dette. En mobiltelefon er mye mer enn en telefon i dag, det blir derfor banalt om Elkjøp tror at de slipper unna med å låne ut en utgått fire år gammel mobiltelefon som bare kan brukes til SMS og telefon. Endret 8. august 2015 av Star Fox Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Om Samsung sier dette er produksjonsfeil bør du be om bekreftelse på at dette er umulig å reparere. Da kan ikke Elkjøp kreve å reparere telefonen ref. § 30. i Fkjl. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Men for å avgøre om den kan eller ikke kan repareres og om det er en produksjonsfeil, så må den jo leveres inn og sjekkes av autorisert veksted. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Hei kjøpte en Galaxy s6 hos elkjøp for 2 måneder siden, virker fint frem til nå hvor jeg hører lyder som minner om en kamera linse som zoomer innen fra og fingeravtrykk leseren ikke lenger virker. Snakket med samsung som mener dette er en produksjonsfeil, og mener jeg skal dra til elkjøp. Tenkte dette men hørte historier om at elkjøp ville ha telefonen i 3 uker for å "reparere" den å de ikke hadde fikset feilene når den kom tilbake. Jeg vil ikke miste telefonen i 3 uker pga en produksjonsfeil og heller ikke bruke en dårlig lånetelefon. Må de prøve å reparere? Noen som har opplevd lignende Tar normalt sett 1-3 uker, avhengig av når du leverer inn telefonen. Skjeldent at det tar 3 uker. Får du feks levert den inn på torsdag \ starten av fredag, så har de den på mandag og får forhåpentligvis sendt tilbake til torsdagen\fredagen igjen. Absolutt kjedelig, men slik er det nå. Om Samsung sier dette er produksjonsfeil bør du be om bekreftelse på at dette er umulig å reparere. Da kan ikke Elkjøp kreve å reparere telefonen ref. § 30. i Fkjl. Det aller meste på samsung-telefoner kan repareres. Er i all hovedsak iPhones\iPads som blir swappet. Ikke veldig ofte det skjer med andre merker når det kommer til telefoner. Uansett, så må den inn til verksted for å bekrefte om den kan repareres eller ikke. En Samsung kundebehandler kan ikke bekrefte dette over tlf\epost feks. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Det aller meste på samsung-telefoner kan repareres. Er i all hovedsak iPhones\iPads som blir swappet. Ikke veldig ofte det skjer med andre merker når det kommer til telefoner. Uansett, så må den inn til verksted for å bekrefte om den kan repareres eller ikke. En Samsung kundebehandler kan ikke bekrefte dette over tlf\epost feks. I hovedsak, ja. Er det derimot kjente produksjonsfeil kan den butikkansatte enkelt verifisere dette etter Samsungs instrukser (spesielt om det er snakk om et parti; da man enkelt kan verifisere partinr.-et). Sjansen er nok stor for at verkstedet må se på produktet i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Det aller meste på samsung-telefoner kan repareres. Er i all hovedsak iPhones\iPads som blir swappet. Ikke veldig ofte det skjer med andre merker når det kommer til telefoner. Uansett, så må den inn til verksted for å bekrefte om den kan repareres eller ikke. En Samsung kundebehandler kan ikke bekrefte dette over tlf\epost feks. I hovedsak, ja. Er det derimot kjente produksjonsfeil kan den butikkansatte enkelt verifisere dette etter Samsungs instrukser (spesielt om det er snakk om et parti; da man enkelt kan verifisere partinr.-et). Sjansen er nok stor for at verkstedet må se på produktet i de fleste tilfeller. Det skjer vel i praksis aldri. Om produktet er innenfor DOA, som vanligvis er 7, 14 eller 30 dager, så kan det bli byttet på stedet om det er en åpenbar fabrikkfeil. Om ikke, så skal den alltid inn på verksted, slik at Samsung selv kan avgjøre om det er reparert bart eller ei. Er det en kjent feil, så blir jo som regel den enkelte del fikset. Man får ikke ny telefon. Lenke til kommentar
Ordføreren Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Det aller meste på samsung-telefoner kan repareres. Er i all hovedsak iPhones\iPads som blir swappet. Ikke veldig ofte det skjer med andre merker når det kommer til telefoner. Uansett, så må den inn til verksted for å bekrefte om den kan repareres eller ikke. En Samsung kundebehandler kan ikke bekrefte dette over tlf\epost feks. I hovedsak, ja. Er det derimot kjente produksjonsfeil kan den butikkansatte enkelt verifisere dette etter Samsungs instrukser (spesielt om det er snakk om et parti; da man enkelt kan verifisere partinr.-et). Sjansen er nok stor for at verkstedet må se på produktet i de fleste tilfeller. haha tenkte det var så enkelt at butikkmedarbeiderne kanskje kunne gjenkjenne feil men neida, ingenting først mente de feilen lå på meg for tydeligvis kunne jeg ha installert en feil app. Men dette gikk jeg ikke med på, deretter fortalte jeg om at fingeravtrykk sensoren ville virke igjen etter jeg slettet cachen en liten stund, han viste ikke hva cache var, så måtte forklare dette håper bare han sendte med dette til reprasjonen. Elkjøp sin egen service verksted greide ikke fikse enheten, deretter ble den sendt til et annet "autorisert" verksted så jeg håper jeg bare får den tilbake snart... Lenke til kommentar
Merko Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 haha tenkte det var så enkelt at butikkmedarbeiderne kanskje kunne gjenkjenne feil men neida, ingenting først mente de feilen lå på meg for tydeligvis kunne jeg ha installert en feil app. Men dette gikk jeg ikke med på, deretter fortalte jeg om at fingeravtrykk sensoren ville virke igjen etter jeg slettet cachen en liten stund, han viste ikke hva cache var, så måtte forklare dette håper bare han sendte med dette til reprasjonen. Elkjøp sin egen service verksted greide ikke fikse enheten, deretter ble den sendt til et annet "autorisert" verksted så jeg håper jeg bare får den tilbake snart... Så vidt meg bekjent, har Elkjøp kun et verksted for Samsung telefoner. Det er Mobylife, som også fikser for de fleste andre merker (deriblandt apple produkter). Hender jo at de vil se om de får fikset problemet på lokalt, før de sender inn slik at det kan spare deg som kunde for kostnader... Lenke til kommentar
Ordføreren Skrevet 17. august 2015 Forfatter Del Skrevet 17. august 2015 haha tenkte det var så enkelt at butikkmedarbeiderne kanskje kunne gjenkjenne feil men neida, ingenting først mente de feilen lå på meg for tydeligvis kunne jeg ha installert en feil app. Men dette gikk jeg ikke med på, deretter fortalte jeg om at fingeravtrykk sensoren ville virke igjen etter jeg slettet cachen en liten stund, han viste ikke hva cache var, så måtte forklare dette håper bare han sendte med dette til reprasjonen. Elkjøp sin egen service verksted greide ikke fikse enheten, deretter ble den sendt til et annet "autorisert" verksted så jeg håper jeg bare får den tilbake snart... Så vidt meg bekjent, har Elkjøp kun et verksted for Samsung telefoner. Det er Mobylife, som også fikser for de fleste andre merker (deriblandt apple produkter). Hender jo at de vil se om de får fikset problemet på lokalt, før de sender inn slik at det kan spare deg som kunde for kostnader... Ja, men uansett er ikke jeg ansvarlig for en produksjonsfeil, og de kan ikke prøve seg engang på å få meg til å betale. Hadde en 3 år gammel HP PC som en disk hadde mistet tilkobling, de ville ha meg til å betale men jeg sto på med kjøpsloven så ga deg seg til slutt. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Nei, du er ikke ansvarlig for produksjonsfeil. Er det en feil du har foresaket, eller en feil som ikke dekkes av garantien eller reklamasjonen, så må du belage deg på og betale. enten du vil eller ikke. (De kan normalt beholde apparatet kostnadsfritt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå