Gå til innhold

Oppkjøring-stryk

elisefre

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde oppkjøring i denne uken og strøk. Fikk ingen konkret tilbakemelding etter kjøring eller når jeg kom tilbake senere på dagen. Noen dager etter ringte han kjørelæreren min og fortale at på 1 forgjengerovergang som var ganske gjemt pga masse trær så måtte han holde foten over bremsen for å være sikker. Ingen kom over.En annen plass mente han at jeg hadde litt høy fart opp en bakke. Jeg mener det ikke er grunnlag for å stryke meg. Jeg var 100% sikker på at det gikk bra, men neida. Hva mener dere?

Endret av elisefre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele poenget med en sensor er å bedømme om du mestrer godt nok å kjøre på en trygg måte for deg selv og andre. For mange kan nerver spille inn under oppkjøringen og ødelegge for en ellers god kjørestil og mye god kunnskap. Flott at du har fått tilbakemeldinger, så har du noe konkret å jobbe med til neste oppkjøring. Vi har ingen formening om hvordan du kjørte, men sensor skal være objektiv og bedømme om du har nok erfaring og kunnskap til å få kjøre på egenhånd. Du er langt fra den eneste som må ta oppkjøringen flere ganger.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele poenget med en sensor er å bedømme om du mestrer godt nok å kjøre på en trygg måte for deg selv og andre. For mange kan nerver spille inn under oppkjøringen og ødelegge for en eller god kjørestil og mye god kunnskap. Flott at du har fått tilbakemeldinger, så har du noe konkret å jobbe med til neste oppkjøring. Vi har ingen formening om hvordan du kjørte, men sensor skal være objektiv og bedømme om du har nok erfaring og kunnskap til å få kjøre på egenhånd. Du er langt fra den eneste som må ta oppkjøringen flere ganger.

Jeg vet at sensor skal bedømme helhetsintrykket av den som kjører og det er det jeg ikke skjønner. Jeg kjørte veldig bra og vet jeg så mye rundt for å skaffe informasjon rundt meg. Denne sensoren føler jeg gjorde en dårlig jobb og dømte meg ut i fra en feil som jeg selv mener ikke er en feil. Han var nedlatende i tonen og ville ikke gi meg noen tilbakemeldinger før jeg sendte inn 2 klager på han. Jeg er 100% sikker på at med en annen sensor har det kunne blitt lappen. Jeg føler han var for streng. Man kjører ikke perfekt med en gang… 

Lenke til kommentar

Sensor skal være objektiv og kunne gjøre rede for de feilene vedkommende mener du har gjort. De fleste som passerer har vanligvis mange 3'er feil og en del 2'er feil. De er langt fra perferkte i kjøringen sin.

Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes strenge sensorer som burde hatt en annen jobb, men du burde få gode tilbakemeldinger og saklige begrunnelser og ta dette tilbake til kjørelærer. Du kan anta at sensor som regel får mye dritt fra folk som ikke passerer, så det er kanskje ikke så rart at man må spørre selv om hva som har forbedringspotensial. Ditt fokus er som regel mye mindre som helt fersk sjåfør enn det en godt trent og erfaren sensor plukker opp, så det kan lett føles som man blir urettferdig behandlet. Om du tar med deg et dashkamera og setter i bilen når du kjører kan du se over ting selv etterpå og bedømme deg selv mer objektivt. Objektive og konstruktive tilbakemeldinger er viktig for å bli en bedre sjåfør. Du får sannsynligvis en annen sensor neste gang du blir meldt opp hvis det er en del sensorer på jobb daglig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde oppkjøring i denne uken og strøk. Fikk ingen konkret tilbakemelding etter kjøring eller når jeg kom tilbake senere på dagen. Noen dager etter ringte han kjørelæreren min og fortale at på 1 forgjengerovergang som var ganske gjemt pga masse trær så måtte han holde foten over bremsen for å være sikker. Ingen kom over.En annen plass mente han at jeg hadde litt høy fart opp en bakke. Jeg mener det ikke er grunnlag for å stryke meg. Jeg var 100% sikker på at det gikk bra, men neida. Hva mener dere?

Jeg synes ikke du fremstår som en som har noe alene bak rattet å gjøre enda. At det ikke kom folk over fotgjengerfeltet har ingenting å si - at sensor ikke følte seg trygg på at du hadde overblikk over situasjonen og ville klart å stoppe hvis det kom noen er det som betyr noe. At du i det hele tatt nevner at det ikke kom noen viser at du bør tenke deg om litt ekstra før neste oppkjøring.

Mener han at det gikk for fort opp en bakke har han trolig rett.

Det er vel også heller sjelden at folk som er modne for førerkort føler at det gikk 100% bra. Da er du nok for selvsikker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du fremstår som en som har noe alene bak rattet å gjøre enda. At det ikke kom folk over fotgjengerfeltet har ingenting å si - at sensor ikke følte seg trygg på at du hadde overblikk over situasjonen og ville klart å stoppe hvis det kom noen er det som betyr noe. At du i det hele tatt nevner at det ikke kom noen viser at du bør tenke deg om litt ekstra før neste oppkjøring.

Mener han at det gikk for fort opp en bakke har han trolig rett.

Det er vel også heller sjelden at folk som er modne for førerkort føler at det gikk 100% bra. Da er du nok for selvsikker.

Jeg sier ikke at det gikk 100% bra. Jeg sier jeg er 100% sikker på at en annen sensor, der de fleste sensorene tar BÅDE det gode og negative i betrakning, så har jeg stått. Ifølge kjørelærern min er dette 2 feil av laveste grad og er ikke strykgrunnlag.

Lenke til kommentar

Å ikke senke farten nok foran fotgjengerovergang vil jeg si nærmer seg vikepliktsbrudd, noe som er automatisk stryk.

Uansett er det helheten som teller. Sensoren følte seg ikke trygg nok til å slippe deg ut på egen hånd. Sensorer skal sove om nettene, de også.

Lenke til kommentar

Det handler jo ikke om at det var flaks at ingen kom over.

Men kjørte du i en fart, og hadde du oversikt som gjorde at dersom det kom noen over så kunne du stoppe trygt og

komfortabelt om det kom noen over?

Ja, det skjønner jeg. Man har alltid flaks eller iflaks på hva man møter på oppkjøringsdagen. Og ja, jeg føler at jeg kjørte trygt slik at jeg kunne stoppe. Flere ganger lå jeg godt under fartsgrensen fordi jeg så det var en uoversilelig sving osv

Lenke til kommentar

Når det gjelder sikkerhet, så syns jeg det er bra å man får stryk når man overvurderer sine evner.

Har selv sittet på med en som strøk på oppkjøring. Samkjøring før oppkjøring, og jeg reagerte også på at han ikke var helt 100 på sikkerheten. Når han da strøk på oppkjøringen og fortalte 'alle' at han hadde kontroll bla bla, så skjønte jeg at han overvurderte egne evner og kjørte nok mer sannsynlig på sikkerheten løs og at sensor nok gjorde rett i å gi han stryk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...