Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke lov til å reise. Hvordan overtale min mor?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta ett friår nå, og jeg har bestemt meg for å reise til Australia i november, å bli der i 2-3 mnd. Jeg skal da tjene meg opp en del penger før jeg drar, og siden jeg bor hjemme og har ingen utgifter, så blir ikke det noe problem. Jeg har da tenkt å reise alene. Men mamma sier jeg ikke får dra alene, da det tydelegvis er alt for farlig. Hvordan overtale henne? Jeg er jo 18 år, og bestemmer selv, men jeg vil jo ikke bli uvenn med min egen mor, og jeg synes nesten jeg må akseptere hva hun sier. Men Australia er jo et veldig trygt land, og jeg planlegger å bo på hostell og andre billige plasser, å bli kjent med folk i Aus. Så jeg ser ikke det store problemet, det er jo ikke slik at jeg skal gå helt alene i midt på natten heller. Tips? Synes dere jeg er helt klin kokos, eller at min mor over-reagerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg skal ta ett friår nå, og jeg har bestemt meg for å reise til Australia i november, å bli der i 2-3 mnd. Jeg skal da tjene meg opp en del penger før jeg drar, og siden jeg bor hjemme og har ingen utgifter, så blir ikke det noe problem. Jeg har da tenkt å reise alene. Men mamma sier jeg ikke får dra alene, da det tydelegvis er alt for farlig. Hvordan overtale henne? Jeg er jo 18 år, og bestemmer selv, men jeg vil jo ikke bli uvenn med min egen mor, og jeg synes nesten jeg må akseptere hva hun sier. Men Australia er jo et veldig trygt land, og jeg planlegger å bo på hostell og andre billige plasser, å bli kjent med folk i Aus. Så jeg ser ikke det store problemet, det er jo ikke slik at jeg skal gå helt alene i midt på natten heller. Tips? Synes dere jeg er helt klin kokos, eller at min mor over-reagerer?

Vel, din mor kjenner deg og vi kjenner ikke din mor. Så det er ikke mulig for oss å svare deg på om din mor bare er overbeskyttende og hysterisk eller om hun faktisk har grunnlag for å mene at du ikke bør dra så langt bort alene.

Har du reist mye alene tidligere? Er du vant til å være alene over lengre tid? Har du venner eller familie som har gjort noe av det samme som deg? 

Anonymous poster hash: 3476e...b4a

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men Australia er jo et veldig trygt land, og jeg planlegger å bo på hostell og andre billige plasser, å bli kjent med folk i Aus.

Det er på Hostellene og de billige plassene det er mest utrygge folk :blink: For å overtale moren din så må du kunne gi henne garantier, ikke løfter, for at du er trygg. Når du drar alene så er det bare du som kan ringe politiet hvis det skjer noe og det er mennesker som er alene som er de tryggeste byttedyrene for rovdyrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde kjæresten din bodde i USA? (ref. tidligere tråd.)

Du er myndig og må ta noen egne valg. Det er kanskje mer hensiktsmessig å gi opp å få tillatelse og heller vise henne at du er moden nok til å ta vare på deg selv. Gjør grundige undersøkelser, planlegg godt, reis og oppdater henne jevnlig under turen.

Lenke til kommentar

Men Australia er jo et veldig trygt land, og jeg planlegger å bo på hostell og andre billige plasser, å bli kjent med folk i Aus.

Det er på Hostellene og de billige plassene det er mest utrygge folk :blink: For å overtale moren din så må du kunne gi henne garantier, ikke løfter, for at du er trygg. Når du drar alene så er det bare du som kan ringe politiet hvis det skjer noe og det er mennesker som er alene som er de tryggeste byttedyrene for rovdyrene.

Hvis du skal ha en trygg reise så må det nok litt mer penger til enn å reke rundt på hosteller, forstår moren din godt hvis det er planen så langt.

Tøys. De aller fleste hosteller er flotte trygge steder der en møter andre som er i nøyaktig samme båt, og alltid finner noen hyggelige å henge med. Har selv møtt utallige jenter som har reist alene over lengre tid som også har bodd på hosteller, og aldri hørt noe negativt.

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips! Ja jeg kommer til å si at jeg skal reise med noen andre som også skal til Aus, bare for å roe henne ned, så kanskje hun sier ja :-)

Du er sikkert sånn som tror at du er nødt til å gjøre helt motsatt av din mor sier og vil være rebell fordi det er kult. Faktum er at det er ekstremt mange feller å gå i som en noob turist og du vil bli forsøkt utnyttet overalt dersom du fremtrer usikker noe folk merker med en gang. Hun har nok et poeng din mor her. Hva med å reise litt kortere først for å gå deg litt erfaring rundt det? Første reisen går til Australia er veldig hardcore. Husk også at du sjekker hva du trenger for å komme inn i landet, visum og oppholdstillatelse og slikt. Hvis jeg ikke husker helt feil har de ganske strenge regler for å slippe inn i landet der nede. Du må faktisk ha en grunn til å komme inn i landet og du må ha nok penger til å komme deg ut igjen også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bodd på hosteller rundt om i Asia de siste ukene, og har aldri vært utrygg, selv i noen av de mest underutviklede og korrupte landene i verden. Det er overhodet ingen problemer med å bo på hosteller, spesielt ikke hvis du bestiller en dag eller to på forhånd og velger et halvveis populært sted. Såklart finnes det noen hosteller som kan ligge i halvveis shady strøk, men med minimalt med egeninnsats finner du alltid et ålreit sted å bo.

Som påpekt over er det alltid noen i samme situasjon som deg på hosteller, og jeg har bare positive erfaringer. Møter alltid hyggelige folk, enten det er noen du ender opp med å reise sammen med i noen dager eller uker, eller du bare spiser middag og tar noen øl med for så å aldri se dem igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips! Ja jeg kommer til å si at jeg skal reise med noen andre som også skal til Aus, bare for å roe henne ned, så kanskje hun sier ja :-)

Hahaha, unnskyld meg men - for en jævlig dårlig idé. Men du er myndig og kan gjøre hva du vil. Du vil uansett blir rikere på det, enten i gode eller vonde erfaringer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...