Lord- Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 (endret) Jeg har en diskusjon med en kompis av meg. Han påstår at det ikke hjelper at vi får bedre karakterer ved å gå på en privat skole, når vi ikke lærer noe uansett. Han mener at vi må kunne noe, og at det ikke hjelper å bare få gode karakterer. Han mener også at vi ikke lærer noe mer enn i andre skole, og at vi må ha vilje får å lære noe. Jeg mener at det ikke har noe å si om vi lærer noe eller ikke. At det først og fremst er skolepoengene som teller. Om vi får bedre karakterer ved å gå på en privat skole og kommer inn på de studiene vi vil, så har jo ikke det noe å si? Det er jo ikke noe vits i å gå 3 år på videregående om vi går ut med dårlige karakterer. Hva mener dere? Endret 8. august 2015 av Lord- Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 (endret) Du ser det uproblematisk å komme inn på et studie hvor du ikke kan de grunnleggende tingene som du skulle ha lært årene før, og dermed ikke er i stand til å fullføre (i hvert fall ikke uten mye mer arbeid)? vi får bedre karakterer ved å gå på privat skole Kan du bevise denne påstanden? Endret 7. august 2015 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Visum Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Jeg antar det er høyere utdanning det er snakk siden du nevner studiepoeng. Du får bedre karakter på BI i forhold til NHH. Dette er fordi de studentene på NHH har bedre utgangspunkt enn på BI. Det er ikke tillatt å dele ut "gratis" karakter - det er forbudt! På enkelte private universiter/høgskoler gir de enkle eksamener slik at studenter kan lett få gode karakter (dette er ikke forbudt, slik jeg vet det). Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 (endret) Jeg antar det er høyere utdanning det er snakk siden du nevner studiepoeng. Umulig å vite ut fra dette: Jeg mener at det ikke har noe å si om vi lærer noe eller ikke. At det først og fremst er studiepoengene som teller. Om vi får bedre karakterer og kommer inn på de studiene vi vil så har jo ikke det noe å si? Endret 7. august 2015 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Visum Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Jeg antar det er høyere utdanning det er snakk siden du nevner studiepoeng. Umulig å vite ut fra dette: Jeg mener at det ikke har noe å si om vi lærer noe eller ikke. At det først og fremst er studiepoengene som teller. Om vi får bedre karakterer og kommer inn på de studiene vi vil så har jo ikke det noe å si? Jeg ser at formuleringen er dårlig, men det var noe jeg antok. Kan TS utdype hva vedkommende mener. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Klart det er viktig å kunne stoffet, det blir ganske fort åpenbart i det du starter i første relevante jobb om du har jukset deg til graden... Lenke til kommentar
Lord- Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 (endret) Jeg antar det er høyere utdanning det er snakk siden du nevner studiepoeng. Umulig å vite ut fra dette: Jeg mener at det ikke har noe å si om vi lærer noe eller ikke. At det først og fremst er studiepoengene som teller. Om vi får bedre karakterer og kommer inn på de studiene vi vil så har jo ikke det noe å si? Jeg ser at formuleringen er dårlig, men det var noe jeg antok. Kan TS utdype hva vedkommende mener. Jeg tenkte på linjen studiespesialisering, altså videregående. Beklager får dårlig formulering i innlegget mitt. Har nå redigert det. Endret 7. august 2015 av Lord- Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Jeg har en diskusjon med en kompis av meg. Han påstår at det ikke hjelper at vi får bedre karakterer ved å gå på en privat skole, når vi ikke lærer noe uansett. Han mener at vi må kunne noe, og at det ikke hjelper å bare få gode karakterer. Han mener også at vi ikke lærer noe mer enn i andre skole, og at vi må ha vilje får å lære noe. Jeg mener at det ikke har noe å si om vi lærer noe eller ikke. At det først og fremst er studiepoengene som teller. Om vi får bedre karakterer ved å gå på en privat skole og kommer inn på de studiene vi vil, så har jo ikke det noe å si? Hva mener dere? La oss anta at man får bedre karakterer på en privatskole enn på offentlige skoler. La oss også anta at man lærer like mye. Da vil det være til fordel for deg å gå på en privat skole, i den forstand at du vil kunne komme inn på flere steder. Det vil også være urettferdig ovenfor alle andre som ikke går på privatskoler. Du vil kunne hindre noen andre i å komme inn, selv om de fortjener det mer enn deg. Er du komfortabel med det? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 (endret) Etter ha fullført 3 års utdanning på privatskole i videregående. Kan jeg bare konkludere med at privatskole er overlegent offentlige skoler. Jeg tok 7 år barneskole og 3 år ungdomskole på offentlige skoler. Lærene klager veldig mye og de er sykelig opptatt av å gi fravær og anmerkninger. Lærene bryr seg ikke. Det er helt fjern! Det eneste de gjør er å klage og klage. Jeg ville ikke på privatskole, men på grunn av dårlige skoleresultater. Bestemte foreldrene mine å sende meg på privatskole. Her er mine punkter! 1. Bedre lærer. 2. Mindre klasser. På en offentlig skole er det ca 25 - 30 elever per klasse. På privatskole er det 10 - 14 per klasse. 3. Lærene bryr seg og er ikke så sykelig opptatt av anmerkninger og fravær. Endret 7. august 2015 av Rioter 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Etter ha fullført 3 års utdanning på privatskole i videregående. Kan jeg bare konkludere med at privatskole er overlegent offentlige skoler. Jeg tok 7 år barneskole og 3 år ungdomskole på offentlige skoler. Lærene klager veldig mye og de er sykelig opptatt av å gi fravær og anmerkninger. Lærene bryr seg ikke. Det er helt fjern! Det eneste de gjør er å klage og klage. Altså du kom bedre ut enn du burde(ref kommentar om anmerkninger og fravær)? Har kunn gått offentlig og har ikke tatt skade av det tror jeg. Har fått mitt fravær som jeg også fortjener. 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Etter ha fullført 3 års utdanning på privatskole i videregående. Kan jeg bare konkludere med at privatskole er overlegent offentlige skoler. Jeg tok 7 år barneskole og 3 år ungdomskole på offentlige skoler. Lærene klager veldig mye og de er sykelig opptatt av å gi fravær og anmerkninger. Lærene bryr seg ikke. Det er helt fjern! Det eneste de gjør er å klage og klage. Jeg ville ikke på privatskole, men på grunn av dårlige skoleresultater. Bestemte foreldrene mine å sende meg på privatskole. Her er mine punkter! 1. Bedre lærer. 2. Mindre klasser. På en offentlig skole er det ca 25 - 30 elever per klasse. På privatskole er det 10 - 14 per klasse. 3. Lærene bryr seg og er ikke så sykelig opptatt av anmerkninger og fravær. Du har kun hatt en marginal brøkdel av lærerne som underviser i den offentlige skolen. Du kan ikke si noe generelt om den offentlige skolen (eller private, for den saks skyld) på det grunnlaget. At du ser ut til å kun gi skylden på lærerne er heller ikke spesielt oppmuntrende for at man skal ta det du sier spesielt seriøst. 1 Lenke til kommentar
Lord- Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Du ser det uproblematisk å komme inn på et studie hvor du ikke kan de grunnleggende tingene som du skulle ha lært årene før, og dermed ikke er i stand til å fullføre (i hvert fall ikke uten mye mer arbeid)? vi får bedre karakterer ved å gå på privat skole Kan du bevise denne påstanden? Ja faktisk. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/privatskolene-snillere-med-standpunktkarakterene/a/10141622/ Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 (endret) Du ser det uproblematisk å komme inn på et studie hvor du ikke kan de grunnleggende tingene som du skulle ha lært årene før, og dermed ikke er i stand til å fullføre (i hvert fall ikke uten mye mer arbeid)? vi får bedre karakterer ved å gå på privat skole Kan du bevise denne påstanden? Ja faktisk. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/privatskolene-snillere-med-standpunktkarakterene/a/10141622/ Det kommer frem av samme artikkel at snittet på eksamenskarakterene for de på privatskoler faller under gjennomsnittet ellers. Bare for å ha det poengtert. Som følge av dette kan man jo tenke seg at de som går på offentlige skoler er bedre rustet til eksamen enn hva tilfellet er for de på privatskoler. Endret 7. august 2015 av Star Fox Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Det er ikke er gitt at de som søker seg til privatskoler har samme grunnlag til å få gode karakterer enn de som går i den offentlige skolen. Virker vel noe ulogisk å bruke penger på bedre skolegang når poden uansett holder nivået bra?Det bør også påpekes at karakterforskjellen mellom standpunkt og eksamen for private var 0,7, mens for offentlige var den "mindre", dog neppe negativ. Med andre ord er det ikke enorme forskjeller, kanskje noe rundt 0,3 mellom de to "skolevariantene". Lenke til kommentar
Visum Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Jeg antar det er høyere utdanning det er snakk siden du nevner studiepoeng. Umulig å vite ut fra dette: Jeg mener at det ikke har noe å si om vi lærer noe eller ikke. At det først og fremst er studiepoengene som teller. Om vi får bedre karakterer og kommer inn på de studiene vi vil så har jo ikke det noe å si? Jeg ser at formuleringen er dårlig, men det var noe jeg antok. Kan TS utdype hva vedkommende mener. Jeg tenkte på linjen studiespesialisering, altså videregående. Beklager får dårlig formulering i innlegget mitt. Har nå redigert det. Du får da endret ordet "studiepoeng" med skolepoeng, slik at ingen misforstår det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå