AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Har en arbeidsgiver som endrer timelistene mine (våre) i etterkant av lønnsutbetaling, og prøver å finne ut av om dette er noe jeg bør bekymre meg over. Vi fører timene våre elektronisk i et "online" databasesystem, og det er sånn sett en smal sak for ledelsen (de med administratorrettigheter) å gå inn og gjøre korrigeringer i timeføringa. Vi fører timer på forskjellige prosjekter og koder alt etter hva vi jobber med, og skriver en kort beskrivelse av arbeidet som gjøres. Noe av dette faktureres til kunder og min beskrivelse av arbeidet følger med som underlag for fakturaen. Ikke noe galt i det, i utgangspunktet, men jeg ser nå at arbeidsgiver gjør store endringer i min timeføring alt etter hva han mener passer for firmaet - eller jeg vil tro det er det som er begrunnelsen i alle fall. Det vil si, at om man nå går tilbake i tid og ser på mine timer står det at jeg har jobbet på prosjekter jeg aldri har tatt i, og timeantallet stemmer ikke for den enkelte oppgaven eller prosjektet. Beskrivelser av enkelte oppgaver endres også, og det er selvfølgelig diktet opp beskrivelser for angivelig arbeid på prosjekter jeg aldri har arbeidet på. Dette har ingen konsekvenser for min lønn og arbeidsforholdet forøvrig, jeg får betalt for timene jeg jobber og sånn sett er alt greit. Endringene gjøres først etter at jeg har fått min lønnsslipp og "månedsrapport" med oversikt over hva jeg har gjort - denne stemmer da med det jeg faktisk har ført selv. Så er det store spørsmålet, kan jeg måtte stå til ansvar senere for timelister som ikke stemmer med faktisk utført arbeid? Det vil jo fremstå som om det er jeg selv som har ført disse timene, såvidt jeg kjenner til er det ingenting i dette systemet som logger eventuelle endringer og hvem som utfører dem. Jeg tenker da kanskje spesielt overfor kunder, og muligens i forhold til om det skulle oppstå en tvist i arbeidsforholdet, slike ting. Hvilke lover og regler gjelder egentlig her? Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 PS - jeg har heller ikke fått noen som helst beskjed eller varsel om dette, det ble oppdaget ved en tilfeldighet nå da jeg bladde litt bakover for å sjekke noen timer fra tidligere i sommer.. disse finnes selvfølgelig ikke lengre, og er erstattet av noe helt annet. Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Lenke til kommentar
Visum Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Jeg vil tro, ledelsen vil ha en fin oversiktlig beskrivelse av arbeidet som er gjort, slik at de kan fakturere kunden for det arbeidet som er gjort. Jeg vil personlig ikke brydd meg om dette, dersom det ikke påvirker lønnen din. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Dette er vel strengt tatt svindel, og et enormt problem dersom de blir tatt. Men siden du ikke er delaktig i dette er det i og for seg helt ufarlig for deg. Bare ikke si det til noen kunder, da kan du få problemer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Om det kun var det, hadde de klart seg med de timene jeg har ført. De er riktige, reelle og fri for juks. Nå faktureres kunder (inkl det offentlige) for arbeid som aldri er utført. Så, hvem er så ansvarlig for at "mine" timer er riktige? Mitt navn følger med mine timer, nesten utelukkende. Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 (Min kommentar er et svar til Fighterfriend).. Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Lenke til kommentar
Visum Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 (Min kommentar er et svar til Fighterfriend).. Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Nå har jeg ingen kunnskap om det juridiske, men jeg ville personlig gjort som følger: - Ikke fortalt det til noen og fortsatt og jobbe videre på bedriften. - Dersom du kommer i ett tilfelle der de tar deg for å "jukse" på timelistene. Da vil jeg bare fortelle sannheten. Bakgrunnen for dette er at jeg antar de gjør det med andre ansatte også, hvis det bare gjelder deg - så ville jeg tatt det opp med den ansvarlige. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Nei, alt tyder på at dette er noe som ikke kun gjelder meg. Vi får se.. Hadde vært spennende å se om noen kjente til hva som gjelder her reint juridisk også. Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Lenke til kommentar
Visum Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Nei, alt tyder på at dette er noe som ikke kun gjelder meg. Vi får se.. Hadde vært spennende å se om noen kjente til hva som gjelder her reint juridisk også. Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Kikkert og andre brukere har det juridiske kunnskapen som skal til, og de pleier som regel på svare på de fleste trådene. Jeg vil anta at du får ett svar. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Dette er bedrageri. Du kan jo søke på google etter Siemens+overfakturering så får du et inntrykk av hva det offentlige mener om dette. Sørg for å lage en skjermdump, pdf el. av timelistene du fører selv, i vårt system dukker det i alle fall opp en utskriftsvennlig side rett etter at en har klargjort timelisten. Personlig ville jeg tatt det opp med nærmeste leder, om de ikke endrer rutinene kan du jo selv vurdere om denne arbeidsgiveren er rett plass å jobbe. Dersom dere har oppdrag for det offentlige kan dere regne med at firmaet blir svartelistet i lang tid fremover dersom dette blir kjent. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Om det kun var det, hadde de klart seg med de timene jeg har ført. De er riktige, reelle og fri for juks. Nå faktureres kunder (inkl det offentlige) for arbeid som aldri er utført. Så, hvem er så ansvarlig for at "mine" timer er riktige? Mitt navn følger med mine timer, nesten utelukkende. Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Jeg vil foreslå at du begynner å skrive ut de ferdigstilte timelistene dine og lagre de som dokumentasjon, helst hjemme, i tilfelle dette skulle bli en sak senere. Da kan du i hvert fall renvaske navnet ditt som følger listene og lede granskere mot de med rettigheter til å endre timelister. I tillegg til å kunne renvaske deg selv er det greit å ha et pressmiddel om du skulle komme i konflikt med bedragerne senere. Videre synes jeg du bør vurdere å samle mest mulig dokumentasjon om bedraget og vurdere å tipse de som har blitt svindlet. Så får de vurdere å gå til politiet/økokrim. Går du til det skrittet må du ha solid nok dokumentasjon til å kunne bruke det i retten. Du bør også ha sikret deg en solid buffer så du kan takle det å miste jobben. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Tror dette er ganske normalt i noen bransjer, der en har et visst antall timer til rådighet per prosjekt. Noen ganger har en for mye, andre ganger for lite tilgjengelig, og da føres det gjerne timer på et annet prosjekt (samme kunde, selvfølgelig). Dette av egen erfaring opp mot oljeindustrien. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Fra egen erfaring i konsulentbransjen (ikke oljebransjen) er at det overhodet ikke er en vanlig måte å føre timer på. Begynner man å gå over rammen så fortsetter man å føre timer på samme prosjekt, men fakturerer ikke kunden utover rammen med mindre annet er avtalt. Sagt på en annen måte, man tar et tap. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) Man kan jo spørre seg om man vil arbeide for noen som jukser på den måten. Nå er det jo nedgangstider i oljebransjen og det har konsekvenser. Kanskje ikke så enkelt for hvem som helst å bytte jobb i disse tider. Så kanskje du må spare muligheten til senere, med å finne annet arbeid? Og heller ihvertfall samle data slik som Simen1 foreslår. Endret 8. august 2015 av G Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Du kan banne på at du vil bli forsøkt gjort til syndebukk og ledelsen kommer til å blånekte for sin deltakelse i dette om det blir sak, så dokumenter funnene dine godt. Jeg ville vurdert annet arbeide, for denne ledelsen kan du overhode ikke stole på. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. august 2015 Forfatter Del Skrevet 8. august 2015 TS her. Det er mer snakk om konsulentbransje enn oljebransje ja. At det blir gjort "små" justeringer for fakturering av kunder er nok ikke uvanlig, men da er det gjerne snakk om noen fåtalls timer her og der justert opp eller ned alt etter bl.a. avtaler med kunden selv. Det det er snakk om her, er en storstilt føring av timer på prosjekter jeg aldri har jobbet med. Det er ikke snakk om småjusteringer, men opp mot 20-30 timer i uka. Men, når jeg får tenkt meg om, så får jeg jo tilsendt en månedlig oversikt, denne inneholder de timene jeg faktisk har ført selv. Tenker jeg får begynne å skrive ut og ta vare på disse hjemme eller noe for sikkerhets skyld. Greit å høre at det ikke bare er jeg som reagerer på dette da. Anonymous poster hash: 2a8d5...8eb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå