Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er nettbutikk med vareutlevering pliktig å ta kontanter?

Tunky

Anbefalte innlegg

Heisann.

En nettbutikk har vareutlevering (så lokale kunder kan bestille på nett og hente varene på lageret). Nettbutikken har et valg der kunden kan betale når de kommer og henter på lageret. Er disse pliktig til å ta kontanter som betalingsmiddel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No er eg ikkje sikker, men trur svaret er nei. blir litt som din lokale 4h klubb kjem å skal sellje deg lodd. Dei treng ikkje å ha kortautomat, men om dei ønskar ein større sjangse til å selje noko til deg, har dei muligheiten.

Edit. ser ut til at eg tok feil, ein under veit betre.

§ 14.Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.

Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.

Souce: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1985-05-24-28/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Hva om man hadde hatt en nettbutikk med vareutlevering der det på ingen måte var mulig å betale når man henter?

Da må jo varen være betalt innen den er sendt dit, så det er vel en ikke-sak? :) Jeg betaler gjerne der for å spare litt kjas og mas med å skrive inn kortnummer og slikt.

Nå henger jeg ikke helt med.

Jeg tenker dersom man bestiller en vare i en nettbutikk som har lager i nærheten. De har et valg som heter "Henter selv", men har INGEN mulighet for lokal betaling på lageret (verken kort eller kontant) - altså må man betale med kort på nett eller Klarna e.l. Tidligere eksempel var en nettbutikk der du HAR muligheten til å betale når du henter på lageret - men bare med kort.

Lenke til kommentar

Hva om man hadde hatt en nettbutikk med vareutlevering der det på ingen måte var mulig å betale når man henter?

Da må jo varen være betalt innen den er sendt dit, så det er vel en ikke-sak? :) Jeg betaler gjerne der for å spare litt kjas og mas med å skrive inn kortnummer og slikt.

Nå henger jeg ikke helt med.

Jeg tenker dersom man bestiller en vare i en nettbutikk som har lager i nærheten. De har et valg som heter "Henter selv", men har INGEN mulighet for lokal betaling på lageret (verken kort eller kontant) - altså må man betale med kort på nett eller Klarna e.l. Tidligere eksempel var en nettbutikk der du HAR muligheten til å betale når du henter på lageret - men bare med kort.

Ja, det er dette eksempelet jeg tenker på. Her er det en ikke-sak, da det ikke er et betalingssted, men kun et rent utleveringssted.

Kan godt være det er en molboregel som sier at man må kunne ta imot betaling der varer utleveres, men den dekkes vel ikke av at kontanter er tvungent betalingsmiddel? I bokstavelig forstand vil man jo ikke kunne drive en ren nettbutikk i det hele tatt, da man ALLTID vil måtte kunne ta imot fysiske penger, noe som åpenbart er feil.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hevdet at den var relevant her.

Den er dog relevant til det faktum at kontanter ikke er tvunget betalingsmiddel i alle sammenhenger som vist i tråden jeg linket til.

Kanskje det hindrer noen fra å dumme seg ut hos vegvesenet om de hadde tenkt å utbasunere innlegget jeg siterte til en stakkars saksbehandler i skranken :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann. En nettbutikk har vareutlevering (så lokale kunder kan bestille på nett og hente varene på lageret). Nettbutikken har et valg der kunden kan betale når de kommer og henter på lageret. Er disse pliktig til å ta kontanter som betalingsmiddel?

Det er hva partene seg i mellom har avtalt vedrørende betalingsmåte som regulerer dette. 

Har ikke partene avtalt betalingsmåte er kontanter tvunget betalingsmåte etter sentralbankloven §14.

Er betalingsmåte avtalt er det ingenting i veien for at partene avtaler at betaling skal skje på andre måter enn kontant betaling. Du har da ikke rett til i ettertid å betale kontant.

Det er en vanlig misforståelse at man har rett til å betale med kontanter uansett. Men det er altså mulighet for å avtale seg vekk fra dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...