-morten Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Skal kjøpe ny pc, og har etter uker med research kommet opp med dette forslaget. Noen som har noen synspunkter? Først og fremst av typen "den og den virker ikke bra sammen" osv, jeg driter i om du er større fan av Intel enn av AMD. ;-) Har aldri overklokka noe før, så den er ikke bygget etter det målet. Jeg driver heller ikke med mye spilling, og i hvert fall ikke de aller nyeste og mest krevende fps spillene. Noe bildebehandling osv, + at jeg la på litt når jeg først kjøpte, men egentlig kunne jeg klart meg med mye mindre. Hovedkortet er altså KT400A, og ikke nForce2, men det er bevisst da det ser ut som et greit kort allikevel, og det er billig ettersom det har lyd/lan (tror jeg, står forskjellig på forskjellige sider). Har også et bra forhold til MSI kort. Og en ting til, jeg så noe om at 333mhz CPU og 400mhz RAM muligens ikke virka sammen på dette kortet, noen som har noen erfaringer? Sum totalt: ca 12000kr Kabinett: Q-Tec Midi tower ATX 6052MDL, Silver Transparent Light, uten PSU 541 kr Q-Tec Strømforsyning ATX 400W Dual Fan 286 kr Hovedkort MSI KT4AV-L Hovedkort Socket A Retail - KT400A, ATA/133, ATX, USB2.0, AGP 8X, LAN, LYD 632 kr CPU AMD Athlon XP2600+ 1.917 GHz Barton 333MHz bus 512kb BOXED 1022 kr RAM DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 (for DDR-PC400MHz) 754 kr GFX Sapphire Radeon 9600 Atlantis 256MB DVI-I, TV-Out, Retail 1273 kr HDD Seagate Barracuda 120GB IDE - ATA/100 harddisk 2MB cache 7200RPM 869 kr DVD MSI DVD-spiller IDE 16x/48x (D16) Retail 335 kr Høytalere Creative Inspire T5400 (Sub,5 monitorer,forsterker) Retail 772 kr Skjerm Samsung 173T 17" LCD, DVI, Pivot, 700:1, 25ms Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 jeg ville IKKE kjøpt q-tech!!!! det er no forbanna drit! kjøp heller et funnet meg et annet kabinett på microplex og kjøpt en strømforsyning der som heter Fortron/Source, 350W, ATX12V den er stillegående og bra:) og jeg ville heller kjøpt Asus A7N8X:) eller Abit NF7-S:) ps IKKE kjøp KT400 kort gå for guds skyld for et NForce II kort! Lenke til kommentar
pertm Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg vil bare si at jeg er enig i ikke kjøp q-tech. Det har ikke fått noe gode kommentarer her i forumet. Styr ihverfall unna q-tech strømforsyninga. Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Greit oppsett, MEN: -ville byttet ut skjermkortet med en 128 mb versjon. Hjelper ikke med 2x minne så lenge det er av den trege typen. -ser du skriver at du ønsker msi og kt400. mulig dette chipsettet har modnet seg, men var ustabilt og har dårligere ytelse enn nforce 2. Lenke til kommentar
-morten Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Takker for innspill! http://www.hardware.no/tester/hovedkort/gi...0a/index8.html: "VIA KT400A er en betraktelig forbedring i forhold til KT400, og brikkesettet klarer langt på vei å konkurrere mot nForce2. Likevel plasserer KT400A seg ytelsesmessig et lite hestehode bak, med et par unntak. Alt i alt er det snakk om svært små forskjeller" Ettersom jeg nå sitter på en AMD 1200mhz maskin, og den egentlig er kraftig nok for mitt bruk (er andre grunner til at jeg kjøper ny), så driter jeg i det "lille hestehodet". Firewire trenger jeg ikke på hovedkortet, jeg har allerede et pci kort for det. Lyden skal bare være til mp3 alikevel, så det er ikke så farlig. Evt kan jeg kjøpe et pci kort for det også etterhvert. S-ATA har jeg ikke noe behov for enda, men det kan jo ha noe for seg i fremtiden.. Tror allikevel jeg driter i det nå, vanlige disker vil nok være her en stund til. 128/256mb gfx minne - Det er kun 100kr forskjell, men det kan jeg jo se på.. Kabinettet har da fått ganske bra omtaler på prisguide erfaringene.. Uansett er det jo ikke stor forskjell på kabinett, de "virker" jo alle sammen. (Og ja, jeg har prøvd mange :) Strømforsyning er for meg ett fett, ville bare ha en billig en, og regnet med kabinett og PSU av samme merke passet bra sammen. Jeg sitter for øyeblikket med tre pcer gående ved siden av meg, så viftestøy har jeg lært meg å ignorere. : Det gjør selvfølgelig ikke noe om PSUen er stille, men jeg har kjøpt dyre og "veldig stille" PSUer/CPUvifter før som bråker som ****, og gidder ikke lenger surre med det. Dessuten er de "stille" viftene som regel dyre.. Så... :-) Lenke til kommentar
Wolverine Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Ikke for å si noe vondt om de som har gitt bra omtaler i prisguiden, men det KAN vel tenkes at de har gitt bra omtale siden de ikke vet bedre (har ikke prøvd så mye annet før og synes den ser pen ut). Personlig har jeg testet en del kabinetter (som du også har) og jeg synes det Q-tec-kabinettet jeg prøvde var "billig" i utseende OG kvalitet. Spesielt var platene ganske så tynne; var derfor et forholdsvis støyende kabinett. Det kabinettet jeg foretrekker når jeg tenker på kvalitet/pris/utseende er Cheiftec. Stilig utseende og veldig lette å bygge i. Solide plater demper støyen. Ja, det er dobbelt så dyrt som Q-tec, men her får du det du betaler for. Da tenker jeg også på strømforsyningen som leveres med kabinettene. Mvh Are Erlandsen Lenke til kommentar
-morten Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Ikke for å si noe vondt om de som har gitt bra omtaler i prisguiden, men det KAN vel tenkes at de har gitt bra omtale siden de ikke vet bedre (har ikke prøvd så mye annet før og synes den ser pen ut). Ikke for å kritisere deg, men det kan man jo si om de som poster her i forumet også. Jeg har også veldig gode erfaringer med Chieftec, men hadde lyst på et litt stilig kabinett denne gangen, og stilige Chieftec-kabinetter er dyre... Og nå har jeg "bare lagt til et par hundringser - det er jo ikke så mye" på flere komponenter. Hundringsene er med andre ord blitt til større lapper.. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Kabinettet er greit nok men ikke mere enn det, har selv en tilsvarende i alu som jeg er ganske missfornøyd med når det gjelder sammenføyninger og dårlige patenter. Strømforsyningen du ha valgt er av værste jalla-type og jeg kan ikke på noen måte anbefale denne, hadde selv en 350W Q-Tec som ikke klarte å trekke det en god 235Watter gjorde... Se heller på kabinetter/PSU som er kjent for kvalitet som f.eks. Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort Kabinett m/360W kr. 864,50. Når det gjelder valg av hovedkort til AMD CPU'er så er det ikke tvil om at nForce2 kortene er det beste valget, Abit NF7-S V2.0 og Asus A7N8X Deluxe/GD er de beste valgene pr. idag. BTW. En ATX PSU passer i hvilket som helst ATX kabinett... Ligger liksom i ordet, behøver ikke å kjøpe PSU og kabinett i samme merke... Greit valg av CPU. Valget av minne er kansje ikke det beste med tanke på at dagens kort kjører dual-DDR, anbefaler heller 2 brikker på 256MB. Skjermkortet er også greit men jeg ville heller ha skaffet en 128MB versjon siden den er klokket høyere og jeg tviler virkelig sterkt på at et 9600 kort med lav klokkefrekvens kan utnytte dette. Penger spart på 128 utgaven samt bedre ytelse. IDE harddisk??? I disse SATA tider så er det rett og slett dumt å kjøpe noe som er dårligere og som ikke koster stort mer (5%). DVD spilleren du sikter til er i ekte MSI kvalitet, støyer mye men fungerer sikkert greit for hørselhemmede og som insektsjager eller romperister. Høyttalerene har jeg aldri hatt tak så de får nok noen andre uttale seg om (hører det er mange som snakker om logitech for tiden). Skjermen? Hm, den sikler jeg også litt etter! Lenke til kommentar
-morten Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Right, 2 * 256MB it is. Radeon 128MB blir det også. Q-tec PSU blir også bytta ut. Tok MSI DVD fordi de var billigst, men er LG noe bedre da? (nest billigst :) Men nForce driter jeg fremdeles i, har ikke SÅ mye å si, i hvert fall til mitt bruk. S-ATA er jo fint, men det er ikke mye ytelsesforskjell (nei, 10% er ikke mye), eneste måtte vært å få slippe de fæle IDE-kablene, men jeg overlever... Takk for kommentarer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå