Zepticon Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Hei Sitter å funderer på dette med enkeltmannsforetak. Jeg er utdannet industridesigner, og har bil som hobby. I den forbindelse er det jo en del ting jeg kan gjøre på fritiden for å tjene litt ekstra penger på hobbyen min. Det jeg tenker på da er i hovedsak detailing/polering av bil som inntektskilde, da det har minimalt med risiko. Er jo habil mekaniker, men slikt medfører mer risiko og ansvar, noe jeg ikke ser for meg er lurt. Jeg har to alternativ, enten å ta litt strøjobber og holde meg under grensen for hobbyinntekt, eller enkeltmannsforetak. Grensen for hobby er på 60.000kr året om jeg har lest rett? Det jeg er usikker på da er om dette er mulig å si er hobbyinntekt, da det "er egnet til å skape overskudd" eller noe slikt? Jeg regner da med å tjene over 2000kr per jobb (3000-5000 alt etter som). Jeg kommer neppe til å tjene veldig mye mer enn 60000kr brutto i året uansett. Jeg går fort i overskudd på ren poleringsjobb, men om jeg ser på alt som "bilhobby" så er det ikke overskudd. Det som kommer inn på polering går ut på verktøy, garsje, bildeler og bensin. Og grunnen til at jeg vurderer polering er fordi hobbyen min går med stor underskudd allerede. Det andre alternativet,enkeltmannsforetak, har jeg overhode ikke noe kunnskap om, og vet ikke hvor jeg skal starte å lese og lære om det. Det jeg ser for meg her er: Jeg tar ikke ut lønn til meg selv, altså slipper jeg skatt. Dette blir jo delvis spist opp ved at jeg må trekke moms på jobbene jeg gjør. Jeg kan sette alle "bilrelaterte" utgifter på foretaket. Er det noen grenser her? Utstyr til polering? Leie av garasje og strøm? Dette krever kontrakter og bilag for regnskap?? Andre verktøy? Bildeler urelatert til selve poleringen som jeg tjener penger på, men som brukes på min private bil, som også da brukes som "demobil" for foretaket? Utgifter i forbindelse med deltakelse på treff for å reklamere/profilere foretaket? Jeg slipper å betale moms på ting jeg kjøper (poleringsutstyr, bildeler, verktøy, tjenester (feks lakkering av "demobilen") Altså, min motivasjon for å starte enkeltmannsforetak er å kunne ha en sideinntekt som er "skattefri" men som finansierer hobbyen min, og å slippe å betale moms på ting jeg kjøper (dog må jeg betale moms på penger inn, så det går i null). Jeg driver også et bilforum, men det har svært liten inntekt. Kanskje 2-3000kr i året på reklame. Vil jeg kunne holde det helt utenfor et slikt foretak? Er det andre fordeler/ulemper med å ha enkeltmannsforetak? Kan det brukes til noe utover det jeg har nevnt, og har jeg evt. misforstått noe? Jeg kan jo også bruke dette til å ta strøjobber som designer også, ved siden av min faste jobb. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Det finnes ingen "grense for hobbyinntekt". Jeg gjentar: Det finnes ingen grense for hobbyinntekt. Dette er den mest irriterende påstanden alle som driver med skatt hører. Utgangspunktet er at all (netto)inntekt er skattepliktig, med mindre det ikke er noen nettoinntekt å snakke om. Det er når det ikke er snakk om noen nettoinntekt at man kan kalle det hobby: når utgiftene knyttet til å drive med det er større enn inntektene. - Som personlig næringsdrivende (enkeltmannsforetak) skatter du av overskuddet ditt. Spiller ingen rolle om du tar det ut eller ikke. Har du 60 000 i overskudd skal du betale et sted mellom 16 200 kr og 30 240 kr i skatt avhengig av øvrige skattemessige forhold. - Detailing og polering av bil er en avgiftspliktig tjeneste. Du skal legge 25 % på tjenestene du selger, men du får fradrag på 25 % for merverdiavgift du betaler så langt avgiften er til bruk i virksomhet. Det er her en rekke særregler for merverdiavgift knyttet til anskaffelse, drift, og vedlikehold av personbil. - For å få fradrag må utgiften ha til formål å skaffe, vedlikeholde, eller sikre en skattepliktig inntekt. Det er mange særregler når det gjelder bilhold. Alle fradrag må ha bilag, og alle fradrag bør betales via bank (ikke-kontant) med mindre du ikke krever mer enn 10 000 i fradrag for den aktuelle fakturaen/løpende kontrakten. - Poleringsutstyr, leie av garasje, og strøm er fradragsberettiget, men bare i den utstrekning de brukes i virksomheten. Bruker du poleringsutstyret 50/50 i virksomhet og til privat bruk får du bare fradrag for halvparten. - Kostnader til "oppgraderingsdeler" (påkostning) er ikke fradragsberettiget men skal aktiveres på saldo. Kostnader til standardendring som ikke er oppgradering/standardvedlikehold er fradragsberettiget. - Treffutgifter, herunder reiseutgifter til treff, er fradragsberettiget. Hvordan de skal fradras - etter reglene for yrkesbruk av privatbil eller bruk av yrkesbil - kommer an på hvor mye yrkesrelevant reising du gjør. - Du skal betale merverdiavgift på ting du kjøper, men hvis du omsetter for mer enn 50k i løpet av tolv måneder skal du også kreve inn merverdiavgift selv og betale differansen mellom merverdiavgift du får innbetalt og merverdiavgift du betaler til staten. Merk at du får ikke fradrag for merverdiavgift til private utgifter, selv ikke når de private utgiftene er av samme art som du driver med i virksomheten din. Hvis bilforumet ditt brukes til markedsføring av virksomheten din (eller er relevant for virksomheten) vil inntektene fra reklamen være skattepliktig som virksomhetsinntekt. Hvis ikke vil reklameinntekten være skattepliktig som kapitalinntekt. Siden reklameinntekten er passiv og ser ut til å overstige de direkte og indirekte kostnadene til forumet vil den ikke være skattefri som hobbyinntekt. Andre ulemper med å ha enkeltmannsforetak, vel, du får telefoner fra folk som har lyst til å gi deg Veldig Veldig Gode Tilbud (der de aldri oppgir at alle priser er eks.mva). 5 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Takker for utfyllende svar! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Merk for øvrig at selv om bilen skal regnes som yrkesbil (da får du fradrag for alle kostnader til bilen) skal du beskattes som om bilen var firmabil (arbeidsgivers bil) fordi du bruker bilen privat. Skillet mellom yrkesbil og privatbil går som en tommelfingerregel ved 6000 yrkeskilometer i året (yrkeskilometer er all kjøring i jobb og næringsvirksomhet), eller hvis mer enn halvparten av totalt antall kjørte kilometer i året er yrkeskilometer. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Takker for utfyllende svar! Hvis du vil så kan jeg sette deg i kontakt med en som gjør akkurat dette. Han polerer og shiner opp biler "på si" og har et enkeltmannsforetak på det. Han låner plass på den stasjonen jeg jobber på. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Andre ulemper med å ha enkeltmannsforetak, vel, du får telefoner fra folk som har lyst til å gi deg Veldig Veldig Gode Tilbud (der de aldri oppgir at alle priser er eks.mva). Ikke verre enn å ikke oppgi telefonnummer når du registrerer deg i breg. Breg selv anbefaler å ikke gjøre det akkurat pga telefonselgerne! 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Spiller ingen rolle. De linker innehavernavn til Gule Sider. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Du kan med god samvittighet gjøre dette uten å opprette enk. Du kan da ta opp til 6000 pr pers pr år som hobbyinntekt. Overgangen fra hobby til næring er ikke definert noe mer enn at du må kunne gå med overskudd over tid for å regnes som næring. Gjort dette selv i flere år for å betale mitt private forbruk. Intet (betydelig) overskudd, ingen næring. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Du kan med god samvittighet gjøre dette uten å opprette enk. Du kan da ta opp til 6000 pr pers pr år som hobbyinntekt. Overgangen fra hobby til næring er ikke definert noe mer enn at du må kunne gå med overskudd over tid for å regnes som næring. Gjort dette selv i flere år for å betale mitt private forbruk. Intet (betydelig) overskudd, ingen næring. Se noen poster over deg, så ser du at det ikke stemmer.. 1 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Du kan med god samvittighet gjøre dette uten å opprette enk. Du kan da ta opp til 6000 pr pers pr år som hobbyinntekt. Overgangen fra hobby til næring er ikke definert noe mer enn at du må kunne gå med overskudd over tid for å regnes som næring. Gjort dette selv i flere år for å betale mitt private forbruk. Intet (betydelig) overskudd, ingen næring. Se noen poster over deg, så ser du at det ikke stemmer.. Jeg innhenter informasjonen min fra skattemyndighetene, ikke fra randoms på internett. Ellers takk. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Du kan med god samvittighet gjøre dette uten å opprette enk. Du kan da ta opp til 6000 pr pers pr år som hobbyinntekt. Overgangen fra hobby til næring er ikke definert noe mer enn at du må kunne gå med overskudd over tid for å regnes som næring. Gjort dette selv i flere år for å betale mitt private forbruk. Intet (betydelig) overskudd, ingen næring. Se noen poster over deg, så ser du at det ikke stemmer..Jeg innhenter informasjonen min fra skattemyndighetene, ikke fra randoms på internett. Ellers takk. Jeg har sjekket dette selv, og krikkert sier akkurat det samme som jeg fikk høre da.. Evt. så kan du linje til lovverk som sier noe annet..? Tror ikke akkurat han er for "randoms" på Internett å regne når det kommer til juss heller 3 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Som sagt så får jeg informasjonen fra myndighetene, jeg er ikke jurist og har ingen forutsetning for å "linke til lovverk". Du kan lese selv på skatteetatens hjemmesider. Det er i dialog med myndighetene jeg har fått bekreftet at det regnes som hobby hvis følgende er oppfylt: -Under 6k pr pers pr år -Ikke overskudd over tid -Ikke min vanlige profesjon. Og jo, brukeren du refererer til er helt random, da jeg ikke kjenner personen på noe som helst måte. Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 8. august 2015 Populært innlegg Del Skrevet 8. august 2015 Regelen om 6k per år per oppdragsgiver gjelder kun arbeid i oppdragsgivers eget hjem, og gjelder kun lønnsinntekt (ikke næringsinntekt), jfr. samleforskrift om tredjeparters opplysningsplikt § 5-2-1 og skatteloven § 5-15 (i). PS: Jeg er jurist, og jobber med skatterett. Ikke bare generelt, men i Skatteetaten. 14 Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Regelen om 6k per år per oppdragsgiver gjelder kun arbeid i oppdragsgivers eget hjem, og gjelder kun lønnsinntekt (ikke næringsinntekt), jfr. samleforskrift om tredjeparters opplysningsplikt § 5-2-1 og skatteloven § 5-15 (i). Av nysgjerrighet - betyr det at dersom TS' polerer bilen min i min garasje for 5999, så er det skattefritt - men dersom han polerer den i sin garasje for 4000 må han skatte? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Dersom TS driver næringsvirksomhet med å polere biler er det aldri skattefritt, uavhengig av hvor det utføres, jfr. skatteloven § 5-15 (i) ("arbeidsvederlag som ikke er virksomhetsinntekt, når beløpet er under grensen for opplysningsplikt etter [samleforskrift om tredjeparters opplysningsplikt § 5-2-1]"). Dersom TS tar tilfeldige oppdrag som ikke bærer preg av næringsvirksomhet vil beløpsgrensen være 6 000 kr når "utbetalingene bare gjelder arbeid i tilknytning til betalerens eget hjem eller fritidsbolig" og 1 000 kr ellers. Beløpet gjelder samlet per år, og gjelder per husstand (så du kan ikke få 6000 fra hver samboer, f.eks.). Så ja - polering av bil i din garasje kan være 6000,- skattefrie kroner, polering i hans garasje vil være skattepliktige 1001,- kr. Igjen, forutsatt at han ikke driver virksomhet i bilbransjen. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Dersom TS driver næringsvirksomhet med å polere biler er det aldri skattefritt, uavhengig av hvor det utføres, jfr. skatteloven § 5-15 (i) ("arbeidsvederlag som ikke er virksomhetsinntekt, når beløpet er under grensen for opplysningsplikt etter [samleforskrift om tredjeparters opplysningsplikt § 5-2-1]"). Dersom TS tar tilfeldige oppdrag som ikke bærer preg av næringsvirksomhet vil beløpsgrensen være 6 000 kr når "utbetalingene bare gjelder arbeid i tilknytning til betalerens eget hjem eller fritidsbolig" og 1 000 kr ellers. Beløpet gjelder samlet per år, og gjelder per husstand (så du kan ikke få 6000 fra hver samboer, f.eks.). Så ja - polering av bil i din garasje kan være 6000,- skattefrie kroner, polering i hans garasje vil være skattepliktige 1001,- kr. Igjen, forutsatt at han ikke driver virksomhet i bilbransjen. Det er jo greit å vite Altså ingen grunn til å bli seriøs med poleringen da jeg har en annen jobb som står for inntekten, og dette er mest av egeninteresse og morroskyld, som også bidrar positivt til bilhobbyen min i form av noen kroner her og der. Hvor går grensen for at det skal kunne kalles å bære preg av næringsvirksomhet? Men hvordan tolkes "I tilknytning til"? For en bil er kanskje ikke "i tilknytning til" hjem eller fritidsbolig? Og om den er det, hvorfor har det noe å si hvor den står parker når jobben gjøres? Å pusse ned og lakke ett stuebord er jo "i tilknytning til betalerens hjem" men må da ikke nødvendigvis gjøres "i hjemmet" for at det fremdeles skal gjelde? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Slik jeg forstår begrepet "i tilknytning til betalerens eget hjem eller fritidsbolig" vil det i utgangspunktet bare omfatte arbeid på eller i boligen. Skatteetaten skriver på sine nettsider at det også kan omfatte arbeid på betalerens private kjøretøy. Når den funksjonelle tilknytningen blir fjernere (et stuebord er mer "eget hjem" enn en bil) må det stilles strengere krav til geografisk tilknytning, av kontrollhensyn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå