Gå til innhold

MMO uten leveling(eller et spill der det å nå max nivå tar kort tid)


Anbefalte innlegg

Jeg har aktivt spilt noen MMOer som blandt annet runescape og WoW i mine yngre dager. Dette er online rollespill der man levler opp for å få tilgang til nye muligheter. Dette tar tid og er en stor del av spillet som oftest er kjempe kjedelig. Det er sjeldent at man tenker at nå skal det bli gøy å levle opp 5 levler av ditt og datt, da det timevis med griding/gjentagende oppgaver.

 

Jeg har erfart med slike spill at det morsomme i spillet faktisk begynner når man har nådd toppnivået. På toppnivået er det ikke lenger slik at du taper mot andre fordi de er høyere nivå enn deg. Utfallet av en hendelse avgjøres kun av dine virkelige "skills" og hvordan utstyret ditt matcher motstanderenes.

 

Det jeg synes er morsomt med MMO'er er den store verdenen og alle de rare stedene du kan gå. Samt det sosiale ved å møte andre spiller og snakke med dem. Leveling derimot er en pest og en plage. Det at du må ha så og så mye exp i det ene skillet for å kunne holde et spesielt sverd i hånden eller at du ikke vet hvordan du skal hugge ned et lønnetre fordi du ikke har fått nok exp enten ved å hogge 1000 grantrær eller 5000 eiketrær er rett og slett provoserende for meg.

 

Jeg har full forståelse for at items i et spill kan være en grind å få tak i rett og slett for å ha en fungerene økonomi i et spill, men spill som nekter deg å bruke et sjeldent og verdifult våpen fordi du ikke har stått i nok timer å drept nok monstre for å nå et høyt nok level til å bruke det er cancer i mine øyne.

 

Jeg har ikke noe problem med spill som minecraft der jeg kan bruke flere timer(eller få minutter hvis jeg er heldig) på å få tak i nok diamanter til et sett med diamant rustning( heldigvis uten at jeg trenger å ha laget flere tusen jern rustninger for å "mestre" kunsten å lage diamant rustning heller). Når jeg har fått tak i det kan jeg bruke det, det spiller ingen rolle om jeg har spilt totalt for 5 min eller 5 timer.

 

Jeg har drivet å googlet rundt etter MMOer uten leveling men jeg har stortsett funnet gamle spill uten player base eller spill som hevder å ikke ha leveling, men "skills" som du kan forbedre ved å trene dem..

 

Jeg vet at et alternativ er å starte på et vanlg mmo med leveling og bare botte seg til max nivå, men det frister lite. Er det noen som har noen forslag til spill som er slik jeg ønsker meg eller veldig nære?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Secret World av Funcom er vel det eneste jeg kan komme på foreløpig.

'The Secret World has no classes or levels. It gives you complete freedom to be whoever you want to be and play however you want to play.'

 

Men der det skills du grinder, men med tanke på at du kun kan ha 7 skills aktiv, så kan du unngå kjempegrindinga med å finne ut hvilken build du vil gå for. 

 

Og det er visst free to play nå.

Lenke til kommentar

Vel, Star Wars The Old Republic tilbyr 12x exp for alle abonnenter. 

 

Boosten gjelder kun for "story quests". Disse questene er de mest interessante spillet har å by på, og er særegne for hver enkel klasse. Du kan fint levle deg opp til level 55 (boosten stanser her. Maks level er 60) på ca 15-20 timer. At class-questene er forskjellig for hver klasse gjør det også interessant å levle flere karakterer.

 

Spillet får meg til tider til å glemme at jeg faktisk spiller et MMO. Jeg spiller det som om det var et ordinært singelplayer-spill med mulighet for å chatte med andre underveis. At jeg kan møte andre spillere mens jeg quester, både med- og motspillere, krydrer bare enspilleropplevelsen.

 

Jeg startet med dette for en måneds tid siden og storkoser meg. Veldig lite "gå og drep x antall mobs"-quest o.l. 

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Det jeg synes er morsomt med MMO'er er den store verdenen og alle de rare stedene du kan gå. Samt det sosiale ved å møte andre spiller og snakke med dem. Leveling derimot er en pest og en plage. Det at du må ha så og så mye exp i det ene skillet for å kunne holde et spesielt sverd i hånden eller at du ikke vet hvordan du skal hugge ned et lønnetre fordi du ikke har fått nok exp enten ved å hogge 1000 grantrær eller 5000 eiketrær er rett og slett provoserende for meg.

Du bør seriøst prøve Guild Wars 2. For å ta noen høydepunkter basert på avsnittet jeg quotet:

 

1. Du blir nedskalert når du går til områder du er for høyt level til, og hver av de fem rasene har sitt eget startområde. I tillegg er det lett å dra tilbake til hovedbyen, og deretter ta en portal til de andre rasene sitt startområde. Dette gjør at du allerede i starten har hele fem områder å utforske som du selv vil. Eneste er at du muligens må være litt høyt level (vi snakker level 10+) for å kunne bruke portalen til hovedbyen, men det skal jeg ikke si sikkert. Dette er uansett for hele kontoen din, så er en karakter høyt nok level, er alle det. Du er også garantert høyt nok level når du er ferdig med "ditt" startområde.

 

Videre gjør dette at du åpner nye områder når du er høyt nok level, men du tjener fortsatt på å utforske de gamle. Faktisk får du en stor bonus (både XP og loot, som f.eks transmutation shards du vanligvis må kjøpe for ekte penger) hvis du utforsker et område 100%. Du har med andre ord mer enn nok områder å utforske, og du tjener som sagt på det. Du blir aldri for høyt level. Eneste er jo at du får bedre våpen og utstyr når du går opp i level, men vil du ha en utfordring er det bare å beholde utstyret du fikk på lavt level.

 

Derfor: "End Game" starter på level 1. :)

 

 

2. Loot og XP skaleres. Kort sagt var jeg lvl 40 i startområdet til en annen rase, drepte en helt vanlig fiende og fikk nye støvler som var bedre enn de jeg hadde.

 

3. Alle som denger en fiende for full XP og loot for den. Ser du en spiller banke en fiende du trenger, er det bare å hjelpe til. Begge får full XP og loot for det, så du trenger ikke tenke på kill stealing og alt det der. Tvert imot gjør det at jeg ofte slår meg sammen med andre som banker samme fiender som meg, selv om det er sjelden vi er i en "gruppe" ifølge spillet. Vi er bare to stk på samme sted til samme tid. Ta f.eks en quest for å banke noen ormer. Jeg så en annen fyr dra opp en orm fra bakken, så jeg hjalp ham å drepe dem. Da fikk begge oppdatert questen for den. Etterpå dro jeg opp min egen orm fra samme sted, og begge drepte dem sammen. Dermed fikk vi oppdatert questen igjen for "samme" orm.

 

4. Dynamiske events. En gjeng centaurer stormet mot en hule med folk, så jeg og noen andre spillere slo oss sammen for å banke dem. Deretter dukket et stor edderkopp opp, så vi banket den også. Sånne ting skjer ganske ofte, og er en perfekt måte å samle spillere på. Som jeg nevnte i forrige punkt får alle som blander seg inn full XP og loot basert på hva de gjør, så du trenger ikke tenke på å bli med i en gruppe på vanlig vis. Bare ha det moro.

 

5. Du får XP for det aller meste, fra crafting til å hogge ned trær til å utforske. Hogger du trær? XP. Utforsker du nye områder? XP. Fant du noe nytt via crafting? XP. Faktisk er vanlig kamp en av de dårligste måtene å få XP på.

 

6. Quests er nesten fraværende. Dette er et litt tvilsomt punkt, men for å ta det sånn har vi en del "hjerter" på kartet der enkelte ting må gjøres. Det kan være å drepe noen fiender, redde folk, samle planter osv. Der er som regel flere ting å gjøre her pr hjerte. Disse hertene er det nærmeste man kommer quests, og er valgfrie.

 

7. Level Cap vil (høyst sannsynlig) aldri økes. Grunnen heter Masteries og Specializations. I første expansion (kommer i løpet av året) vil vi få innført to ting kalt Masteries og Specialization. Det er fortsatt mye jeg ikke vet om disse, men det jeg vet er at de endrer klassene, uten å gjøre dem bedre. En Ranger vil pr i dag bruke sverd, bue og så videre, men når vi får Specialization vil den kunne lære seg å bruke en stav og magi, og dermed bli en Druid. Dette vil gjøre klassen mye mer spesialisert mot en enkelt ting, men den er ikke dermed bedre eller dårligere på noe som helst vis. Den blir bare annerledes. Masteries på sin side gir oss ting som hang glider for å reise over kartet raskere, vi kan lære utdødde språk for å finneh hemmelige områder, og så videre. Både Masteries og Specialization starter på lvl 80, men Masteries vil være bundet til kontoen, ikke karakteren. Dette gjør at om du får en hang glider med en karakter, vil du i teorien kunne bruke den med alle karakterene - og også i tidligere områder.

 

Dette er bare noen ting som gjør Guild Wars 2 til det absolutte favoritt-MMORPGet mitt gjennom tidene. Og da har jeg ikke engang nevnt at det koster en liten sum å kjøpe, men det er absolutt null abonnentsavgift, og selv om det er en cash store er den 100% frivillig. Er seriøst ikke en dritt der jeg har følt meg "nødt" til å kjøpe. Det eneste er en ny hårfrisyre og sånt tull. :)

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...