Mettetherese Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Hva er en ''våde''? Tipper et løfte men er ikke sikker , hører på lydbok:) Lenke til kommentar
Bernoulli Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Hva er sammenhengen? Hvis jeg ikke husker feil, så tror jeg det ble brukt som oversettelse på "stun", altså en trylleformel brukt mot andre. Men konteksten kan avsløre om jeg tar feil eller ikke. :-) Lenke til kommentar
Bernoulli Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Ser nå at det blir brukt som oversettelse for både "stun", "hex", "jinx", blant andre, så det er nok en angripende trylleformel, ja. :-) Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Våde tyder 'plage', 'otte' eller 'ulukke'... (substantiv hankjønn) tyder 'plage', 'otte' eller 'ulukke' og er vel i dag mest kjent i det samansette ordet vådeskot. Ordet er haugande gammalt og hadde forma vadi i norrønt mål. Farlege ting er gjerne "vådelege"; og elles kjenner mange sikkert òg nærskylde ord som eldsvåde og vådeverk. I dag er det helst på Vestlandet vi finn vådemest brukt. Så ja, det er en angripende trylleformel. Lenke til kommentar
Mettetherese Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Trenger mer Lenke til kommentar
Bernoulli Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Trenger mer Mer av hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå