Gå til innhold

Hvordan fungerer sånn grønn døråpner for rømningsvei på kjøpesenter/butikk?

Anbefalte innlegg

Velkommen,

Hvordan fungerer sånn grønn døråpner for rømningsvei på kjøpesenter/butikk?

Jeg sikter til en sånn grønn boks som er plassert på cirka samme høyde som dørhåndtaket, men er plassert på veggen nær dørkarmen. Denne grønne boksen har gjerne en knapp som lyser rødt på den nedre halvdelen, og en låsesylinder på den øvre halvdelen hvor en kan stikke inn en nøkkel. 

post-360480-0-13691700-1438902687_thumb.jpg

Det er nøyaktig denne jeg sikter til.

Så hvordan fungerer denne grønne boksen? Er det bare til å trykke inn knappen så låses døren opp? Kan det være alarm (utløse brannalarm/tyverialarm/lokal alarm på bare døren) på sånne grønne bokser i det du trykker på knappen? Er det en forsinkelse på når døren åpnes etter at du har trykket på knappen?

Noen som kan lenke til en manual på hvordan de fungerer?

Takker for svar i denne tråden:)

Exxon Valdez,

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan være alarm på boksen når du trykker inn knappen. Sannsynligvis er hver boks koblet til systemet (brann / alarm / osv) i bygget, slik at dørlåsen kan fjernåpnes i tilfelle brann osv. Dermed går det sikkert en alarm andre veien dersom noen trykker på knappen også.

Lenke til kommentar

Som ovenfor skriver så er det en "nødbryter" ved brann/annet skal du ha mulighet til å rømme gjennom den døren (som oftest er låst til vanlig) Du har mindre varianter også(mye mindre fancy) og de fungerer på sammme måte, du trykker -> døren skal låses opp/åpne og muligens gå inn til en alarm.

Lenke til kommentar

Jeg har ringt til Dorma og fått vite eksakt hvordan de fungerer.

Du trykker inn nødknappen, da vil den elektromekaniske låsen kobles ut og du utløser en høy alarm som en kan høre tydelig i hele butikken dersom den er liten.

Dersom du kutter ledningen mellom TMS Basic og elektromekanisk lås, da vil låsen kobles ut automatisk. Mange av de elektromekaniske låsene har en tilbakemelding funksjon til rømningsterminal, noe som betyr at du vil utløse alarmen likevel dersom du kutter den ledningen.

For å kunne sabotere dette systemet (dvs å åpne døren med uten nøkkel og ikke utløse alarmen) da må du kutte strømledningen slik at strømmen til rømningsterminal blir kuttet, og da vil også elektromekanisk lås og alarm på denne rømningsterminal bli satt ut av spill.

Det er ingen vits i å prøve å sparke opp slike nødutganger med elektromekanisk fordi den låsen har en holdekraft på opp til 1500 kg mellom magnet og ankerplate, dvs at den låsen er mye sterkere enn en vanlig lås med låskasse og dørkarm.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Og selv om du kutter strømmen til elektromagneten, så vil døra fortsatt være låst med nøkkellåsen.

Etter å ha gjort hele stedet strømløst, vil man fortsatt måte en låst dør. 

De eneste jeg kommer på som trneger infor om hvordan man skal lure en slik lås er folk som vil stjele noe ut av butikker uhørt.. 

Lenke til kommentar

Dette kalles en KAC-boks og fungerer slik at strømmen til låsen(e) (elektrisk sluttstykke/holdemagnet) passerer gjennom den. Trykkes den inn, kuttes strømmen og låsene åpner. Det er også ofte reléutganger på disse som kan starte lydgiver (summer), rapportere inn alarmer osv.

Hilsen montør av adgangskontroll  :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Og selv om du kutter strømmen til elektromagneten, så vil døra fortsatt være låst med nøkkellåsen.

Etter å ha gjort hele stedet strømløst, vil man fortsatt måte en låst dør. 

De eneste jeg kommer på som trneger infor om hvordan man skal lure en slik lås er folk som vil stjele noe ut av butikker uhørt.. 

Der tar du feil. Døren har ikke en låsesylinder, den har en slik en:

http://www.dorma.com/no/no/produkter/sikre/produkter_for_roemningsdoerer/phb_3000_en/index-25724-25903-84245.html

Når den elektromekaniske låsen er satt ut av spill, da kan en åpne denne døren ved å trykke inn "Pushbar" slik som du ser på bildet. 

Dette er for at en skal fortsatt kunne bruke nødutgangen hvis det er strømbrudd.

Dette kalles en KAC-boks og fungerer slik at strømmen til låsen(e) (elektrisk sluttstykke/holdemagnet) passerer gjennom den. Trykkes den inn, kuttes strømmen og låsene åpner. Det er også ofte reléutganger på disse som kan starte lydgiver (summer), rapportere inn alarmer osv.

Hilsen montør av adgangskontroll  :)

Ja jeg har lest om dette og har en liten oversikt over disse mulighetene. Det finnes slike rømningsterminaler som er bygget inn i veggen, og som får strøm fra en strømkabel som er bygget inn i veggen. Disse kan en ikke bare kutte strømmen på bare sånn uten videre. 

For eksempel slike: http://www.dorma.com/hk/en/products/securing/escape_route_system/tms_comfort_tms_comfort_offline_en/index-18412-21273-22981.html

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Kan ikke døra ha hva som helst, jeg åpner de med nøkkel og om strømmen går åpnes den fortsatt med nøkkel. Men trykker jeg inn knappen åpnes den uten nøkkel og alarmen går. .

Joda døren kan ha hva som helst, for eksempel en liten elektrisk metall anordning som monteres i dørkarmen, og som kan bli styrt av en sånn rømningsterminal eller KAC boks. Dersom dette blir brukt da spiller det ingen rolle om døren har en låsekasse med låsesylinder.

http://www.dorma.com/hk/en/products/securing/electrified_door_hardware/basic_en/index-18412-21272-22967.html

Da kan du kanskje ikke åpne døren ved strømbrudd uten nøkkel eller at den metall anordningen i dørkarmen åpner seg ved strømbrudd, men da blir ulempen at du kan åpne døren fra utsiden uten nøkkel, noe som du ikke kan gjøre med "Pushbar".

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Nøkkelen i selve boksen ja, snakker da om låsen i selve døra i tillegg.

Om jeg skal ut av den døra så vrir jeg nøkkelen så alarmen er av. 

Så må jeg åpne låsen i selve døra med nøkkel. 

Nå finnes det jo 100 oppsett, hos meg må jeg selv låse opp alle nødutgangene med nøkkel, så er det bare elektromagnet som holder døra. 

Om noen trykker på boksen slipper magneten og døra åpnes. 

Har jeg glemt å åpne døra med nøkkel, så brenner alle inne.

Lenke til kommentar

Den er grei, du bruker nøkkelen i rømningsterminalen for å koble ut alarmen og den elektromekaniske låsen som holder igjen døra.

Det jeg stusser på er hvorfor du må bruke nøkkelen i døra i tillegg? Jeg regner med at dette har noe med "Sluttstykket" i dørkarmen å gjøre. 

Alternativ 1:

Det er nødvendig å bruke nøkkelen i døren dersom sluttstykket er med uten elektronikk, slik som denne:

post-360480-0-33997700-1439054903.jpg

Med denne så er det umulig å åpne døren når døren er låst, fordi låsemekanismen fra låskassen ikke kan forlate sluttstykket.  

Alternativ 2:

Det er unødvendig å bruke nøkkelen i døra dersom sluttstykket er elektronisk, og blir styrt av rømningsterminalen, slik som denne:

post-360480-0-45942400-1439055059_thumb.jpg

Med denne så kan døra åpnes selv om den er låst, fordi sluttstykket er elektronisk og kan la låsemekanismen fra låsekasse gli ut av sluttstykket ved at en komponent roterer.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_sluttstykke

Nå finnes det jo 100 oppsett, hos meg må jeg selv låse opp alle nødutgangene med nøkkel, så er det bare elektromagnet som holder døra. 

Ja riktig, dette kommer an på hvilket type sluttstykke du har, slik som jeg nevnte ovenfor og tidligere. Ut ifra ditt bilde så ser det ut som om du har alternativ 2.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Det er fordi det sitter en mikrobryter i "nattlåsen" som er koblet opp mot innbruddsalarmen. Denne styrer da til-/frakobling av alarmområdet.

Hvis det ikke er vrider på innsiden av natt-/motorlås så tror jeg ikke det er godkjent rømingsvei faktisk. Det skal være idiotsikkert :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

1999-stål-dør uten slik låsekasse som kan slippe opp. 

Jeg mener det er dårlig design at dørene man skal benytte ved brann faktisk er låst om tilfeldige personer på jobb glemmer å låse de opp.. 

Ved oppussing av lokalene byttet de ikke de teite dørene, men de koblet lys i butikk til låsen, så om man ikke låser opp så går ikke lysene på. 

Ikke vet jeg hva som skjer om det brenner før åpningstid da. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Kan ikke døra ha hva som helst, jeg åpner de med nøkkel og om strømmen går åpnes den fortsatt med nøkkel. Men trykker jeg inn knappen åpnes den uten nøkkel og alarmen går. .

Den må fortsatt åpnes med nøkkel om strømmen går fordi sentralutstyret som strømforsyner sluttstykket har batteribackup. Utløses den grønne boksen, brytes spenningen til låsen og den låser opp. Den ligger koblet i NC fra sentralutstyr grunnet rømning (hvis kabelen til låsen brenner over skal døren låse opp).

Lenke til kommentar

1999-stål-dør uten slik låsekasse som kan slippe opp. 

Jeg mener det er dårlig design at dørene man skal benytte ved brann faktisk er låst om tilfeldige personer på jobb glemmer å låse de opp.. 

Ved oppussing av lokalene byttet de ikke de teite dørene, men de koblet lys i butikk til låsen, så om man ikke låser opp så går ikke lysene på. 

Ikke vet jeg hva som skjer om det brenner før åpningstid da. 

Jeg tviler på at dette er lovlig. Kan nok få smekk for dette under kontroll av rømingsveier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...