Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ta studielån for å kjøpe Dodge Charger?

Anbefalte innlegg

Søk jobber TS, det er virkelig verdt bryet gjennom vidregående. Du kommer til å elske pengene du tjener. Da får du også råd til bil om du er flink til å spare. En V8, uansett alder og merke kan du nesten bare glemme mtp. forsikring.

Ikke bare pengene man tjener men også for senere jobber, f.eks. etter endt studie. Sist jeg var på jobbintervju snakket jeg nesten mer om jobbingen på Rimi med intervjueren enn den faktiske CVen jeg la frem. Intervjueren var veldig interessert i å høre om tiden på Rimi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk jobber TS, det er virkelig verdt bryet gjennom vidregående. Du kommer til å elske pengene du tjener. Da får du også råd til bil om du er flink til å spare. En V8, uansett alder og merke kan du nesten bare glemme mtp. forsikring.

Forsikring på veteranbiler er helt noe annet, et pat lapper i året, tipper jeg..

Lenke til kommentar

En gammel veteranbil er vel ikke noe man bør kjøpe uten at man faktisk har penga. De er spesielle men er veldig utdatert på de fleste områder. Kjøreegenskaper, sikkerhet i trafikken, driftssikkerhet hvis det er spart på vedlikehold blant annet. Bruksverdien er også ganske dårlig på mange av de, tunge og dårlige på vinterføre mange av de. De ser kanskje fete ut, men så spesielt er det nok ikke å eie en. Det er langt fra så bra som du tror.

Lenke til kommentar

En veteranbil bør heller være leke/hobby bil som man har i tillegg til en nyere og mer praktisk bil man kjører til daglig. Det er mange av oss som ser Fast and Furious og får lyst på Charger eller Skyline siden det er bilene Vin Diesel og Paul Walker kjører i filmen, men det er ikke noe å ha som dagligbil, ihverfall ikke førstebil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ser ikke helt problemet med å ha Skyline som førstebil eller som eneste bil. Bortsett fra at det er synd de må gå i saltlaka.

Lenke til kommentar

Hei. Eg er 15år og begynner på vg1 no om eit par dager. Eg har hørt at folk bruker studielånet på bil og diverse. Eg leiter selv etter bil. Min første bil vil eg skal vere veteran muskelbil. Dodge charger 1970 model. Bilen ligger sån rundt 200 til 350 tusen kroner. Veit egentlig ikkje kva som er lurt eller kva. Noen tips hadde vert greit no. Takk for dere har/ikke svart på mitt spørsmål.

Da skal jeg personlig slå deg siden du er så dum.......Jeg gjorde det du sa, men ikke bilkjøp. Sliter litt med inkasso ennå. Kjøp deg en charger når du har spart opp og ikke sett deg i gjeld - du blir og angre

Men seffern er d fristende og få BMW killer raskt som mulig.....lol

Endret av Mr.x
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med å ha Skyline som førstebil eller som eneste bil. Bortsett fra at det er synd de må gå i saltlaka.

Ikke noe problem i seg selv. 

Men om det skal finansieres av statens lånekasse er det jo problematisk av mange grunner. Blant annet at de ikke betaler alt på en gang, og at stipendet man får når man er under 18 år ikke er så mye å hoppe i taket av.

I tillegg skal man ha penger til å drifte bilen. Har man råd til 50k i året til alle utgifter man må regne med?

Jeg ville anbefalt å jobbe, spare ta A1 lappen, kjøpe en fet 125cc sykkel også er det god stemning.

Lenke til kommentar

Det er dumt å starte livet med å ta opp lån til unødvendigheter. Fram til man er 40 bør man spare mest mulig til bolig og investeringer som generer inntekt.

Vil du rote bort fremtiden på en bil når du er 20 eller vil du ha hus/leilighet når du er 30?

Hvis man først starter med å kjøpe for lånte penger baller det fort på seg og man ender med å bruke mesteparten av livet til å nedbetale gjeld. Billån, huslån, kredittkort til forbruk osv. Det er betydelig rimeligere å kjøpe for oppsparte midler enn å basere seg på lånte penger.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke noe problem i seg selv.

Men om det skal finansieres av statens lånekasse er det jo problematisk av mange grunner. Blant annet at de ikke betaler alt på en gang, og at stipendet man får når man er under 18 år ikke er så mye å hoppe i taket av.

I tillegg skal man ha penger til å drifte bilen. Har man råd til 50k i året til alle utgifter man må regne med?

Jeg ville anbefalt å jobbe, spare ta A1 lappen, kjøpe en fet 125cc sykkel også er det god stemning.

At å ta opp lån er dumt er jeg helt enig i. Men det er jo mange unge som får hjulene til å gå rundt selv om de eier biler som krever mye vedlikehold. Handler jo om prioriteringer. Lettlappen er slettes ikke dumt.
Lenke til kommentar

Det er dumt å starte livet med å ta opp lån til unødvendigheter. Fram til man er 40 bør man spare mest mulig til bolig og investeringer som generer inntekt.

Vil du rote bort fremtiden på en bil når du er 20 eller vil du ha hus/leilighet når du er 30?

Hvis man først starter med å kjøpe for lånte penger baller det fort på seg og man ender med å bruke mesteparten av livet til å nedbetale gjeld. Billån, huslån, kredittkort til forbruk osv. Det er betydelig rimeligere å kjøpe for oppsparte midler enn å basere seg på lånte penger.

Viktig å påpeke at det alltid er smart å ta opp studielån om en klarer å spare det evt investere i sikre investeringer. De aller fleste av oss må ha både hus og billån Ila livet og jo mer en kan hente fra studiegjeld jo bedre er det. Det er som kjent det beste lånet en kan ha av forskjellige årsaker.

Lenke til kommentar

Eg tenkte å ha noe ingen andre på skolen har. Noe unikt. Noe å vere stolt over

Dette er smart, og jeg kan anbefale deg å kjøpe bilen. Nå må du huske at det er flere utgifter som trengs for å kjøpe bilen:

- Årsavgift

- Forsikring

- Bensin/Diesel

- Evt. bompenger.

- Vedlikehold av bilen

Dersom du har råd til dette, så vil jeg anbefale deg å kjøpe bilen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hva med å ha begge deler når man er 20? både hus og bil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...