Gå til innhold

Altibox i flere rom via en kabel

Anbefalte innlegg

Hei

Skal helst ha altibox kablet nett og tv på to steder i huset.

Har to managed svitsjer fra cisco som jeg har opprettet et ekstra vlan på. (kalt TV)

i svitsj 1 brukes følgende porter

port 1 medlem av vlan TVtagged, får signal fra altibox-boks, tv-utgang

port 2 medlem av vlan TV tagged og vlan Nett untagged, skal sende signal til neste svitsj

port 3 medlem av vlan Nett, får signal fra router (som får signal fra internettport i altibox-boks)

i svitsj 2 brukes følgende porter

port 1 medlem av vlan TV tagged, skal sende signal til dekoder

port 2 medlem av vlan TV tagged, og vlan Nett Untagged, skal spre TV til port 1, nett til resten.

Får ikke dette til å virke, Internett virker, men ikke TV-biten.

Noen som har noen tips på hva jeg kan se etter?

på forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I allefall må du ha en Tagget VLAN 102 til routeren du skal bruke, om denne ikke støtter VLAN så må du bruke 2 porter.

Du må sende tagget  VLAN 102 til routeren, og om ikke VLAN støttes, untagged inn hvor Cisco switchen da setter VLAN tagen til det du vil bruke i nettverket ditt, eks VLAN 50.

Porten mellom switchene må da sende tagget og ha medlem i VLAN 101 som er TV nettet til Altibox og VLAN 50.

Og da som du har kommet fram til, så må du på Switch 2 sette portene som er medlem av VLAN 50 eller hvilket som helst nummer du valgte som ditt eget nett til untagged da flesteparten av enhetene du vil koble til neppe kan forstå VLAN taging, mens TV biten skal du kjøre tagget ut til dekoderen til Altibox mener jeg.

Lenke til kommentar

Enkelt fortalt, så må portene mellom hjemmesentralen og SW1 være untagged og tilhørende respektive VLAN. Bruk samme VLAN ID, så unngår du kluss. En port for TV og en for Internett. 

Linken mellom switchene må tagges med begge VLAN. Portene ut til sluttenheter må være untagged og member av sine respektive VLAN.

Lenke til kommentar

Enkelt fortalt, så må portene mellom hjemmesentralen og SW1 være untagged og tilhørende respektive VLAN. Bruk samme VLAN ID, så unngår du kluss. En port for TV og en for Internett. 

Linken mellom switchene må tagges med begge VLAN. Portene ut til sluttenheter må være untagged og member av sine respektive VLAN.

Jeg tenkte jeg skulle være uenig med deg da det du sier ikke gir mening... Helt til jeg skjønner at du tenker å beholde orginal hjemmesentralen.

I mitt eksempel tenker jeg en annen router koblet etter en Switch 1 og selvsagt tar du kabelen rett fra mediakonverteren og plugger den rett i Switch 1, deretter pælmer du Zyxelen ut av rommet.

Lenke til kommentar

Hvis TS bruker hjemmesentralen må han skru på bpdu filtering, eller så vil det se ut som en loop (ingen spanning tree per vlan på sg200).

Enkleste er vel å bare gå på "Spanning Tree" delen i menyen, disable spanning tree, og for sikkerhetsskyld sette BPDU Handling til filtering i stedet for flooding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...