Gå til innhold

Strømforsyning tok kvelden, hva kan grunnen være?

Anbefalte innlegg

Det hendte noe mystisk på fredag, nesten på linje med X-Files sine mysterier.

Jeg slo av datamaskinen som normalt på natta når jeg la meg. Hørte ingenting spesiellt.

Når jeg sto opp om morgenen (*host*formiddagen*host*) virka ikke PC'n i det hele tatt. Ingen tegn til liv.

Jeg tenkte først (aha, må være no rart med det nye hovedkortet!)..som det selvsagt ikke var. Da jeg fikk summet meg utover dagen (etter endel testing med diverse RAM-brikker, røsking i "Power Switch"-jumperen, gammelt grafikkort osv) dukka svaret opp. Strømforsyninga!

Den var over 2 år gammel (325W). Tenkte jeg skulle åpne og se om sikringa var gått. Da så jeg noe som ligna på han som blir drept av overspising i "Seven".

Nemlig en kondensator helt ved strøminntaket som var sprengt i fillebiter.

Den var helt svart og hadde biter av "kassa" hengende igjen i topp og bunn.

Så egentlig ganske kult ut.

Det var ei sånn "tønne" med 2 bein. Litt mange år siden jeg hadde elektronikk på skolen.

Men ifølge min lærdom skal det smelle ganske høyt når slikt skjer.

Da ville jeg ha våknet utvilsomt, siden PC'n står rett ved siden av senga, og kabinettet er åpent.

Så, mitt spørsmål er: Hva har skjedd mens maskinen var avslått om natta?

Aliens? Flue som fløy inn i PSU'n med slik fart at objektet den traff eksploderte?

Har ny PSU nå uansett, kosta bare 315,- :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, sånt skjer, det må man bare leve med. Du kan sprenge en elektrolytt med feil polaritet eller for høy spenning, og da smeller det. Alle tester det på skolen. Men de kan også sprekke av seg selv, av mange forskjellige grunner. De lever et hardt liv, oppvarming og avkjøling stresser materialene. Elektrolytten kan forandre seg, det kan oppstå en lite sprekk og lekkasje, etc. Feil på strømforsyninga er jo generellt sett det vanligste problemet med elektronikk.

Det er faktisk veldig vanlig at elektronikk går i stykker i det øyeblikket de slåes av eller på. Jobber selv med proff elektronikk, og strømbrudd er noe som vi liker dårlig. Da er det ofte noe som ikke virker etterpå. Elektronikk bør helst stå på hele tiden, det sliter ofte vesentlig mer å slå av og på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...