Gå til innhold

Første "back to work vors" i ny jobb

Anbefalte innlegg

Hei! 

Nå har jeg vært så heldig og havnet i en flott "salgsskole" av en anerkjent bedrift. Teamet er helt super, kjempeinkluderende og givende. Men det er en liten ting som jeg lurer på. 

Dette er min første uke på denne jobben, og vi skal ha det første vors hjemme hos en av kollegaene. 

Men jeg drikker ikke alkohol av religiøse årsaker. 

På min forrige jobb hadde vi liknende kveld hos en kollega, og før de rakk å bli overfulle, (altså idét man samles rundt sofaen) så husker dem jo at jeg *svarer* "Nei jeg drikker ikke. Fordi jeg velger det av egen vilje" Dagen etter når vi er på jobb merker jeg straks at stemningen er helt annerledes, hvis du skjønner. Men så er dette "bare" en matvarebutikk da. 

Saken er at jeg er bekymret for at jeg ikke får like mye "sosial aksept" bare fordi jeg kanskje er den eneste som er 100% edru. Har hørt at folk som drikker ikke syns det er no særlig å være i en helt annen modus med en edru person som "vitne til alt." 

Hva bør jeg gjøre i en slik situasjon? Vi har jo kommet så godt overens at det er dumt å la flasken ødelegge alt. 

Hva kan jeg gjøre for å fremdeles styrke min sosiale plass i gruppa? 

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Bare si det som det er, bli med på vorset, og når de andre stikker ut på byen for vippe helt stikker du hjem. Er dette ordentlige mennesker har de ingen problemer med å akseptere at enkelte ikke er med på den vikingtingen :p

Lenke til kommentar

Du kan alternativ drikke alkohol (dersom du har aldri drukket før, blir du ikke brisen før du har drukket 2 øl-bokser). Du tar en øl, og husk drikk sakte!

Mitt råd:

- Dersom de som har invitert deg vet at du ikke drikker alkohol, så ser jeg ikke problemet med å dra på festen.

- Dersom de ikke vet at du ikke drikker alkohol, så ikke dra på festen - finn på en unnskyldning på hvorfor du ikke dra på festen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom teamet ditt er så supert som du sier, både inkluderende og givende, tror jeg nok de aksepterer deg som du er. Vil absolutt råde deg til å dra. Du er sikkert vant til å få spørsmål som "Hvorfor drikker du ikke?", og da er det beste å bare være ærlig. Så lenge du deltar i samtalene og aktivitetene, og ikke tydelig oppfører deg som om du har det ubehagelig, kommer ikke normalt oppegående mennesker til å dømme deg eller synes du er klein. Dersom du liker alkoholfritt øl kan du jo ta deg en kjørepils mens de andre drikker vanlig øl, kan ikke se hvordan stemninga blir noe annerledes av det. Folk som ikke tåler å henge med andre bare fordi de ikke drikker er teite, smålige og fjortis. Ikke kast bort tiden din på sånne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, leser folk førstepost?

Det er av religiøs grunn at h*n ikke drikker alkohol. Da funker det ikke å ta én pils, plutselig bytte til alkoholfritt osv.

Så, til trådstarter:

- Drikk alkoholfri øl

- Drikk eplemost, eller annet som ligner på øl

- Si du har avtalt å kjøre/hente noen, og derfor ikke kan drikke

Alternativt, slik jeg hadde gjort det:

Ikke drikk, ikke forsøk å skjule det, men gå på festen. De vil vel finne ut om du har "avtale om å kjøre noen" hver gang det er alkohol involvert. Om noen spør kan du bare si at du ikke drikker alkohol, fordi du ikke ønsker det.

Kommer vel an på alder, drikkekultur osv. Det blir i alle fall akseptert i min vennekrets/jobbfester uten videre spørsmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir i alle fall akseptert i min vennekrets/jobbfester uten videre spørsmål.

Ikke i min vennekrets, der må du drikke alkohol. Personene jeg har involvert i, syns det er forstyrrende å ha med personer som ikke drikker. 

Igjen til TS: Du bør ikke dra til festen, hvis du ikke drikker (dette gjelder hvis du ikke drikker øl, uavhengig om det er alkohol eller ikke).

Med andre ord: Dra på festen og drikk alkoholfritt øl. 

Endret av Fighterfriend
Lenke til kommentar

Ikke i min vennekrets, der må du drikke alkohol.

For noen venner...

Hvorfor F skal folk bry seg om man drikker eller ikke?

Til TS.

Ikke la hva andre synes diktere hvordan du skal være/hva du skal gjøre.

Vær deg selv, stå for dine avgjørelser og gjør det DU har lyst til.

Lenke til kommentar

TS her. Takk til de som har gitt fornuftige tilbakemeldinger.

Men TheHaughom, jeg digger at du merker at det er av religiøse årsaker men hvorfor foreslo du alkoholfri øl. ;p Jeg kan ikke drikke øl uansett med eller uten alko.

For de som sier at jeg ikke blr dra til festen pga alko syns jeg er absurd :) Jeg skal dra. Og jeg tror at det er work aktig vors uten at de skal bli helt borte i huet ;p Så jeg skal dra slik som nesten alle her oppmuntret meg til.

Men MÅ jeg si til vedkommende i forkant at jeg ikke drikker ? Om jeg kjøper Villa brus eller eplejuice som likner på alko vil de jo se på flasken at det ikke er det.. vil ikke være den eneste som teiser meg til kjøkkkenet for å sjenke noe i smug

Lenke til kommentar

Oh wow wampster ;o den feedbacken var god altså. Så den ikke før jeg posta innlegget over. Du har så rett. F it uansett så vil de se meg hver morgen på jobb å prestere så de kan ikke noe annet enn å digge meg xD

Lenke til kommentar

TS her. Takk til de som har gitt fornuftige tilbakemeldinger.

Men TheHaughom, jeg digger at du merker at det er av religiøse årsaker men hvorfor foreslo du alkoholfri øl. ;p Jeg kan ikke drikke øl uansett med eller uten alko.

For de som sier at jeg ikke blr dra til festen pga alko syns jeg er absurd :) Jeg skal dra. Og jeg tror at det er work aktig vors uten at de skal bli helt borte i huet ;p Så jeg skal dra slik som nesten alle her oppmuntret meg til.

Men MÅ jeg si til vedkommende i forkant at jeg ikke drikker ? Om jeg kjøper Villa brus eller eplejuice som likner på alko vil de jo se på flasken at det ikke er det.. vil ikke være den eneste som teiser meg til kjøkkkenet for å sjenke noe i smug

Hvorfor kan du ikke drikke alkoholfri øl? Det er vann, korn og humle, som ikke har gjæret, og derfor ikke inneholder alkohol.

Edit: Glem det. Ser at alkoholfri øl inneholder noe alkohol,

Alkoholfritt øl er øl i skatteklasse A. Alkoholloven definerer i § 1-3 alkoholfri drikk som «drikk som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol», og øl kan derfor inneholde opp mot 0,7% alkohol selv om det betegnes som alkoholfritt i Norge.[1] Samtidig plikter ikke produsenten å opplyse om alkoholinnholdet så lenge drikken ikke inneholder over 1,2 volumprosent alkohol. - Wikipedia

Ikke forsøk å skjule at du er avholds, det blir bare teit. Ta med noe du liker å drikke, om det så er sjokolademelk. Vær åpen om det om noen spør, så slipper du noe tull rundt det. Åkei folk har ingen problemer med å respektere andre sine preferanser rundt alkohol :)

Endret av j--
Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at:

Når jeg slår meg løs med mine fun sides og er meg selv så er jeg redd de ikke kommer til å huske nooe av det xS dette dersom de drikker 2-4 boxer, daa er folka i skyene regner jeg med....

Dette er kanskje litt søtt formulert men det gjør meg engstelig x (( hva er riktig om påstanden?

Lenke til kommentar

Beklager, var ikke klar over at alkoholfri øl også inneholder alkohol. Har bare smakt på det én gang i mitt liv.

Du trenger ikke å si fra på forhånd at du ikke drikker, holder å si det der og da. Om du ikke drikker, så ikke vær den første som kommer på festen. Vent til de andre har begynt å få i seg litt, slik at de er i godlaget allerede når du kommer.

Synes 18:00 hørtes veldig tidlig ut, men det avhenger jo når det er sagt at festen starter. Står det 18:00 i invitasjonen, så hadde jeg nok ventet et par timer til :)

Og nei, folka er nok ikke "i skyene" etter 2-4 bokser øl :p

Lenke til kommentar

Slik som eg ser det så har du to valg.

Enten så bør du informere om at du ikkje drikk alkohol på forhånd. Det er langt enklare å komme med slike opplysningar når dere snakker om festen på jobb enn det er å prøve å utrede saklig om dette til festdeltakerane som alt har begynt å bli litt fulle før dei oppdager at du ikkje drikker.

Det andre alternativet er at du finner ei unnskyldning for å ikkje møte opp på festen, eller berre stikker innom ein liten tur. Så kan du heller ta igjen det sosiale på andre sosiale arrangement som ikkje er sentrert rundt det å drikke alkohol.

Hadde eg vært deg så ville eg sattsa på å ankomme festen ca ein time etter dei andre som sjåfør (fordi du skal tilbake for å ta imot din kusine). Då vil det ikkje være nokon som forventer at du skal drikke, og du får poeng i boka for at du har møtt opp og helsa på folket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alkoholfritt ingefærøl  ;) Bundaberg , Fentiman, Fever Tree. Eventuelt andre alkoholfrie drinker. Slapp av og ikke gjør noe stor greie utav det om folk spør  :)

Har selv ikke noe imot å drikke alkohol og tar meg gjerne en øl og 2 (og 3,4,5,6,7,8), men prøver å begrense meg pga treningens skyld. Ofte er det først og fremst for å ha noe i handa, så jeg har ikke noe imot å ta med med alkoholfri drikke på fest.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Det er ikke sikkert noen andre ser det som en stor sak hvis ikke du gjør det til en sak selv.

Du sier du har andre planer utover kvelden, men generelt kan det være lurt å komme en time eller to etter alle andre. Da har de allerede drukket og fått stemningen til et nivå der det er lett å hoppe inn i moroa og det ikke er naturlig å bry seg om noe annet.

Edit: Glem det. Ser at alkoholfri øl inneholder noe alkohol,

Mange ting inneholder små mengder alkohol, for eksempel brød. Det som er interessant er vel heller hvor mange volumprosent de ulike religionene godtar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...