Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Induksjonstopp, trenger desperat hjelp

Anbefalte innlegg

Har leilighet med integrert komfyr og Induksjonstopp. I det siste har ikke induksjonstoppen reagert når jeg prøver å skru den på, men hvis jeg går til sikringsskapet og drar ned spaken for kjøkken og drar den på igjen så virker Induksjonstoppen igjen. Når jeg skrur på sikringen kommer det ett pip fra platen og alle lampene lyser, også virker platen som normalt.

Hva kan være feilen her? Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva alderen på det elektriske anlegget er? I de senere år er det krav til komfyrvakt, som ofte kan gi slike problemer det jeg har erfart. I så fall må du se om du har noe dokumentasjon på den komfyrvakten som er montert.

Dersom komfyrvakt er montert så sitter det en liten "kloss" (sensoren) på veggen ovenfor platetoppen eller oppunder ventilatoren.

Lenke til kommentar

Da er det nok komfyrvakten. Den er der for å kutte strømmen til komfyren (platetoppen i dette tilfellet) ved for høy temperatur eller eventuelt lang bruk uten variasjon (dersom man glemmer at platen står på). Kan du se hvilken type det er? Dersom sensoren er trådløs er den mulig å plukke ned å se på baksiden hvis det ikke er noe logo foran.

Lenke til kommentar

Ja, du skal i utgangspunktet bare forholde deg til knappen på sensoren. Da "lærer" du sensoren at en eventuell alarm er falsk. Jeg har hørt at Siemens har platetopper som trekker såpass mye strøm i standby at komfyrvakten slår ut på tid.

Denne funksjonen går an å deaktivere midlertidig i 12 timer ved å holde knappen inne i 10 sekunder. Ser ikke ut til at du kan endre tiden permanent, den er satt til 2 timer. Jeg vet ikke om du pleier å bruke platetoppen såpass lenge.

Sørg forresten også at sensoren (klossen på veggen) sitter ordentlig i festet sitt. Den har innebygget tamperfunksjon som kutter strømmen dersom sensoren ikke sitter på plass der den skal.

Her er forresten datablader på den typen jeg regner med du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...