Gå til innhold

Enkel og rimelig Printer/Lisens/VPN-server?

Anbefalte innlegg

TL;DR

Ser etter smart/rimelig serverløsning for å ta hånd om enkle ting som printing, lisenser og VPN (hjemmekontor).

Jeg har IT-ansvaret (men er absolutt ikke en profesjonell...) for en liten rådgiverbedrift på 8-10 ansatte. Serveren vi har i dag begynner å nærme seg 10 år, og er klar for utskifting.

I den anledning har jeg blitt rådført via via å oppgradere til Office 365 med skyløsning. Tanken er da at all fil-lagring skal skje i skyen, i tillegg til e-post (som i dag tjenes av en SBS-løsning m/Exchange).

Spørsmålet er da - kan vi kvitte oss helt med en dedikert server? Konklusjonen jeg foreløpig har kommet til er nei, på grunn av følgende:

* Printer

* Lisenser (2-3 ulike med flytende nettverkslisenser)

* VPN (for tilgang til nevnte lisenser hjemmefra, og forsåvidt pdd. filer).

* Innlogging på arbeidsstasjonene (har alle faste plasser, ikke sikker nødvendig å ha på sikt).

Fordi de overnevnte prosessene neppe krever store systemkrav, hadde jeg håp om å finne frem til en rimelig løsning. Den første var å faktisk bruke min egen arbeidsstasjon til å håndtere disse tingene, parallelt mens jeg jobber. Arbeidsstasjonene våre oppgraderes hvert 2-3 år pga. maskinkravene som kreves for programvaren (DAK-verktøy, beregning mm.). Hvis jeg forstår det da riktig, må de andre arbeidsstasjonene kunne logge seg inn på min maskin for å få tilgang til printer, lisenser mm. Er dette praktisk mulig i Windows 7 (Windows 10 på sikt) ?

Hvis det ikke er mulig, ser jeg for meg å fortsatt benytte en server, men få til en løsning slik at denne også kobles opp mot TV'en i møterommet og kan styre remote desktop via TeamViewer.

Takker for alle innspill !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis du med lisensserver tenker på KMS så trenger du nok fortsatt en dedikert server, og uansett vil jeg fraråde å kjøre servertjenester og ihvertfall ikke fjerntilkobling (VPN, Remote desktop osv) for hele bedriften din på arbeidsstasjonen din. Med Remote desktop i Windows (ikke server-versjonen) vil kun en bruker kunne være tilkoblet til en vher tid. En server skal jo gjerne stå å gå 24/7 og sikkerheten er gjerne også av stor betydning. Da er det dumt å ha det gående på en arbeiddstasjon som skal gjøre alt mulig annet.

Jeg ville kjøpt en blade-server fra feks HP. Du trenger jo ikke all verdens av spesifikasjoner og da kan du jo fint få en egnet server for 6-10 000,-. Da kan du slenge inn ESXi på den og sette opp et par terminalservere og en enkel Linux server for håndtering av printere, VPN, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...