Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangbil rundt 60.000


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Er en gutt på 18 år som ser etter bil og er veldig usikker på hva jeg skal velge... Jeg har mest lyst på en dieselbil,mtp kostnader og at det drar litt bedre i de lavere turtall. Jeg vil ha en bil som ikke er en snegle, men ikke en racerbil heller, en som er økonomisk å kjøre og en som ikke minst er fin.

 

Har sett mye på Mercedes c-klasse, men finner ingen som ikke er plaget av rust. Også sett på BMW 3-serie og golf. Følgene ser jeg har en tendens til å ligge veldig høyt i pris og har gått en del lenger enn andre biler, så er usikker der også.

 

Noen som har noen tips til en god,fin, driftssikker bil til rundt 60.000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Golf og 3-serie er å skyte seg selv i foten om du ønsker å forsikre den på deg selv som 18-åring.

Hva for et kjøremønster har du? De fleste 18-åringer legger ikke på så altfor mange kilometere i året, så er godt mulig bensin er bedre valg for deg.

 

Saab 9-3 (evt 9-5) er nok ikke et dumt valg. Fås modeller med og uten turbo. Forsikring er også veldig gunstig, i tillegg til at det er sikre og gode biler.

Eksempel, alle uten turbo:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62380535&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55429690&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56967404&searchclickthrough=true

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Lettere å spare penger ved å være forsiktig med høyrefoten enn å tenke for mye på bensin/diesel. Verdt å huske at turbo kan fort ryke på en eldre diesel og da har du en utgift som overgår alle dine innsparinger basert på drivstoffvalg.

 

Du har jo sett på noen av de typiske ungdomsbilene som har blitt krasjet mye og som følgelig vil koste mye for deg å forsikre. Skal du ha noe økonomisk forsvarlig så er det åpenbart en kjipere bil til 30-40k som bør handles inn og resten settes av til uforutsette reparasjoner.

Lenke til kommentar

Skal forsikre meg på min far, har også funnet en forsikringsløsning som lar meg forsikre meg på han og fortsatt samle opp egne poeng. Er vel ikke akkurat lurt å kjøpe en bil hvor merket ikke "finnes mer", vanskelig å selge og ikke minst få deler til om noe skulle skje... Med andre ord så er ikke akkurat forsikring ett stort problem

Lenke til kommentar

Skal forsikre meg på min far, har også funnet en forsikringsløsning som lar meg forsikre meg på han og fortsatt samle opp egne poeng. Er vel ikke akkurat lurt å kjøpe en bil hvor merket ikke "finnes mer", vanskelig å selge og ikke minst få deler til om noe skulle skje... Med andre ord så er ikke akkurat forsikring ett stort problem

Og det er grunnet den troen og den holdningen at Saab går billig. Delene er fra Opel, og omtrent alle Opel-verksted (eller verksted for GM-biler) vil med glede ta i mot din Saab. Deler er rett og slett inget problem. Det samme gjelder salget i ettertid  :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg betaler 3200 i året med delkasko på min -99 316i. Det er med 60%, ingen førere under 23. En E46 altså. Grei bil, ser bra ut. Min er en del modifisert da. 

 

WP_20150804_20_18_12_Pro_zpsmp81l6cz.jpg

 

Syntes det er en helt topp "førstebil". Går på 0,8 ved blandet kjøring, 0,55 på langkjøring. Det blir ikke så mye billigere enn det :-)

 

Saab er også helt topp, og prisene blir ikke lavere, de gikk jo konk for 2 år siden. Deler er ingen problem. 

Lenke til kommentar

Golf er konge førstebil :) Enkelt å gjøre enkle modifikasjoner, brukte deler over alt ekstremt billig og generelt greie biler. 

 

 Og det er vel derfor de er så dyre å forsikre også.

 

Tenk litt på hva som er viktigst for deg. Pris (drivstoff, vedlikehold, forsikring og innkjøp) eller image, tipper du kan få bra biler som er meget rimelige på alle faktorer, men uten image som følger med.

Lenke til kommentar

Ford focus 1.6L bensin :)

 

Har en relativt dyrere 2.0tdci focus nå (Anbefales denne og, men minus for diesel og dets følger), men kjøpte min førstegangsbil til 40 000kr og det var en 1999modell focus som hadde gått 130 000. Hadde den i 4 år og kjørte den over 80 000km disse årene. Kostet ikke på den annet enn service og litt småsjafs, men alt i alt en behagelig og fornuftig bil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...