Gå til innhold

Hvor mange fond bør man spare i

atwater

Anbefalte innlegg

Hvor mange fond er det folk sparer i? 

Jeg sparer selv i bare 1 fond, men har vurdert om man får større avkastning av å spare i flere forskjellige fond. 

Pr dags dato sparer jeg 1000,- mnd i "DNB Global Indeks"

Hva anbefales?

Endret av -lemoncake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hvor lang tidshorisont du har på sparingen. Skal du spare ala som å spille lotto så kan du jo gå inn i sektorer som du regner med skal gå i været eller kanskje India. Eller hedge-fond. Eller, eller...

Har du langsiktig horisont så fortsetter du å spare i det fondet du allerede sparer i. For en veldig liten kostnad er du nå eksponert mot veldig mange land og sektorer. Og du vet også at du vil få tilnærmet samme avkastning som fondets referanseindeks. Det er du absolutt ikke garantert i et aktivt forvaltet fond. 

Lenke til kommentar

Husk bare at det kommer en større korreksjon på børsen med ca 8-9 års mellomrom og at vi står foran en slik periode nå. Den trenger ikke komme i år, men jeg hadde ikke våget å sette penger i fond i disse dager. Månedene August til og med November er også statistiske nedgangsmåneder på børsen.

Lenke til kommentar

Denne tråden handler om fond, ikke enkeltaksjer.....

Å vente synes jeg er en håpløs strategi når man har en sparehorisont på kanskje 20 år.

Det er bedre å komme i gang og heller kjøpe noen dyre andeler i starten, og så fortsetter man sparingen både mens det går ned og mens markedet er på bunn. Da får man billige andeler. All erfaring tilsier at markedet på sikt tar igjen det tapte, og mere til. Til og med de dyre andelene vil da høyst sannsynlig mere verdt om 20 år.

Men det er klart, vil du gamble på å gjøre gode penger i løpet av noen måneder eller ett år så er saken en annen. Men ingen går vel inn i fond med så kort perspektiv?

Jeg sparer månedlig og har en horisont på i hvert fall 20 år. Så for min del må det gjerne komme et krakk i morgen....

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Denne tråden handler om fond, ikke enkeltaksjer.....

Å vente synes jeg er en håpløs strategi når man har en sparehorisont på kanskje 20 år.

Det er bedre å komme i gang og heller kjøpe noen dyre andeler i starten, og så fortsetter man sparingen både mens det går ned og mens markedet er på bunn. Da får man billige andeler. All erfaring tilsier at markedet på sikt tar igjen det tapte, og mere til. Til og med de dyre andelene vil da høyst sannsynlig mere verdt om 20 år.

Men det er klart, vil du gamble på å gjøre gode penger i løpet av noen måneder eller ett år så er saken en annen. Men ingen går vel inn i fond med så kort perspektiv?

Jeg sparer månedlig og har en horisont på i hvert fall 20 år. Så for min del må det gjerne komme et krakk i morgen....

Dersom du går ut i begynnelsen av krakket, så slipper du å gå ned 40-50% før du kan starte opp igjen. Det sier seg selv at det er mye å hente på en slik strategi.

Ingen vet når krakket kommer, men en brå nedgang i løpet av noen dager eller uker er som oftest begynnelsen på en større korreksjon.

Lenke til kommentar

Et krakk kommer jo nettopp av at for mange tenker slik du gjør, dagfinn99. Hvis ingen vil kjøpe før krakket er over så skaper man jo nettopp et krakk.

Før øvrig er jo et krakk en glimrende mulighet til å få kjøpt billige andeler, så gitt at horisonten er lang nok er det ingen grunn til å vente, spør du meg.

Lenke til kommentar

Et krakk kommer jo nettopp av at for mange tenker slik du gjør, dagfinn99. Hvis ingen vil kjøpe før krakket er over så skaper man jo nettopp et krakk.

Før øvrig er jo et krakk en glimrende mulighet til å få kjøpt billige andeler, så gitt at horisonten er lang nok er det ingen grunn til å vente, spør du meg.

Børsen er kraftig overpriset og det er de store aktørene (finansinstitusjonene) som forårsaker krakk ved at de kvitter seg med store posisjoner på kort tid. Disse vet når terminen er der, og muligens er det derfor de råder folk til å spare i fond i disse dager, slik at de kan opprettholde kursene og selge seg ut med minst mulig tap..

Det vil aldri bli slik at store korreksjoner vil utebli. Dette er et spill som de eldste ringrevene kjenner godt til, og de vet hvordan de skal manipulerer småsparere. De er ikke blitt milliardærer for ingenting..

Lenke til kommentar

Men er det f.eks "nok" å ha bare ett fond slik som TS nevner, eller lønner det seg å ha flere indeksfond?

Hva som "lønner seg" vet man kun i ettertid. Selv har jeg 80% i globalt indeksfond, 10% i norsk indeks og 10% i framvoksende markeder indeks. Da er jeg overvektet i de to sistnevnte markedene. 

KLP har for øvrig et globalt indeksfond som også inkluderer 15% framvoksende markeder, så da kan man nøye seg med ett fond hvis man ikke ønsker eksponering mot Norge overhodet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å time markedet slik dagfinn99 anbefaler her, er ikke noe det er noen god dokumentasjon på at man kan gjøre med noen grad av sikkerhet. Aksjer er ikke veldig dyre i dag. Det er ikke nødvendigvis slik at aksjekursene i løpet av vår livstid skal lavere enn det de er nå. Hvis du ikke går inn med penger i dag, så kan det hende at du venter år etter år etter år, mens kursene bare stiger.

Begynn månedlig sparing i dag.

Men ja, jeg er skeptisk til å gå inn med ett stort beløp på dagens kurser selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å time markedet slik dagfinn99 anbefaler her, er ikke noe det er noen god dokumentasjon på at man kan gjøre med noen grad av sikkerhet. Aksjer er ikke veldig dyre i dag. Det er ikke nødvendigvis slik at aksjekursene i løpet av vår livstid skal lavere enn det de er nå. Hvis du ikke går inn med penger i dag, så kan det hende at du venter år etter år etter år, mens kursene bare stiger.

Begynn månedlig sparing i dag.

Men ja, jeg er skeptisk til å gå inn med ett stort beløp på dagens kurser selv.

Jeg har faktisk et godt grunnlag for å uttale meg slik jeg gjør med hensyn på historie og statistikk. Det er ikke svada jeg kommer med, men velmente råd.

Forøvrig får hver enkelt av dere gjøre som dere vil, men å si at det ikke finnes dokumentasjon for at et krakk er nært forestående, tyder på at du ikke har satt deg skikkelig godt nok inn i børsens historie.

Lenke til kommentar

Børsen er kraftig overpriset og det er de store aktørene (finansinstitusjonene) som forårsaker krakk ved at de kvitter seg med store posisjoner på kort tid. Disse vet når terminen er der, og muligens er det derfor de råder folk til å spare i fond i disse dager, slik at de kan opprettholde kursene og selge seg ut med minst mulig tap..

Det vil aldri bli slik at store korreksjoner vil utebli. Dette er et spill som de eldste ringrevene kjenner godt til, og de vet hvordan de skal manipulerer småsparere. De er ikke blitt milliardærer for ingenting..

Om ubalansen i tilbud og etterspørsel skyldes at store posisjoner plutselig legges ut for salg (tilbudet øker drastisk) eller om folk er så redde for krakk at de ikke kjøper (etterspørsel synker) er jo funksjonelt ekvivalent. Sannheten er nok en kombinasjon, tenker jeg.

Og uansett så er det jo slik at dersom sparehorisonten er 10, 15 eller 20 år så er det eneste man oppnår med å vente med å starte sparing til etter krakket at man går glipp av en hel masse billige andeler. Jeg kunne skjønt rådet ditt dersom man hadde en veldig kort horisont (1 år eller 2), men da er jo uansett ikke fond rette plasseringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om ubalansen i tilbud og etterspørsel skyldes at store posisjoner plutselig legges ut for salg (tilbudet øker drastisk) eller om folk er så redde for krakk at de ikke kjøper (etterspørsel synker) er jo funksjonelt ekvivalent. Sannheten er nok en kombinasjon, tenker jeg.

Og uansett så er det jo slik at dersom sparehorisonten er 10, 15 eller 20 år så er det eneste man oppnår med å vente med å starte sparing til etter krakket at man går glipp av en hel masse billige andeler. Jeg kunne skjønt rådet ditt dersom man hadde en veldig kort horisont (1 år eller 2), men da er jo uansett ikke fond rette plasseringen.

Mitt poeng var at det snart er tid for et krakk, og at man bør se etter signaler på dette i løpet av det året vi har framfor oss nå. De som selger seg først ut, taper minst, og det er fullt mulig å kjøpe seg inn igjen etter at krakket er over. Da slipper man å vente på at børsen skal ta igjen det tapte, men man fortsetter inntjeningen på det nivået man var på da man gikk ut av markedet.

Når man har en lang sparehorisont så kommer man fram selv om man går 40 - 50% tilbake hvert 8-9 år, men dersom man hopper over dette tilbakesteget, så kommer man mye lengre.

Lenke til kommentar

Er det ikke fantastisk å kunne være skråsikker og vite at aksjekrakket snart kommer?

Det hadde vært fantastisk. Men ingen vet når det neste krakket kommer. Heller ikke dagfinn99.

Man kan gjerne vekte seg litt ned eller opp i aksjer basert på markedsdata, men går man all in eller all out i aksjemarkedet, så vil de som ikke har flaks, få et hardt investeringsliv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke fantastisk å kunne være skråsikker og vite at aksjekrakket snart kommer?

Det hadde vært fantastisk. Men ingen vet når det neste krakket kommer. Heller ikke dagfinn99.

Man kan gjerne vekte seg litt ned eller opp i aksjer basert på markedsdata, men går man all in eller all out i aksjemarkedet, så vil de som ikke har flaks, få et hardt investeringsliv.

Jeg har aldri påstått å være skråsikker, jeg sier at et krakk kommer med ca. 8-9 års mellomrom og at det snart er termin for det i disse dager. jeg skjønner at du sitter long og ikke ønsker at jeg skal påvirke markedet. Selv er jeg short i disse dager. Jeg følger med på svingningene og handler etter signaler fra teknisk analyse. Dvs. at jeg tjener mye mer på å ikke sitte i aksjemarkedet over lengre tid.

Høsten er tiden for å shorte, men ingen regel uten unntak, så enkelte ganger kan det også gå andre veien, men det er som sagt unntaksvis.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

La oss si du har 2000kr du ønske å spare i 10-20år+,da kan du fortsette å handle for 1000kr i DnB, de resterende 1000kr setter du på en høyrentekonto og når det kommer et krakk så kan du begynne å investere de pengene du har på høyrentekonto også. Da har du lagt deg opp litt cash for å handle billig samtidig som du har kommet deg inn og fått handlet litt hver mnd til svingende kurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...