Gå til innhold

Ny stasjonær PC til spilling og programmering (15-20k)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal oppgradere fra et seks år gammelt oppsett som har tjent meg godt, men ikke henger helt med svingene lenger: Intel i7 [email protected]/Asus P6T Deluxe V2/Corsair DDR31600MHz 6GB/AMD radeon HD 5970/Intel X25-M G2 150GB/Seagate 2TB HDD/Corsair AX1200i PSU

I den anledning har jeg sittet litt på gjerdet og ventet til den verste Skylake-hypen la seg og det ble klart at denne ikke nødvendigvis utgjorde noen klar forbedring fra Haswell-E (jmf her, her og her). Har derfor landet på sokkel 2011-3 med X99 brikkesett.

Bruksområdet er spilling, programmering og numeriske beregninger. Budsjett for interne og eksterne komponenter mellom 15-20k. Gjenbruk av PC-skjerm, tastatur, mus, høytalere, DVD, SSD+HDD, strømforsyning. PC skal kjøles med vann som forrige, egen tråd kommer ev etterhvert.

Se foreløpig oppsett her

Har følgende spørsmål:

- Ser oppsettet ok ut? Noen deler som ikke passer sammen?

- Er spesielt interessert i anbefalinger av HK og RAM. Klarer ikke helt å bestemme meg for et rimelig HK da jeg ikke helt klarer å se forskjellene (det er så å si null forskjell i ytelse i tester). Landet foreløpig på MSI X99S SLI Pus pga anbefaling på Tom's. Men, ser ingen stor forskjell mot feks MSI X99S MPower. Skal bare bruke en GPU, så SLI er mindre interessant. Ser i brukermanualen at begge MSI HK kan utvides M.2 SSD over PCI-E 3.0 x4 i fremtiden (gitt en GPU over PCI-E x16). Foreløpig avventer jeg dette da jeg ikke helt ser den store praktiske nytten (litt raskere innlasting av windows og litt raskere lastetid i spill). Minne som jeg har plukket ut har støtte for XMP, har fire moduler slik at man kan kjøre dem i quad channel oppsett. Ellers er det ikke noe annet jeg har tenkt på mtp RAM.

- Tenker at det i det minste er greit med støtte for M.2 og NVMe for fremtiden. Avventer foreløpig dette pga pris og tilgjengelighet, samt diskutabel praktisk nytte. Innvendinger på dette punktet?

- Kabinettet ser relativt greit egnet ut for montering av vannkjøling. Noen som har erfaringer med det?

Alle innspill mottas med stor takk! =)

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...