Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor retter man krav på i leilighet etter overtagelse?

ilpostino

Anbefalte innlegg

I august i fjor overtok vi en leilighet og i desember hadde vi kontroll av det elektriske anlegget av el-tilsynet. Under kontrollen ble det avdekket en del feil i form av at det fantes en del kontakter med jordklemme (jordning) som ikke var koblet til noen kabel for jording. Da vi hadde elektrikere i leiligheten for å rette feilen ble alle kontaktene i leiligheten unntatt på badet og kjøkkenet byttet ut med kontakter uten jordning. 

Det er en 20A kurs som går til indiksjonskonfyr, kjøleskap og lignende på kjøkkenet. Det er også en kontakt som er koblet til denne kursen via en 2.5 mm2 ledning. Elektrikerne vi hadde på besøk mente det måtte bli brukt 4 mm2 ledning da det var 20A på kursen. Brukes det 2.5 mm2 risikerer man at ledningene brenner opp da de ikke er dimensjonert for så mye strøm. Jeg er usikker på om det er 2.5 mm2 ledning kun til den kontakten eller til alt på kursen men det er uansett noe som må fikses. 

Vi har heller ikke fått samsvarserklæring eller utført sluttkontroll på det elektriske anlegget fra de forrige eierne og dette er noe de sier de ikke fikk fra de forrige eierne før det igjen. 

I egenerklæringsskjemaet (punkt 7.3) som de forrige eierne fylte ut ifm med salget huket de av på "Nei" på spørsmålet om arbeidet på det elektriske anlegget hadde blitt utført av ufaglærte/egeninnsats/dugnad men han har sagt på e-post han har byttet kontakter og lysbrytere selv. leiligheten ble modernisert og pusset opp i 2012 av de forrige eierne. 

Både selger og vi tegnet eierskifteforsikring ifm overdragelsen av leiligheten. Dette kommer til å koste en del penger og jeg vil ha det dekket av forsikringen, subsidiært av de forrige eierne. Sender jeg kravet til firmaet vi tegnet forsikring hos, til de forrige eierne eller til forsikringsselskapet de brukte? Jeg mener å huske vi og de brukte samme firma. 

edit: rettet skrivefeil i topic

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en 20A kurs som går til indiksjonskonfyr, kjøleskap og lignende på kjøkkenet.

Dette blir også feil. Komfyr skal ha egen kurs når det er 20/25A. Og 16A kontakter til kjøleskap o.l. skal ikke kobles på 20A sikring.

Lenke til kommentar

Lykke til. Om ikke kravet er på minst 5% av kjøpesum er svaret stort sett "tough luck". 

Første steg er vel å ta kontakt med ditt forsikringsselskap. 

Jeg har hørt man må opp i 15.000 før forsikringsselskapet gidder å se på det. Jeg vil iallefall melde inn en sak og se hvor det bærer. 

Dette blir også feil. Komfyr skal ha egen kurs når det er 20/25A. Og 16A kontakter til kjøleskap o.l. skal ikke kobles på 20A sikring.

I sikringsskapet er det en kurs på 20A som er merket "Teknisk" og en kurs på 10A som er merket "Lamper og kontakter". Induksjonstoppen går iallefall på 20A-kursen og den ene kontakten på kjøkkenet er iallefall koblet på denne. Jeg har antatt kjøleskap, komfyr og og mikrobølgeovn har vært koblet på 20A-kursen men det blir ikke noe annet enn en antagelse fra min side. Går kjøleskap og det andre på 10A-kursen bør uansett det fases ut på en egen kurs. 

Vi har et sikringsskap med skrusikringer og jeg blir vi boende her lenge nok kunne jeg tenke meg å oppgradere sikringsskapet til et med  vippebrytere. Da kan jeg tenke meg å oppgradere kursen for kontakter og lamper til 16A. Jeg vet ikke om en må trekke alt av ledninger på nytt eller om det er tilstrekkelig å sette på en sikring med høyere ampere men det det er noe jeg får ta når den tid kommer. 

Lenke til kommentar

Kommer til å koste fletta å bytte ut hele skapet, men med tanke på at forrige eier tilsynelatende har gjort alt selv så er det en jobb jeg ville kostet på meg. Btw, om du har planer om det, be om prisoverslag fra flere elektrikere og sørg for at overslaget inkluderer alt av materialkostnader.

Ville bare slått fra meg tanken om å prøve å få igjen noe på forsikringen først som sist. Eierskifteforsikringen til selger kommer til å fortelle deg, via forsikringsselskapet ditt, at det at selger løy på egenerklæringsskjemaet betyr nada. Deretter vil de komme med en masse merkelige frister, slutte å svare på henvendelser og før du vet ordet av det har du brukt ett år av livet ditt på saken.

Lenke til kommentar

Hvis dere fikk påpekt feil på el- anlegget allerede i desember, så vil nok selskapet  avfeie dere med at det ble reklamert for sent, jfr. avhendingsloven §4-19 første ledd.

Det dere  burde gjøre er først og fremst å få tak i de selgerne som eide eiendommen når det ble pusset opp. Hvilken informasjon som ble gitt mellom partene den gangen kan styrke deres sak. Med andre ord er det beste kort å påvise at de som solgte deg leiligheten med vilje har gitt deg feil eller misvisende informasjon.

Du reklamerer til selgers selskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

5% av kjøpssummen er "the magic number" 

Kjøpte selv hus til 4 mill som det var skader på for 80000. 

Eierskifteforsikringa tvang meg først til å bekoste takstskaderapport til 8000 før de sa .. neida.. så lenge skaden er under 200000 (5%) så lykke til.. 

Måtte bekoste det selv.. 

.. 

Fikk pris selv forresten her om dagen på oppgradering av sikringsskapet.. 

Elektrikerfirmaene er ganske like på det.. 1000.- per kurs + mva

Endret av ARJ
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du reklamerer til selgers selskap.

Dette har dratt ut men i slutten av forrige uke sendte jeg kravet til Protector som er det selskapet de forrige eierne tegnet eierskifteforsikring hos. Jeg fikk svar om å sende inn mer dokumentasjon, noe som ble gjort i går. 

Jeg er ikke sånn superoptimistisk med tanke på Protector har rykte på seg for å være vanskelig og at det ikke er snakk om et beløp som er er mer enn 10.000. Vi tegnet forsikring his Help så det kan være et alternativ å ta det gjennom de hvis Protector er helt vanskelig. 

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke lyve deg til noe heller.

Jeg måtte ta en takstrapport for å dokumentere skadene.

Visste ikke om dette 5% greiene når jeg fikk besljed om dette og det opplyste de heller ikke.

Takstrapporten måtte jeg dekke selv og den kosta 8000.-

Når jeg da sendte den inn til dem (mener det var 77000.- skadene var på).

Så ble jeg avvist umiddelbart.

Nå har jeg tvisteforsikring inkludert i forsikringa og kunne gått videre med det men jeg orka ikke all belastninga med advokater og stress for jeg jobber litt for mye og valgte å heller prioritere det.

Så endte opp med å fikse skaden selv (ca 45000.- når jeg gjorde arbeidet selv) og måtte selv dekke takstrapporten til 8000.-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det tok ikke me enn halvannen uke fra jeg leverte inn kravet til Protector, hadde ettersendt dokumentasjon til jeg fikk avslaget fra Protector. Det var egentlig ikke så uventet.

tre var tre grunner til at det ble avslått. Jeg måtte ha meldt fra om feilen først slik at selger/Protector fikk mulighet for å utbedre feilen før jeg fikk elektriker til å gjøre det. Det at utbedringen kostet lite i forhold til kjøpesummer (10.000 og 2.400.000) var enda en grunn til avslag. Det at jeg meldte inn kravet drøyt to måneder etter at jeg hadde fått utbedret feilen var en tredje grunn.

selv om det var sure penger vet jeg ikke om jeg skal gidde å prøve meg hos Help der jeg tegnet forsikring.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Kravet om 5% er vel ikke et absolutt krav? Alvorlige feil i sikringsskap må da sies å være en vesentlig mangel, selv om denne koster lite å utbedre. La oss si at haleroret på et fly koster mindre enn 1% av kjøpesummen. Vis meg en pilot som sier at dette ikke er en vesentlig mangel.

At reklamasjonen kom for sent er nok et korrekt grunnlag for å nekte reklamasjon, men her er det jo lov å håpe på at det finnes noen unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...