Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man krav på lønn/penger når man blir permitert?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en bensinstasjon og de skal pusse opp der i september og stenger stasjonen i 3-4uker pga det. Sjefene sa de ansatte vil bli permitert og ikke få penger i den perioden.. Det er ingen som jobber 100%. Altså alle er ansatt med kontrakt men alle jobber deltid. Det er en Best stasjon. Privat drevet.

Har de ansatte krav på penger fra arveidsgiver i perioden de er permintert eller penger fra nav ?

De ansatte der er unge og uvitende. De har heller aldri utbetalt lønn for sykedager osv.det virker som sjefene utnytter seg av dette.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber på en bensinstasjon og de skal pusse opp der i september og stenger stasjonen i 3-4uker pga det. Sjefene sa de ansatte vil bli permitert og ikke få penger i den perioden.. Det er ingen som jobber 100%. Altså alle er ansatt med kontrakt men alle jobber deltid. Det er en Best stasjon. Privat drevet.

Har de ansatte krav på penger fra arveidsgiver i perioden de er permintert eller penger fra nav ?

De ansatte der er unge og uvitende. De har heller aldri utbetalt lønn for sykedager osv.det virker som sjefene utnytter seg av dette.

Ja dere har krav på penger både fra arbeidsgiver i en kort periode  og NAV.

1. Lønn

1.1. Lønnsplikt

Lov om lønnsplikt under permittering (Permitteringslønnsloven) gir arbeidstakere rett til lønn fra arbeidsgiver i deler av permitteringsperioden når permitteringen skyldes driftsinnskrenkninger eller driftsstans.

For arbeidstakere permittert fra 1. juli 2015 skal arbeidsgiver betale lønn i en arbeidsgiverperiode på 10 arbeidsdager.

For arbeidstakere som er permittert før 1. juli 2015 skal arbeidsgiver betale lønn i en arbeidsgiverperiode på 20 arbeidsdager.

Etter dette fra NAV

Håer det ordner seg for dere!

Lenke til kommentar

Hva sier arbeidskontrakten deres om stilling og timer osv? Om det ikke er definert noe arbeidstid og slikt kan de muligens vri seg unna men skal nok mye til!

Kontrakten sier at vi skal jobbe 1 vakt i uken og hver tredje helg. Så det er oppført arbeidstid på kontrakten. Så hvis de stenger stasjonen i 4 uker så skal jo alle ha betalt for minst 4 vakter(ukedag) og 3 helgvakter (Fredag-søndag)

Vi jobber fra 16:00 til 21:15 på i ukedager Mandag-torsdag og fra 15:00 til 21:15 evt 08:45 til 15:00 fra Fredag-søndag

Altså: Vi har i følge arbeidskontrakten en arbeidstid som skal være på minimum 39,75 timer i måneden. Så det er vell det de skal dekke ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Hva sier arbeidskontrakten deres om stilling og timer osv? Om det ikke er definert noe arbeidstid og slikt kan de muligens vri seg unna men skal nok mye til!

Kontrakten sier at vi skal jobbe 1 vakt i uken og hver tredje helg. Så det er oppført arbeidstid på kontrakten. Så hvis de stenger stasjonen i 4 uker så skal jo alle ha betalt for minst 4 vakter(ukedag) og 3 helgvakter (Fredag-søndag)

Vi jobber fra 16:00 til 21:15 på i ukedager Mandag-torsdag og fra 15:00 til 21:15 evt 08:45 til 15:00 fra Fredag-søndag

Da ville jeg helt klart sendt han en skriftelig melding der du henviser til permiteringsloven og spør om du kan forvente få betalt de dagene du skulle ha hatt vakt. Prøv også å få ett skriftlig svar slik at du "har" noe om han nekter. Forøvrig bør dere alle bli jobbsøkere med en slik dust av en sjef. De som bryter AML er kjeltring på lik måte som de som bryter "vanlige" lover IMO

Lenke til kommentar

Da ville jeg helt klart sendt han en skriftelig melding der du henviser til permiteringsloven og spør om du kan forvente få betalt de dagene du skulle ha hatt vakt. Prøv også å få ett skriftlig svar slik at du "har" noe om han nekter. Forøvrig bør dere alle bli jobbsøkere med en slik dust av en sjef. De som bryter AML er kjeltring på lik måte som de som bryter "vanlige" lover IMO

Ja jeg skal ta en runde med de før jeg slutter for jeg er rimelig lei av at de utnytter unge folk som ikke har noe erfaring i arbeidslivet. Vi har for eks aldri fått betalt de dagene vi har vært syke. Jobben har heller aldri sendt inn våre sykemeldinger til nav når vi har fått Sykemelding av lege. Jeg skal slutte der før dette skjer men jeg er den eldste av de som jobber der per nå så tenkte og hjelpe de andre som fortsatt skal jobbe der mens oppusing foregår. 

Lenke til kommentar

Ser lenger ned på siden at de har plikt til og betale i 10 dager og Meldeplikt til nav om at de tar ansatte ut i permisjon noe jeg tviler meget sterkt på at de kommer til og gjøre.

Slike arbeidsgivere bør det slås hardt ned på! Ta sak med til fagforeningen, evt. til LO (dersom du er medlem - noe du absolutt burde ha vært i dette tilfelle). Dersom du ikke er medlem i fagforeningen, bør du varsle arbeidstilsynet med en gang! - (om du har lyst på pengene dine i det hele tatt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...