Gå til innhold

Haugevis av OS'er på samme maskin


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal legge inn win98, WinNT, WinME, Win2000 og WinXP på en og samme maskin. (ikke spørr meg hvorfor)

 

Dette må jeg fordele på to harddisker...

Noen som har noen tips?

 

Har installert Bootmagic og har lagd hidden fat av de partisjonene som ikke er aktive.

 

Jeg fikk til å installere Win98, Win2000 og WinXP. Det fungerte helt fint. Problemet begynte med NT som klarte å skrive over mbr'en.

 

Noen som veit hvordan jeg skal partisjonere og hvilken rekkefølge jeg skal innstalerre OS'ene i ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må legge inn 98/ME på c-disken,men det ene må du droppe, og legge windows XP inn som sisste OS, fordi det inneholder den nyeste boot-loaderen, slik at du kan boote alle de andre operativsystemene (fra microsoft) når XP sin boot.ini-fil blir lastet.

Jeg tror ikke du kan legge inn både ME og 98, fordi jeg har lest en plass jeg ikke husker, at win9x bare kan ligge på c-disk, og uansett så er jo 98 og ME den samme smørja :wink:

Dette er irrelevant, men hvorfor gidder du å legge inn alle os'ene som egne partisjoner? Det er mye mindre slit å bruke Connectix Virtual PC :smile:

Det er DIGG

 

[ Denne Melding var redigert av: blanc på 2002-02-23 10:37 ]

Lenke til kommentar

XP funker med 128 Mb ram

 

Joda, men bra er det f... ikke

 

4 OS på en såpass treg (oldies) maskin

 

Lei for å si det men, glad det ikke er min maskin

 

Dessuten er hensikten med 4 OS på samme maskin

 

98 eller ME på en partisjon og XP eller W2K på en annen holder i massevis

 

og når du har såpass treg maskin så også jeg annbefale mer ram

 

Fire OS og 128 Mb ram er jo latterlig

 

Greit å kunne bruke maskinen til noe mer enn kabel da

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-23 11:33, tintin77 skrev:

XP funker med 128 Mb ram


Joda, men bra er det f... ikke


4 OS på en såpass treg (oldies) maskin


Fire OS og 128 Mb ram er jo latterlig


Greit å kunne bruke maskinen til noe mer enn kabel da


 

Slapp av, det er ikke noe i veien for å teste ut litt da. Fire OS på denne maskina funker helt fint. Det eneste som er kinkig er rekkefølgen på installasjonen (som det var skrevet lengere opp) og eventuelt diskplass.

 

Latterlig? Det som er latterlig er ubegrunnede påstander som er tatt rett ut fra lufta. Kom deg på skole og lær litt om data.

Lenke til kommentar

Funker jo fint med flere OS på en maskin, og det som ble nevnt tidligere at flere OS og RAM har ikke noe felles nevner.

 

Hvis det er noen som tror at maskinen vil gå treigere med flere OS med 128MB ram burde lære seg litt mer data :wink: (neida bare mobber litt jeg)

 

Hvorfor ikke legge inn WinNT først og så legge inn OS`ene etter hvor gamle de er? (Har ikke prøvd det selv, bare et forslag

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Tror du må ta det i rekkefølge etter alder ja, først 98/me på c: med Fat32 og så NT/2000/XP på d: med ntfs.

 

Men hva gjør Bootmagic? Tror ikke du trenger noe ekstra progamvare for å kjøre multiboot, utenom at jeg er helt sikker på hvordan booten i NT fungerer...

 

 

BTW. Hvorfor skal du ikke ha Windows 95? :grin:

 

_________________

MSI K7T266 PRO-R

AMD Athlon [email protected] (268fsb)

512 MB PC2100 DRR-Ram

WD 60GB 5400rpm(=lite bråk?)

ASUS V8200 Deluxe(ikke ti500) 235@540

SB-Live! Platinium 5.1

Digital Doc 5 :smile:

Chieftech Dragon tower "with a blue aura" :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Civilix på 2002-02-23 14:34 ]

Lenke til kommentar

Det går an å legge win9x på en annen partisjon en C: (men du må skrive det selv under installasjonen - og da må du vite hvilken bokstav, for du får ikke se hvilken som er hva)

 

installer det eldste OS'et først og deretter nyere og nyere.

 

er ikke helt sikker på om det er mulig å legge to win9x OS'er, men det burde jo gå an.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefale å installere flere Microsoft OS på samme partisjon. Kan så og si garantere at det vil oppstå problemer med enkelte programmer. Noen programmer, bla. Explorer, bruker delte mapper, og det kan da oppstå konflikter på tvers av Osene (snakker av egen erfaring).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...