vidarho Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Hei. Jeg jobber for tiden med medlemslisten til organisasjonen min. Jeg har en rekke medlemmer i ulike bedrifter, noen bedrifter med mange medlemmer og andre bedrifter med få. Er det en måte jeg kan sortere bedrifter etter antall medlemmer i excel, så de største bedriftene kommer på toppen? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Hei. Jeg jobber for tiden med medlemslisten til organisasjonen min. Jeg har en rekke medlemmer i ulike bedrifter, noen bedrifter med mange medlemmer og andre bedrifter med få. Er det en måte jeg kan sortere bedrifter etter antall medlemmer i excel, så de største bedriftene kommer på toppen? Takk på forhånd! Hvordan ser regnearket ditt ut? Kanskje du rett og slett bare kan bruke "Sort & Filter"-funksjonen? Da får du mulighet til å sortere kolonner fra minste til største og omvendt. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Ja dette avhenger veldig av hvordan dataene dine er organisert. Hvis de er i prydelig kolonneorden så kan du bruke COUNTIF / ANTALL.HVIS -funksjonen til å telle forekomster av den enkelte personens bedrift. Eller bruke en Pivot-tabell. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
vidarho Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Regnearket mitt ser slik ut: Navn 1 Bedrift 1 Navn 2 Bedrift 1 Navn 3 Bedrift 2 Navn 4 Bedrift 2Navn 5 Bedrift 2Navn 6 Bedrift 2Navn 7 Bedrift 2Navn 8 Bedrift 2Navn 9 Bedrift 3 Navn 10 Bedrift 4Navn 11 Bedrift 4Navn 12 Bedrift 4Navn 13 Bedrift 4Navn 14 Bedrift 4Navn 15 Bedrift 5 Navn 16 Bedrift 5Navn 17000 Bedrift 5 Målet er da å organisere bedriftene i, og helst ha en egen kolonne med antall medlemmer per bedrift:Bedrift 2 (6 medlemmer)Bedrift 4 (5 medlemmer) Bedrift 5 (3 medlemmer)Bedrift 1 (2 medlemmer)Bedrift 3 (1 medlemmer) Sorter og filtrer-valget kan såvidt jeg ser bare sortere etter bokstaver? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Som Harald sier, helt klart en jobb for PivotTable. Det er gjort på et halvt minutt der, og du kan leke ytterligere med tallene dine der. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Jepp. Stå et sted i lista, Sett inn > Pivottabell. Sjekk at hele dataområdet er foreslått (den stopper ved første tomme rad i begge retninger så ikke ha tomme rader i dataområder). Velg for all del "Nytt regneark" som plassering. Den eneste kodefrie måten å bli kvitt en slik tabell er nemlig å slette hele arket den bor i. I det nye arket dukker en overskriftsliste opp på høre side, og fire felter under dette. Dra-slipp Bedrift til Radfelt og Navn til Verdier. Sorter B-kolonnen synkende, ferdig. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå