Choo Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei Jeg og en kammerat hadde en diskusjon om lufta fra vifta på kjøleribba skal blåse på ribba, eller ifra ribba. Jeg mener den skal blåse ned på ribba og at det kjøler bedre, han mener at retningen ikke har mye og si. hvem har mest rett? mvh André. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Dette er forsjellig fra ribbe til ribbe. F.eks på SLK 900 er det ikkje anbefalt å la vita suge lufta gjennom ribba. På andre ribber kan det vere omvendt. Lenke til kommentar
slacker Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Når lufta blåses ned på ribba blir lufttrykket litt høyere her, noe som skulle tilsi at flere luftmolekyler er i kontakt med overflaten på kjøleribben. Dette bør jo da gi bedre varmeoverføring kobber->luft. Hvis vifta suger blir dette helt motsatt, og lufttrykket blir lavere mellom vifta og kjøleblokka. Men mange andre faktorer teller også inn, f.eks turbulens, og derfor finnes det kjølere som virker best når vifta suger. ...Tror jeg da, correct me if i'm wrong... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå