Lilje30 Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Hei Jeg lurer litt på andres mening om en sak. Jeg bor i bygård der det fortiden holdes på med fasadeoppussing. Leiligheten min er en sokkelleilighet. Inngangsdøren er ned en trapp fra hagen og nederst i trappen utenfor min inngangsdør er det et sluk. Jeg har bodd i leiligheten i 3 år og aldri hatt problemer med oversvømmelse ved regn. Natt til igår står jeg opp på natten for å gå på toalettet og oppdager masse vann i leiligheten. Jeg skjønner fort at vannet kommer utenifra. Jeg åpner døren ut og ser det er fullstendig oversvømmelse utenfor døren. Midt på natten tar jeg på meg gummistøvler og må ut å øse bort alt vannet. Bruker ca 1,5 timer på det (for det regner fortsatt). Men problemet er ikke løst for det er fortsatt tett i sluket. Først heller jeg i plumbo, som ikke virker. Så er det på med gummihansker og ned i sluket. Jeg oppdager at det har kommet masse murpuss ned i sluket og dette blir en hard masse når i kontakt med vann. Holder på i ca en time for å få bort det verste av dette slik at sluket skal åpne seg noe. Etter totalt 4 timer i søkkregnet midt på natten får jeg kontroll over problemet. Jeg kan dog ikke gå å legge meg i fare for at det skal tette seg igjen så legger meg med vekkeklokke på hver 20.minutt. I tillegg har det som sagt kommet masse vann inn i leiligheten som jeg prøver febrilsk å få tørket opp det. Det ser ikke ut som det har blitt noe skade (jeg har fliser i inngang og kjøkken). Det hører også med til historien at pga at jeg ble nødt til å gå ned i sluket med plumbo i, har jeg fått store etseskader på den ene armen og måtte til legevakten dagen etter. Sannsynligvis blir det dog ikke noe varig arr av dette. Så til spørsmålet mitt. Jeg ringer prosjektlederen for arbeidet som gjøres i bygården på morgenen og forklarer det som har skjedd og er selvfølgelig ganske sint for at de ikke har passet godt nok på sluket mitt. Han beklager naturligvis og vi avtaler at hans skal komme idag for å få orden på sluket. De kommer også til å måle fuktnivået i leiligheten neste uke i tilfelle fuktskader (noe jeg som sagt ikke tror det er). Men kan jeg kreve noe form for kompensasjon for dette? Arbeidet som gjøres i bygården kommer til å koste min leilighet ca 50000kr som skal betales om ikke så lenge. Jeg merker at jeg er svært lite interessert i å betale full pris med tanke på natten jeg har hatt og skaden som kunne har skjedd (bare flaks at jeg måtte på toalettet da jeg gjorde, ellers hadde hele leiligheten stått i vann dagen etter). Jeg måtte også ta fri fra jobb dagen etter for å ordne opp i alt dette her (tapt arbeidsinntekt, ca 3000kr), og jeg hadde utgifter i fmb med etseskaden i form av legevakt og apotek (totalt ca 1000kr). Hva er folks mening på dette? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 (endret) Erstatning er uansett ikke noen rett fram sak. Du bør undersøke om det er hjelp å få via tredjepart. F.eks. spørre råd fra myndigheten som regulerer saker mellom den type parter dere er. Eller om du har medlemsskap i Huseiernes Landsforbund, så har du rettighet til en kortere konsultasjon med deres advokatpanel en gang pr. år (dette vurderes skjønnsmessig, men har en øvre tidskomponent de lener seg på om nødvendig). Det er ikke sikkert du kommer i mål med en slik spørrerunde, men du kan kanskje komme godt i gang. Uansett så må du regne med en del egeninnsats, skrivearbeid og kanskje også kostnader før du kommer noen vei eller møter avslag. Du kan også ta saken opp til bedømmelse hos forliksrådet konfliktrådet. Den som tar saken dit må påregne å betale en ca. kr 800 - kr 900,- bare for gebyret alene. Det beste er kanskje å forsøke å få småpenger fra motparten, gjennom hyggelig drøfting og et forlik dere i mellom. Det burde gå fortere og kanskje gi en mindre bitter følelse for begge parter. Også kommer man til dette med om man vil nyte livet, eller være i strid over lengre tid.. EDIT: Tror jeg valgte feil navn på rådet. Begge er jo mulige, men kun forliksrådet har mulighet for å ta standpunkt med domsmyndighet av disse to lave innstanser. Endret 6. august 2015 av G Lenke til kommentar
Lilje30 Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Erstatning er uansett ikke noen rett fram sak. Du bør undersøke om det er hjelp å få via tredjepart. F.eks. spørre råd fra myndigheten som regulerer saker mellom den type parter dere er. Eller om du har medlemsskap i Huseiernes Landsforbund, så har du rettighet til en kortere konsultasjon med deres advokatpanel en gang pr. år (dette vurderes skjønnsmessig, men har en øvre tidskomponent de lener seg på om nødvendig). Det er ikke sikkert du kommer i mål med en slik spørrerunde, men du kan kanskje komme godt i gang. Uansett så må du regne med en del egeninnsats, skrivearbeid og kanskje også kostnader før du kommer noen vei eller møter avslag. Du kan også ta saken opp til bedømmelse hos konfliktrådet. Den som tar saken dit må påregne å betale en ca. kr 800 - kr 900,- bare for gebyret alene. Det beste er kanskje å forsøke å få småpenger fra motparten, gjennom hyggelig drøfting og et forlik dere i mellom. Det burde gå fortere og kanskje gi en mindre bitter følelse for begge parter. Også kommer man til dette med om man vil nyte livet, eller være i strid over lengre tid.. Hei Takk for svar. Erstattningskravet jeg tenker er rundt 10000kr. Jeg vet ikke om det kalles småpenger eller ikke men jobben som gjøres i bygården kommer til å koste totalt rundt kr 2 mill tilsammen for alle beboerne, så sånn sett tror jeg kanskje ikke 10000kr i kompensasjon er et betydelig beløp for dem, men jeg vet ikke. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 -Hva er forskjellen på konfliktråd og forliksråd? Den største forskjellen er at forliksrådet har domsmyndighet, mens konfliktrådet kun benytter seg av mekling. Både forlik og dom i forliksrådet kan tvangsfullbyrdes hos namsmann, mens konfliktrådet ikke har noe "ris bak speilet" ved brutte avtaler i sivile saker. Da er det de vanlige avtalerettslige regler som gjelder. Forliksrådet er laveste ledd i rettssystemet for sivile saker. Mens konfliktrådsmekling er gratis, må de som ønsker å behandle en sak i forliksrådet, betale et rettsgebyr på forhånd og den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader. Forliksrådet behandler ikke straffesaker. Unnskyld, jeg mente kanskje Forliksrådet i forrige innlegg. Konfliktrådet er kanskje enda mildere? Dersom du tror dere kan bli enige. Jeg er ikke så sterk på det juridiske, men for å begynne å undersøke de forskjellige mulighetene så behøver man ikke nødvendigvis jurist i første omgang. Jeg vil bare fortelle deg at det finnes en egen jusstråd, hvor folk faktisk har ordentlig utdannelse i juridiske saker her på forumet. Om du er heldig å få svar fra de rette personene: Her er Juss-delen av diskusjon.no: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338 Konfliktrådet: http://www.konfliktraadet.no/ofte-stilte-spoersmaal.313363.no.html#p53914771 Forliksrådet: http://www.forliksraadet.no/ Forliksrådsbehandling: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/2004-2005/inno-200405-110/6/ http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30 Småkravsprosess: http://www.domstol.no/no/Sivil-sak/Sakstyper/Smakravsprosess/ Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 (endret) <snip> Hei Takk for svar. Erstattningskravet jeg tenker er rundt 10000kr. Jeg vet ikke om det kalles småpenger eller ikke men jobben som gjøres i bygården kommer til å koste totalt rundt kr 2 mill tilsammen for alle beboerne, så sånn sett tror jeg kanskje ikke 10000kr i kompensasjon er et betydelig beløp for dem, men jeg vet ikke. Det høres veldig lavt ut, sett i forhold til hvilken instans som skal behandle dette. Om du hadde tatt det lave beløpet som et krav i en rettsak, så ville du sannsynligvis bli avvist, og henvist til å ta det via Forliksrådet. Småkravsprosess har en øvre ramme på kr 125.000,- Du kan være heldig at de møter deg, for å bli ferdige med det. Hvis ikke er de kanskje "dumme", eller for selvsikre på at du skal gi opp underveis. Om du selv mener saken din står sterk, så ville jeg ved motgang ofret de under kr 1000,- i gebyr for å ta saken i Forliksrådet. Men, husk å møte opp, for hvis ikke så kan Forliksrådet avsi dom, selv om den ene parten ikke stiller opp. Det skal være mulig å kunne ta med seg advokat om nødvendig, men du må dekke det selv mest sannsynlig. Her er noe jeg ville ha bitt meg merke ved: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1802/1803/1809 I tvisteloven § 20-2 tredje ledd er det et unntak fra hovedregelen gjennom at motparten helt eller delvis kan fritas for erstatningsansvar etter første ledd hvis tungtveiende grunner gjør det rimelig. Således kan en tapende part fritas for omkostninger, spesielt dersom : a) om det var god grunn til å få saken prøvd fordi den var tvilsom eller først ble bevismessig avklart etter saksanlegget, b) om den vinnende part kan bebreides at det kom til sak eller har avslått et rimelig forlikstilbud, eller c) om saken er av velferdsmessig betydning og styrkeforholdet partene imellom tilsier slikt fritak. Om motparten i saken din, kommer med et tilbud om forlik som for en jurist ser ut som en høvelig erstatning, så bør du vurdere å godta tilbudet. Jeg er IKKE jurist. Prøv uansett å få til forliket om mulig. Et forlik handler om å gi og ta litt. Gjør dem oppmerksom på at egeninnsatsen din sannsynligvis har spart en del penger og arbeidstimer for de som må utbedre skader. (2) I forliksrådet gis erstatning for sakskostnader bare innenfor rammen av § 6-13, og for saker behandlet etter reglene for småkravprosess bare innenfor rammen av § 10-5. Tredje til sjette ledd gjelder ikke for forliksrådet. Lønner seg visst å lese ting til bunnen av teksten: For forliksrådet er det egne regler, der sakskostnadene kun erstattes innenfor rammen av tvisteloven § 6-13, hvilket med gjeldende gebyrer pr. 2011 er kr. 5.160,- for skriving av klage, rettsgebyr mv.: EDIT: Jeg skrev noen setninger jeg angret på, som jeg omgjorde til noe annet. Endret 6. august 2015 av G Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Normalt om noe meldes som forsikringsskade vil en ha krav på betaling for egeninnsats. Dette er en sats selskapene gir som er lavere enn håndverkere hvor forsikringstaker bidrar til å redusere skaden. Andre faktiske kostnader må dokumenteres - med en dagsinntekt på 3000 kr så er årslønn ca 600-700 000, er det riktig ts? Men utifra hva det TS skriver så forstår jeg ikke hvor de siste 6000 kommer fra? Har det vært en vannskade så ville jeg meldt det til forsikringsselskapet for bygården og fått tørking og rapport. at det ikke _ser ut som skade nå_ er ikke noe garanti det ikke kommer noe senere...ifm et slikt krav kan du også da rette dine krav som er dokumentert og gjøre krav for egeninnsats for å begrense skaden oppad til et fornuftig antall timer. Jeg har sett mange som innbiller jeg timeantall, så mener "fornuftig" bokstavelig talt. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Hva med et forslag der dem gir deg en gjenytelse? Ofte lettere å få en utbygger til å flislegge et ekstra rom etc, enn å få utbetalt penger. Lenke til kommentar
Lilje30 Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Normalt om noe meldes som forsikringsskade vil en ha krav på betaling for egeninnsats. Dette er en sats selskapene gir som er lavere enn håndverkere hvor forsikringstaker bidrar til å redusere skaden. Andre faktiske kostnader må dokumenteres - med en dagsinntekt på 3000 kr så er årslønn ca 600-700 000, er det riktig ts? Men utifra hva det TS skriver så forstår jeg ikke hvor de siste 6000 kommer fra? Har det vært en vannskade så ville jeg meldt det til forsikringsselskapet for bygården og fått tørking og rapport. at det ikke _ser ut som skade nå_ er ikke noe garanti det ikke kommer noe senere...ifm et slikt krav kan du også da rette dine krav som er dokumentert og gjøre krav for egeninnsats for å begrense skaden oppad til et fornuftig antall timer. Jeg har sett mange som innbiller jeg timeantall, så mener "fornuftig" bokstavelig talt. Jeg har en årslønn på 800000 som tilsvarer en dagslønn etter skatt på 3000kr. Eller burde jeg regne før skatt? De siste 6000kr kommer fra egeninnsatsen jeg gjorde den natten for å hindre mere vann komme inn i leiligheten. Takket være slurving fra dette firma hadde jeg en helt forferdelig, frustrerende og desperat natt som atpåtil førte til at jeg endte opp med store etseskader på armen. Lenke til kommentar
Lilje30 Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 <snip> Hei Takk for svar. Erstattningskravet jeg tenker er rundt 10000kr. Jeg vet ikke om det kalles småpenger eller ikke men jobben som gjøres i bygården kommer til å koste totalt rundt kr 2 mill tilsammen for alle beboerne, så sånn sett tror jeg kanskje ikke 10000kr i kompensasjon er et betydelig beløp for dem, men jeg vet ikke. Det høres veldig lavt ut, sett i forhold til hvilken instans som skal behandle dette. Om du hadde tatt det lave beløpet som et krav i en rettsak, så ville du sannsynligvis bli avvist, og henvist til å ta det via Forliksrådet. Småkravsprosess har en øvre ramme på kr 125.000,- Du kan være heldig at de møter deg, for å bli ferdige med det. Hvis ikke er de kanskje "dumme", eller for selvsikre på at du skal gi opp underveis. Om du selv mener saken din står sterk, så ville jeg ved motgang ofret de under kr 1000,- i gebyr for å ta saken i Forliksrådet. Men, husk å møte opp, for hvis ikke så kan Forliksrådet avsi dom, selv om den ene parten ikke stiller opp. Det skal være mulig å kunne ta med seg advokat om nødvendig, men du må dekke det selv mest sannsynlig. Her er noe jeg ville ha bitt meg merke ved: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1802/1803/1809 I tvisteloven § 20-2 tredje ledd er det et unntak fra hovedregelen gjennom at motparten helt eller delvis kan fritas for erstatningsansvar etter første ledd hvis tungtveiende grunner gjør det rimelig. Således kan en tapende part fritas for omkostninger, spesielt dersom : a) om det var god grunn til å få saken prøvd fordi den var tvilsom eller først ble bevismessig avklart etter saksanlegget, b) om den vinnende part kan bebreides at det kom til sak eller har avslått et rimelig forlikstilbud, eller c) om saken er av velferdsmessig betydning og styrkeforholdet partene imellom tilsier slikt fritak. Om motparten i saken din, kommer med et tilbud om forlik som for en jurist ser ut som en høvelig erstatning, så bør du vurdere å godta tilbudet. Jeg er IKKE jurist. Prøv uansett å få til forliket om mulig. Et forlik handler om å gi og ta litt. Gjør dem oppmerksom på at egeninnsatsen din sannsynligvis har spart en del penger og arbeidstimer for de som må utbedre skader. (2) I forliksrådet gis erstatning for sakskostnader bare innenfor rammen av § 6-13, og for saker behandlet etter reglene for småkravprosess bare innenfor rammen av § 10-5. Tredje til sjette ledd gjelder ikke for forliksrådet. Lønner seg visst å lese ting til bunnen av teksten: For forliksrådet er det egne regler, der sakskostnadene kun erstattes innenfor rammen av tvisteloven § 6-13, hvilket med gjeldende gebyrer pr. 2011 er kr. 5.160,- for skriving av klage, rettsgebyr mv.: EDIT: Jeg skrev noen setninger jeg angret på, som jeg omgjorde til noe annet. Oi takk for meget utfyllende svar:-) Jeg har nok dog ikke tenkt til å ta denne saken så langt. Det jeg egentlig lurte på var om andre synes jeg kunne kreve en form for erstatning for denne natten eller ikke. Min tanke var å sende en mail til entrepenøren og si at jeg burde få noe fratrekk fra totalbeløpet jeg skal betale som er 52000kr. Jeg tenkte da å be om en rabatt på tilsamen 10000kr. Dersom det viser ser å være fuktskader i leiliheten (det skal sjekkes neste uke) så blir saken selvfølgelig en annen men jeg tror ikke det har blitt det. Lenke til kommentar
Lilje30 Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Hva med et forslag der dem gir deg en gjenytelse? Ofte lettere å få en utbygger til å flislegge et ekstra rom etc, enn å få utbetalt penger. Ja det var lurt. men jeg har egentlig ikke noe annet jeg trenger å få gjort. Jeg bor i en bygård og min leilighet ble pusset opp ifjor. Dette arbeidet som pågår nå er oppussing av fasaden på hele bygården. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Normalt om noe meldes som forsikringsskade vil en ha krav på betaling for egeninnsats. Dette er en sats selskapene gir som er lavere enn håndverkere hvor forsikringstaker bidrar til å redusere skaden. Andre faktiske kostnader må dokumenteres - med en dagsinntekt på 3000 kr så er årslønn ca 600-700 000, er det riktig ts? Men utifra hva det TS skriver så forstår jeg ikke hvor de siste 6000 kommer fra? Har det vært en vannskade så ville jeg meldt det til forsikringsselskapet for bygården og fått tørking og rapport. at det ikke _ser ut som skade nå_ er ikke noe garanti det ikke kommer noe senere...ifm et slikt krav kan du også da rette dine krav som er dokumentert og gjøre krav for egeninnsats for å begrense skaden oppad til et fornuftig antall timer. Jeg har sett mange som innbiller jeg timeantall, så mener "fornuftig" bokstavelig talt. Jeg har en årslønn på 800000 som tilsvarer en dagslønn etter skatt på 3000kr. Eller burde jeg regne før skatt? De siste 6000kr kommer fra egeninnsatsen jeg gjorde den natten for å hindre mere vann komme inn i leiligheten. Takket være slurving fra dette firma hadde jeg en helt forferdelig, frustrerende og desperat natt som atpåtil førte til at jeg endte opp med store etseskader på armen. Egeninnstas er avhengig av satser hos selskapene et sted 300-450 kr ish per time. En løsning er å melde forsikringsskade på boligmassen slik ting er beskrevet. Årsaken er evnt senskader, meldes det ikke og man oppdager at fukten gikk i betongen osv og senere lager problemer har man dårligere sak. det åpner også for din egeninnsats og økonomiske tap å kunne dekkes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå