Re-Offender Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei alle sammen! Jeg har bestemt meg for å legge inn linux på harddisken min, men har ingen erfaring med Linux. Så håper med dette å få noen ok svar: Spm #1 Hvilken Linux versjon burde jeg velge og hvor kan jeg laste ned? Spm #2 Harddisken min har 2 partisjoner, begge er formatert i NTFS. Har jeg noen mulighet til å legge linux inn på disse? Eller MÅ partisjonen være FAT32? Mvh Jørn Ove Edvardsen Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 det jeg ville gjort var å gjøre den ene av de 2 partisjonene mindre. så ville jeg installert linux på den delen som var upartisjonert. den distroen du bør velge ka jo være f. eks Red Hat, Mandrake, eller noe i den dur. Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei alle sammen!Jeg har bestemt meg for å legge inn linux på harddisken min, men har ingen erfaring med Linux. Så håper med dette å få noen ok svar: Spm #1 Hvilken Linux versjon burde jeg velge og hvor kan jeg laste ned? Du kan prøve fedora, suse eller mandrake Spm #2 Harddisken min har 2 partisjoner, begge er formatert i NTFS. Har jeg noen mulighet til å legge linux inn på disse? Eller MÅ partisjonen være FAT32 Svaret er nei på begge spørsmålene, Linux har egene filsystem. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Spm #1, øhh. Versjon? Du bør velge enten Linux 2.6, nyeste test versjon. Eller den mer "stabile", men eldre 2.4.22.. Du mener sikkert hvilken "distro" du bør velge. Dette finnes det tuuusenvis av tråder om. Men jeg synes du burde prøve "Fedora" eller "SuSE".. Begge to finner du linker til plasser å laste ned ved å lese bittelitt her på forumet.. Ganske enkelt Se etter "Fedora" og "SuSE".. Spm #2, de bør være formatert til ext2, eller ReiserFS etc. Når du starter installasjon av SuSE eller Fedora så vil du få valgene osv, det kommer til å stå på skjermen hva du vil gjøre.. Jeg er ikke sikker på det NTFS greiene, men det er visst ganske slemt, selv har jeg aldri likt det og derfor ikke brukt det (Nå bruker nå jeg bare linux også da...) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 det jeg ville gjort var å gjøre den ene av de 2 partisjonene mindre. så ville jeg installert linux på den delen som var upartisjonert. den distroen du bør velge ka jo være f. eks Red Hat, Mandrake, eller noe i den dur. Ikke RedHat daaaaaa... Følger du ikke med? RedHat finnes ikke lengre for normale brukere! Det er "Fedora" nå.. Fedora er gamle RedHat 9 fikset på og gjort til en ny distro Som folket styrer..... Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Takker for alle svarene! Skal laste ned Fedora og prøve den. Fant noen ISO filer og boot cd. Skal prøve og slette den ene NTFS partisjonen og legge inn Linux der. Kommer sikkert tilbake med flere "dumme" spm etterhvert Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Spm #1, øhh. Versjon? Du bør velge enten Linux 2.6, nyeste test versjon. Eller den mer "stabile", men eldre 2.4.22.. Du mener sikkert hvilken "distro" du bør velge. Dette finnes det tuuusenvis av tråder om. Men jeg synes du burde prøve "Fedora" eller "SuSE".. Begge to finner du linker til plasser å laste ned ved å lese bittelitt her på forumet.. Ganske enkelt Se etter "Fedora" og "SuSE".. Hvor lenge er det til du begynner å skrive RTFM! tro ? hehe Du må bare komme tilbake med dumme spørsmål. De er lette å svare på Om du ikke gir opp, så sletter du nok den andre NTFS-partisjonen og om ikke alt for lenge Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hvor lenge er det til du begynner å skrive RTFM! tro ? hehe Eyh, pass språket Egil. Jeg er meget imot "RTFM!" og du vet det. Ellers så var jeg jo hyggelig med mange smileys i posten min. Var meget informativ også, er ikke alle som vet at det finnes flere poster i forumet enn de som de skriver selv Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Velmont: Jeg kan absolutt ikke anbefale ext2, derimot ext3.. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Velmont: Jeg kan absolutt ikke anbefale ext2, derimot ext3.. Jeg kjører ext2 på boot, og reiserfs på root Rimte også ext3 er jo bare en journaling hack til ext2.. Hvem trenger slikt på lille /boot? :> Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Har ext3 på alt jeg. Lenke til kommentar
drall Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Ext3/ext2 som modul til boot partisjonen, og reiserfs eller xfs på resten er min preferanse. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Offtopic: Jeg sitter også ext3, men håper å bytte til Reiser 4 når dette er blitt litt mer tried and tested. Akkurat filsystemet er noe jeg vil ha 100% stabilt, om det så går på bekostning av ytelse. Ontopic: Debian synes jeg var et fint sted å starte. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Hva er fordelen med reiser FS? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Hva er fordelen med reiser FS? Det er raskt. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 ReiserFS er et usympatisk filsystem. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Kan du utdype deg litt, DummeGaas ? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 (endret) mens vi først er inne på å snakke om hva vi har og ikke har: /dev/hda3 on / type ext3 (rw) devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620) proc on /proc type proc (rw) /dev/hdb1 on /media/60 type ext3 (rw) sysfs on /sys type sysfs (rw) usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw) /dev/hde1 on /media/200 type reiserfs (rw) Og hvorfor mine filer skal ha vondt av å ligge på et "usympatisk" filsystem skjønner jeg ikke Endret 12. november 2003 av xeon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå