Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV - Renter på etterbetaling av uførepensjon

Saksa62

Anbefalte innlegg

Jeg ble "tatt" med for høy pensjonsgivende inntekt i forhold til min uføregrad for noen år tilbake. Uføregraden ble dermed nedjustert med 25%. Et par år tidligere hadde NAV oppjustert min uføregrad med 6% UTEN at jeg fikk tilsendt et vedtaksbrev - kun et pensjonsbrev. NAV vedgikk at de ikke kunne redegjøre for hvorfor uføregraden ble oppjustert og NAV har heller ikke noe vedtaksbrev på dette. Hadde uføregraden vært 6% lavere ville jeg IKKE ha tjent for mye ved siden av min uførepensjon. NAV Forvaltning og NAV Klageinstans stod på sitt at jeg burde ha forstått at jeg tjente for mye uten å melde fra. Jeg kontaktet advokat og saken gikk helt til Trygderetten hvor Trygderetten sendte saken tilbake til NAV med rimelig klar beskjed om at jeg NAV hadde en dårlig sak og at jeg skulle ha tilbake tidligere uføregrad. Jeg fikk deretter etterbetalt 25% uførepensjon for ca 3,5 år :-)
Jeg mener at jeg også har krav på renter på etterbetalingen. Det er jo NAV som har gjort en feil i dette tilfellet. NAV Forvaltning mener jeg ikke har krav på renter.
Jeg forsøker å forstå § 22-17 Renter ved etterbetaling av ytelser - https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+22-17+Renter+ved+etterbetaling+av+ytelser.148003.cmsmen klarer ikke å skjønne at NAV kan avvise et rentekrav. Er det noen som kan forklare meg hvorfor NAV mener at jeg ikke har krav på renter på en ytelse som ikke ble utbetalt til rett tid? Saken er nå hos NAV Klageinstans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gis renter ved etterbetaling i tre tilfeller, og kun i tre tilfeller, jfr. folketrygdloven § 22-17 første ledd:

Det ytes renter ved etterbetaling i medhold av § 22-13 sjette ledd eller § 22-14 fjerde ledd og ved etterbetaling når Arbeids- og velferdsetaten av eget tiltak retter ytelser som er gitt med for lavt beløp. Rentesatsen fastsettes av departementet og skal utgjøre om lag halvparten av rentesatsen etter § 3 i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.

De tre typetilfellene er:

1) Når etterbetalingen skjer i medhold av § 22-13 sjette ledd. Denne bestemmelsen etablerer en rett til å få flyttet virkningstidspunktet inntil tre år forut for kravtidspunktet i visse tilfeller, nemlig der hvor man ikke har vært i stand til å fremsette krav eller der hvor NAV har gitt feil opplysninger som har ført til at man ikke har fremsatt noe krav. Denne situasjonen gjelder ikke deg.

2) Når etterbetalingen skjer i medhold av § 22-14 fjerde ledd. Denne bestemmelsen etablerer en rett til å få etterbetalt uavhengig av hvor lang tid som er gått hvis et krav er blitt avslått ved en feil fra NAVs side. Bestemmelsen innebærer at NAV ikke kan påberope seg at retten til etterbetaling er foreldet etter tre år. Denne situasjonen gjelder ikke deg.

3) Når etterbetalingen skyldes at NAV av eget tiltak retter opp en ytelse som er gitt med for lavt beløp. Denne situasjonen gjelder ikke deg.

Når NAV har redusert en ytelse og du får tilbake den opprinnelige ytelsen etter klage er det § 22-12 fjerde ledd som er hjemmel for virkningstidspunktet, aldri § 22-13 sjette ledd. Siden du har en aktiv klagesak foreldes ikke ytelsen etter § 22-14 annet ledd, noe som vil si at § 22-14 fjerde ledd ikke er relevant for deg. Og siden saken ikke er rettet opp av NAV "av eget tiltak" men etter klage fra deg gjelder ikke det tredje alternativet din situasjon heller.

Etter § 22-17b er det under ingen omstendigheter noen rett til renter for situasjoner som ikke faller inn under § 22-17.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...