Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 6 "lugger" litt og starter tregt (Delvis løst)

I16

Anbefalte innlegg

Hei,

Skaffet meg en Mazda 6, 1.8L 2005-modell her om dagen, kjempebra bil.

Det eneste som er galt med bilen for øyeblikket, er at den noen ganger lugger, eller napper litt om du vil, ved gasspådrag på relativt lave turtall. Det napper kanskje 1-2 ganger i bilen iløpet av en halvtimes kjøretur, oftest når jeg gir gass på relativt lavt turtall i oppoverbakker.

Det andre er at bilen noen ganger nøler litt med å starte. Starteren går som bare det, men det hender jeg må holde starteren gående i 2-3 sekunder før bilen starter, selv om noen ganger starter den helt umiddelbart. Det virker uavhengig av temperatur.

Noen som har ideer om hva som kan være galt? Tennplugger eller bensinfilter? Eller noe annet?

Endret av I16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen måter jeg kan sjekke ut/eliminere de to? Kan også nevne at forbruket ligger på 0,81 l/mil ved blandet, snill kjøring. Tror kanskje det er akkurat litt i overkant for denne bilen/motoren?

Edit: Tok ut en tennplugg, og den er hvit på tuppen. Det kan vel være et tegn på for mager blanding = falskluft?

Endret av I16
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du følger serviceintervallet, så slipper du slike unødvendige problemer som løser seg ved noe så enkelt som å skifte tennplugger ;) 

Er den tungstartet eller drar den sakte rundt når du prøver å starte den? 

Det kan være alt i fra dårlig batteri, dårlig startmotor eller dårlig ledningsnett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...