Ciggy Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 (endret) Hei.Klarte å laste ned noe feil og selv om jeg hadde antivirus så eskalerte det helt og lastet ned haugevis av rare programmer og utvidelser til nettlesere osv. Fikk rensa(tror jeg) pc'n med antivirus og adwcleaner... Hvordan er jeg sikker på at alt er fjernet, selv om antivirus ikke finner noe mer? Etter at dette viruset ble lastet ned påviste antiviruset at jeg hadde 300 virus. Men til problemet nå. Det har seg slik at i hver eneste mappe på pcn og på skrivebordet har det lagd seg .ini fil også er det lagd en kopi av hver eneste mappe på pcn som jeg ikke kan åpne. Hvordan får jeg fjernet dette og er det noe å bekymre seg over? Takk. Endret 6. august 2015 av Ciggy Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 JA, dette er helt klart noe du bør bekymre deg over (dersom du har noe på PC'en som er viktig for deg). 1) Er det et sikkert og trygt antivirusprogram du bruker? (mange virusprogram er forkledd som antivirusprogram eller som driver-fix program). 2) Har du sjekket i kontrollpanelet om du har fått deg noen nye (og uventede) programmer? 3) Har du forsøkt å tilbakestille PC'en tilbake til tiden før du fikk virus? 4) Noen virusprogram lar seg ikke fjerne så lett. En metode jeg har benyttet med hell tidligere er å opprette en ny bruker for så å tildele adm-rettigheter til denne brukeren, og så har jeg slettet den opprinnelige brukeren. Formoder du har gode rutiner for backup slik at brukerfilene dine ligger på en trygg plass. 5) Det tryggeste (dog mest omfattende) er imidlertid å gjøre en full recovery slik at du laster inn backupen for fabrikkoppsett på PC'en. Lenke til kommentar
Ciggy Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 (endret) Har fjernet alt av rare programmer via kontrollpanel og har ikke hatt noen flere rare popups i chrome etter det. Kun de mappene pg .ini filene som henger igjen. Bruker mcafee. Prøver systemgjennopretning og ser om det hjelper takk for svar. EDIT: Prøvde systemgjennopretning og fikk feilmelding om at det ikke gikk, men mappene osv ser ut til å være borte. Rart... Endret 6. august 2015 av Ciggy Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Har fjernet alt av rare programmer via kontrollpanel og har ikke hatt noen flere rare popups i chrome etter det. Kun de mappene pg .ini filene som henger igjen. Bruker mcafee. Prøver systemgjennopretning og ser om det hjelper takk for svar. EDIT: Prøvde systemgjennopretning og fikk feilmelding om at det ikke gikk, men mappene osv ser ut til å være borte. Rart... Jeg er personlig veldig skeptisk til Mcafee. Vel, om knappene for tilbakestilling i tid og systemgjennopretting er skjult, så kan det være en del av hvordan viruset oppfører seg. Se pkt. 4 i oppskriften min for å gå rundt problemet. Lenke til kommentar
Ciggy Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Har fjernet alt av rare programmer via kontrollpanel og har ikke hatt noen flere rare popups i chrome etter det. Kun de mappene pg .ini filene som henger igjen. Bruker mcafee. Prøver systemgjennopretning og ser om det hjelper takk for svar. EDIT: Prøvde systemgjennopretning og fikk feilmelding om at det ikke gikk, men mappene osv ser ut til å være borte. Rart... Jeg er personlig veldig skeptisk til Mcafee. Vel, om knappene for tilbakestilling i tid og systemgjennopretting er skjult, så kan det være en del av hvordan viruset oppfører seg. Se pkt. 4 i oppskriften min for å gå rundt problemet. Takk for svar, men nå har mappene og .ini filene kommet tilbake igjen. Dette skjedde etter en windows oppdatering, men ser ingen "skumle" programmer, og verken mcafee eller malwarebytes finner noe. Hvordan kan jeg da gjøre punkt 4, men også ha alle filer som er på harddisken osv? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 (endret) Du kan flytte alle personlige brukerfiler ut til en egen mappe som du legger rett under C:. Så kan du opprette en ny bruker ved å gå via START, Kontrollpanel og Brukerkontoer. Så tildeler du den nye brukeren Adm-rettigheter. Logg ut og logg inn på den nye kontoen. Så sletter du den gamle kontoen. Om ønskelig så kan du hente tilbake brukerfilene som ligger i en egen mappe rett under C: for så å legge dem under "Mine dokumenter". En bedre måte er å la brukerfilene bli liggende rett under C og heller lage linker (eller direkte routing til denne mappen) under Mine dokumenter. Da vil Windows jobbe raskere samtidig som filene er lett tilgjengelig selv om Windows kræsjer. Endret 13. august 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Ut i fra det du forklarer, så ville jeg anbefalt å tatt en full formatering av maskinen. Sånn at du er sikker på at alle spor av malware og trojaner er eliminert fra datamaskinen. Du kan jo også kjøre en online scan med: http://www.eset.com/us/online-scanner-popup/og bekrefte om den finner rester av ondsinnede programmer. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 MBAM i gratisversjon gjør alltid en god jobb når man først har blitt infisert! http://www.dinside.no/932963/de-beste-antivirus-programmeneBruker selv McAfee som scorer relativt bra på tester og er derfor litt nysgjerrig på hvorfor Professoren er skeptisk til det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123486210 Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 MBAM i gratisversjon gjør alltid en god jobb når man først har blitt infisert! http://www.dinside.no/932963/de-beste-antivirus-programmene Bruker selv McAfee som scorer relativt bra på tester og er derfor litt nysgjerrig på hvorfor Professoren er skeptisk til det? Jeg er ikke professoren men , McAfee er ikke like bra som for eksempel Avast! eller Bitdefender Pluss at det koster for noe som du kan få gratis. McAfee er noe dritt Og se dobbelsjekk den testen du..... McAfee ligger lavere enn Bitdefender Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 MBAM i gratisversjon gjør alltid en god jobb når man først har blitt infisert! http://www.dinside.no/932963/de-beste-antivirus-programmene Bruker selv McAfee som scorer relativt bra på tester og er derfor litt nysgjerrig på hvorfor Professoren er skeptisk til det? Jeg er ikke professoren men , McAfee er ikke like bra som for eksempel Avast! eller Bitdefender Pluss at det koster for noe som du kan få gratis. McAfee er noe dritt Og se dobbelsjekk den testen du..... McAfee ligger lavere enn Bitdefender Det er vel rimelig trygt å si ja, at du ikke er professoren? ;-) Noe dritt? Det er jo den slags argumenter man ofte bruker når man ikke har andre? Kanskje du burde lese en test, hvis du leser bedre enn du skriver? http://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/mcafee-review.html For et par år siden byttet konsernet vårt AV fra en annen kjent til McAfee og har faktisk redusert virusangrep fra ca. 50 pr. år på 50.000 pc'er til under 10. Regner med at du har en forklaring på det som vi andre ikke har? Og McAfee er gratis for alle som er kunde hos DNB i alle fall, men det er jo ikke så mange! Mulig du ikke er ekspert, og jeg har ikke drevet med data i mer enn 35 år, men men stor i kjeften er du i alle fall! ;-) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Min erfaring er at mange av virusprogrammene spiser store resurser og gjør PC'en treg. De siste årene har jeg bare brukt gratisprogrammet Microsoft Security Essentials og må si jeg er strålende fornøyd med det. Tidligere var AVG min favoritt. McAfee har jeg forsøkt to gang og begge gangene endte det med at PC'en gikk full av virus (og dem forsøkte å tvinge meg til å betale penger for en oppdatert lisens). Mistenker nå at det kan ha vært falske McAfee program jeg har installert, så den erfaringen er muligens ikke relevent. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Merk at det er normalt med desktop.ini i windows mapper. Har du tidligere ikke hatt på visning av skjulte filer har du ikke sett disse. Desktop.ini filer i seg selv er Ikke resultat av virus. Og de autogenereres vanligvis av windows. Men kan være xploit i dem som skyldes virus. Ref http://hwiegman.home.xs4all.nl/desktopini.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123486210 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Min erfaring er at mange av virusprogrammene spiser store resurser og gjør PC'en treg. De siste årene har jeg bare brukt gratisprogrammet Microsoft Security Essentials og må si jeg er strålende fornøyd med det. Tidligere var AVG min favoritt. McAfee har jeg forsøkt to gang og begge gangene endte det med at PC'en gikk full av virus (og dem forsøkte å tvinge meg til å betale penger for en oppdatert lisens). Mistenker nå at det kan ha vært falske McAfee program jeg har installert, så den erfaringen er muligens ikke relevent. McAfee er bygget opp slik, betal eller ingen beskyttelse+mas (Litt som Nava Shield om du vet hva det er ) Og jeg er 180% enig at Microsoft Security Essentials er bra.... Og jeg blir veldig irritert når folk kjøper Antivirus, det går bra å kjøpe Malwarebytes... Men når folk betaler 500kr for antivirus, da må de ha mye penger for det.... La oss ta AVAST! Alt på det dyreste og alt annet (avast cleanup, secure vpn, mobile Premium og EasyPass) (10pcer og 3år på Avast! Cleanup og Avast Premier)= 9 495,00kr OG DETTE ER MED RABATT! Litt dyrt for en hjemmebruker men det er vell noen som har så mye penger.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå