Gå til innhold

Utrolig dårlig signalkvalitet, hjelp?

Anbefalte innlegg

Parabol fra CD. Hadde en fyr her som fikset alt med ledning inn gjennom hull inn i stua og alt fungerte perfekt. Så skiftet eg plass i stua og trekte da kabelen gjennom ett nytt hull i veggen. Da eg skulle koble til hadde signalkvaliteten falt til rundt 30%. Styrke ligger på 97 så den er grei.

Har gjort dette før og trodde at det var noe galt med koblingen, så eg klippet ledningen tok av koblingen og begynte å avisolere, brette metalltrådene bakover, av med folien og alt det der. Har gjort det 7(!!) ganger nå men signalkvaliteten kommer ikke noe høyere (se bildet)

post-97018-0-54932600-1438818831_thumb.jpg

Er eg virkelig SÅ dårlig på å koble på den forbanna F-konnektoren??

1. Tar forsiktig av det ytterste på ledningen.

2. Bretter trådene bak over ledningen

3. Tar av folien

4. Kutter av siste rest av isolasjon slik at kobberen kommer til syne

5. Skrur på den satans F-konnektoren

6. Kutter kobberen slik at ca 1mm stikker ut fra enden på konnektoren

7. Trimmer bort overflødige tråder som evt stikker ut bak konnektoren når den er skrudd på.

Ene gangen trodde eg hadde truffet jackpot da den stod på 99% da eg skrudee den på, men etter eg hadde tatt på en kanal og tilbake for å sjekke signalet så var den nede på det samme igjen.

Noe eg overser her?

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er superviktig at kniven din ikke kommer borti den innerste lederen. Selv bare små riss i overflaten på senterlederen vil kunne gi stor dempning på signalet (signal på 2,2 GHz følger overflaten på lederen og ikke Ohms lov).

Dropp punkt 3. Folien skal ligge på i samme lengde som dielektrikumet (det hvite plast-elementet).

Punkt 6. Øk gjerne sentertuppen til 2mm. Noen F-hun kontakter er utrolig dype.

Lenke til kommentar

Men når trådene er brettet bakover så er det kun folie og det hvite plast greiene som er igjen før eg kommer til kobberen og det hvite må bort for å komme til kobberlederen. Skal eg brette folien bak sammen med trådene da?

Og kan godt hende eg har vært litt uforsiktig når eg har kuttet slik at eg har vært borti kobberen, for det trodde eg ikke spilte noen stor rolle om eg var litt borti den. Trådene derimot har eg vært super forsiktig med slik at eg ikke kutter inn til dem, for de faller jo av for ett godt ord.

Lenke til kommentar

Men når trådene er brettet bakover så er det kun folie og det hvite plast greiene som er igjen før eg kommer til kobberen og det hvite må bort for å komme til kobberlederen. Skal eg brette folien bak sammen med trådene da?

Og kan godt hende eg har vært litt uforsiktig når eg har kuttet slik at eg har vært borti kobberen, for det trodde eg ikke spilte noen stor rolle om eg var litt borti den. Trådene derimot har eg vært super forsiktig med slik at eg ikke kutter inn til dem, for de faller jo av for ett godt ord.

Om trådene faller av for ett godt ord så har man vært borti dem med kniven; de er kuttet. Som aldri er en god trend.

Lenke til kommentar

A) Kutt kabelen slik at du får et rent snitt

B) Merk av 8mm og 14mm.

C) Snittet med 8mm merket skal gå helt inn til dielektrikummet (midt i det hvite elementet, men IKKE helt inn til senterlederen. Da alt av.

D) Snittet med 14mm skal bare ta selve ytterkappen. Den ytterste folien fjernes (dersom kabelen har det) og flettaskjermen brettes bakover. Den innerste folien skal ligge (den er limt fast i dielektrikummet).

E) Press på konnektoren til dielektrikummet blir synlig (kant i kant) inni konnektoren. Senterlederen stikker da 1,5-2mm ut av konnektoren. Komprimer konnektoren.

OBS: Det finnes to typer koax, F6 og F59. For F6 så brukes det plugger med litt tykkere innvendig hull. Du ser det lett dersom du har kjøpt inn feile plugger. I tillegg finnes det USA-type og Euro-type, så med mye uflaks så passer det ikke uansett. I tillegg så vil Kinaproduserte apparatsnorer komme med en kabeltype som er helt umulig å terminere på F-plugger.

Lenke til kommentar

Som sagt, så er eg nå forsiktig så eg IKKE kutter inn til dem, for de tåler som sagt ingenting.

Prøvde igjen men med null hell. Det må være noe med ledningen, ikke fader at alle disse forsøkene har vært like dårlige.

Tok noen bilder underveis slik at noen kanskje kan se om eg gjør noe feil underveis.

Slik ser det ut når eg tar av F-konnektoren før eg prøvde på nytt:

post-97018-0-56282200-1438864646_thumb.jpg

Slik ser det ut etter ytterste lag med isolasjon er tatt bort:

post-97018-0-81225200-1438864706_thumb.jpg

Bretter trådene bakover:

post-97018-0-49253200-1438864775_thumb.jpg

Og fjerner både folie og siste hvite bit slik at kobberen kommer frem:

post-97018-0-98404200-1438864855_thumb.jpg

Skrur på konnektoren og fjerner evt utstikkende tråder på bak enden av konnektoren.

EDIT: Gjorde som du skrev nå Professor og fikk litt bedre kvalitet, men ikke over 40%

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Dette er ikke riktige kutt. Ref målene jeg ga deg tidligere (8 og 14mm). Dessuten så har du fjernet ALU-folien slik jeg sa at du IKKE skulle gjøre. Hvorfor spør du når du ikke bryr deg med å følge de rådene du får?

Om du følger anvisningen over så er det ikke så nøye om noen av kordellene forsvinner i prosessen med å skru på konnektoren. Den skrukonnektoren du bruker er nok litt i trangeste laget (over skrugjengene) i forhold til kabelen du bruker. Det er ikke kritisk, det som er kritisk er at du har fjernet ALU-folien. ALU-folien skal kuttes like langt som dielektrikummet.

Lenke til kommentar

Redigerte innlegget over her før du svarte, og prøvde det du sa etter punkt og prikke. Ble ikke kvalitet over 40%. Lot signalmåleren på tuneren stå på en stund og plutselig så spratt kvaliteten opp til 100% (ref førsteinnlegg) men det var nede i det "vanlige" igjen etter eg tok på en kanal og tilbake til måleren. Virker som hele boksen er på jordet.

Og virker som konnektoren er litt trang ja, men var dette fyren fra elektrosjappa kom med og satte opp første gang.

EDIT: Prøvde IGJEN med måten din Professor, ligger nå å hopper mellom 32-49%

Slik ser alt ut når eg prøvde slik du forklarte, ser det bedre ut nå?

post-97018-0-66571300-1438868563_thumb.jpg

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Ja nå ser det fint ut. En krympekonnektor vil selvfølgelig være bedre. Brukte virkelig montøren fra CD en slik plugg? På andre installasjoner så nekter dem å levere signaler dersom det ikke er benyttet proffesjonelle plugger i installasjonen. Men om du fortsatt plages med signalkvaliteten så er det neppe pluggen sin feil. Mange bruker hvit kabel også utomhus, det er kabelen som regel ikke laget for. PVC-kappen er ikke tett så den vil trekke vann over tid. Dessuten vil de fleste hvite antennekabler også ta skade og bli porøse av å bli utsatt for sollys over tid. Har du sjekket hvordan kabelen ser ut i den andre enden? Sjekk om senterleder og skjerm har fått en sort eller grønn farge. Da er det bare å skifte ut hele kabelen.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...