SirOas Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 (endret) Forutsatt at mening med livet er synonymt med forutbestemt og at fri vilje er at man kunne valgt noe annet enn man valgte så kan det tenkes at de to ikke er kompatible ja, men om det er en mening med livet og man har fri vilje ser jeg ikke noen grunn til at man ikke skulle kunne velge noe annet enn det som er meningen. Det å prøve å bevise helheten av noe ut ifra en liten del av helheten er forøvrig en logisk feilslutning. At det er tilfeldig hvilken sædcelle som befrukter egget kan ikke bevise at hele universet er tilfeldig. Hvordan kan du vite at det er tilfeldig hvilken sædcelle som befrukter egget? Det ser jo ut til å bare være en antagelse basert på blind tro. Endret 29. november 2015 av SirOas Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 (endret) Livet er ikke forutbestemt. Det er tilfeldig. Hensikten med livet vårt er det samme som hensikten til blomst - tilfeldig reproduksjon. Hvem du gifter deg med er tilfeldig. Hvilken sædcelle som befrukter egget er tilfeldig. Hvilken humle som flyr fra en blomst til en annen er tilfeldig. Å tro at en høyere makt har skapt oss er usannsynlig, dog akseptabelt, men å tro at denne høyere makt detaljstyrer oss er derimot utenkelig. Endret 29. november 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 (endret) Jeg slutter aldri å forbløffes over hvor levelig livet er når man lar tingene ligge der de er eller der det skjer. Og hver bidige gang mine innlært vaner får meg til å forsøke å gripe eller fange lykken, skjer det en prosess av hvor friheten i alt forsvinner og det blir skapt ett vesen som tvinger seg på verden og gjør den til noe mindreverdig og ikke likeverdig. Jeg vet ikke om dette er det de mener med "kamma", som igjen holdes for å være en naturlov, men som sagt skjer dette hver eneste gang. Og med dette vesenet man har skapt kommer det unødig lidelser som om der faktisk er ett slags selvstendig liv med fødsel, aldring, sykdom og død, skapt ut av intet annet enn sansing som igjen leder til vanedannet nevrotisk skapertrang . God morgen morgen! Endret 30. november 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Formålet med MITT liv er å ikke bruke hele livet med å lure på formålene, men heller gjøre det beste ut av det og nyte tiden. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Gjør som Christopher Hitchens jeg, ser på livet som en fest. Jeg er ikke opptatt av å bekymre meg over når festen slutter, men gjøre festen så flott som mulig for både meg og for andre før festen en gang er slutt for meg. Syntes religion har forgiftet synet på døden i så måte, med å love en masse uten å komme med noen garantier... 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Apropos!: Thanissaro Bhikkhu wrote: Take the flood of sensuality. You sit here and all of a sudden you find yourself thinking of all the different sensual pleasures you’d like to get engaged in – things you’re missing right now. And you can embroider them with all kinds of details that make them appealing. The Buddha calls these thoughts sensual resolves: your plans for sensual pleasures. You’d like this, you’d like that. You can cook up all kinds of narratives around how nice it would be to get this pleasure, how nice it would be to get that pleasure. And your attachment to this kind of thinking pulls you away. That’s one thing that keeps you from getting across to the other shore. The antidote there, of course, is to look at the downside of those pleasures. First, just look at how much your sensual pleasures and plans are lying to you. There’s that great story in Ajaan Lee’s biography about the time he was a young monk and was feeling tempted to disrobe. He goes up into an empty spot in the chedi at Wat Sra Pathum in Bangkok. He makes his plans: how he’s going to disrobe, what lay life is going to be like. And at first, the story is just really amazing. He gets an ideal wife from a noble background and lands a good job. He gets a kid. But then reality sets in. The wife is not all that healthy. After all, she came from a noble background; she’s not used to having to work. She dies. And things just go downhill from there, until he says, “Gee, I wish I hadn’t disrobed.” Then he reminds himself, “Well no, I haven’t disrobed. Here I am!” Simply by being truthful to himself, he began to realize that the sensual pleasures he was planning and thinking about: all that thinking and planning was a lie. From: Murderers, Vipers, & Floods, Oh My! by Thanissaro Bhikkhu Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Formålet med livet er å så langt det går, leve et liv du kan nyte til du skal du, for det skal alle. Så livet handler KUN om å ha det komfortabelt, intet annet. 1 Lenke til kommentar
t_o_m_m_y Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Henrik2k, den 30 Nov 2015 - 10:46, sa:Formålet med livet er å så langt det går, leve et liv du kan nyte til du skal du, for det skal alle. Så livet handler KUN om å ha det komfortabelt, intet annet. hedonist? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Henrik2k, den 30 Nov 2015 - 10:46, sa:Formålet med livet er å så langt det går, leve et liv du kan nyte til du skal du, for det skal alle. Så livet handler KUN om å ha det komfortabelt, intet annet. hedonist? Hvorfor det? Hvorfor skal man kalle noen en hedoist bare fordi man vil nyte livet? Er det ikke det vi alle prøver på? Å få så mye nytelse og moro vi kan ut av livet (de fleste av oss uten at det går på bekosning av andre.... Noe som ikke er helt sant, men,...)? Kjenner ingen jeg som prøver å få et så miserabelt og smertefullt liv som mulig på gjors... Så ad er vi vel hedoister alle sammen da? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 (endret) Fordi at det du mener og fremhever som selve formålet med livet er å nyte. Hva er I veien med å nyte heroinet, eller unge jenter, eller sjokolade, eller egentlig hva som helst ... du er slave av avhengigheten av følelsen av "nyting", og er det virkelig godt nok? Endret 30. november 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 (endret) Henrik2k, den 30 Nov 2015 - 10:46, sa:Formålet med livet er å så langt det går, leve et liv du kan nyte til du skal dø, for det skal alle. Så livet handler KUN om å ha det komfortabelt, intet annet. hedonist? nei, du religiøs? ofrer du tid og hardt arbeid i livet direkte rettet mot religion for å forhåpentligvis ha rett angående gud og religion bare for å ende opp som markemat og all innsatsen var helt unødvendig.... huff Endret 30. november 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Hva med å jobbe som ett svin for å "nyte" livet på en svinsk måte? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 "Hva er meningen med livet" blir, i hvert fall i en slik opphøyet måte, like dumt å spørre som "hvilken smak er den beste". Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 "Hva er meningen med livet" blir, i hvert fall i en slik opphøyet måte, like dumt å spørre som "hvilken smak er den beste". Enig. Svaret er uansett bacon. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Leve livet. og bacon, selvsagt. Pluss nummeret 42, som er meningen med livet, universet og alt... Lenke til kommentar
t_o_m_m_y Skrevet 3. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2015 humor er bra fikk nylig lest en bok om kroppens skjevhets bedømminger,og følgende fenomener ble vist som gyldige via eksperimenter:A: man husker mest begynnelsen,slutten og det intense øyeblikket,de mindre intense øyeblikk går i glemmeboken.B: hukommelsen er den som lagrer de inntrykk vi selektivt finner som viktige i ettertid og for å gjenkjenne.det slo meg da at når jeg spurte om "formålet med livet" så tenkte jeg ikke på at vår kropp og hjerne er selektiv i sin virkelighet,og at egentlig så vet ingen mennesker hva virkelighet ER.riktignok kan vi leve i hvert øyeblikk slik det nøytralt kommer,men hjernen og kroppen vår er mest interessert i begynnelsen,slutten og det mest intense av behag og ubehag,og dermed neglisjerer vi oftest den tid mellom og etter historien.og at vi skriver et svar ut i fra hvordan man selektivt velger hva som er "intenst viktig" basert på assosiasjoner og erfaringer.men videre forsto jeg at egentlig burde kanskje spm vært:"hva skal vi ta seriøst av de selektive hukommelser?".det blir noe forenklet å si feks "livet er å røyke hasj" fordi da baserer man seg på et selektivt minne om å røyke,ergo man snakker mer om hukommelsen sin begrenset evne til å oppfatte hele virkeligheten vår slik den nøytralt ER. Lenke til kommentar
t_o_m_m_y Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 jeg kom forresten til en bedre svar på"formålet med livet".det slo meg nemlig at vi alle som personer danner våre meninger ut i fra følelser,og at egentlig søker vi å finne formålet med hvorfor vi føler slik vi føler.i nyere tid har nytelse(spesielt sukker og opiater) vært et middel for å skape en slik formål med livet,dog faren er idealisert hedonisme og bedøvelse av virkeligheten slik den nøytralt forekommer.jeg forsto videre at hva jeg fant for "ikke formål" er de kunstige behov som jeg føler meg fremmed fra men tvunget til å gjøre.jeg tenkte videre på de personer boende i villmarken, og hva dem følte som formål med livet,og jeg kom fram til den konklusjon at en boende i villmarken ville finne det naturlig å føle frykt og truelse pga instinktene samsvarte til den råe natur sine premisser,men at vi mer moderne mennesker føler en kunstig frykt og truelse fra vårt samfunn.så da ble min konklusjon at"mennesker søker å komme tilbake til sin opprinnelige kontakt med moder natur,der man kan føle at ens frykter og søkener samstemmer med moder jord sine natur lover".det begjær og rastløshet som moderne mennesker bærer på er nemlig et resultat av manglende kontakt med moder jord og natur lovene.eller? Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Evolusjonen viser formålet med livet. Du trenger ikke være religiøs for å se at livet ikke har utviklet seg tilfeldig, men følger en eller flere ukjente lovmessigheter (noen vil nok si at du må ikke være religiøs for å se det ...). En vanlig oppfatning om en slik lovmessighet, er hypotesen om energieffektivitet. Den kan være en blindgate, men det skal vi ikke diskutere her. Livet har helt fra starten utviklet seg med et formål om å nå evolusjonens siste steg, det endelige mål hvor høyere utvikling ikke er mulig. Finnes et slikt plan for evolusjonen? Ja, det gjør det. Mennesket er det høyeste form for liv, toppen av evolusjonens verk. Det som ved første øyekast fremstår merkelig, er at evolusjonen i mennesket har frembragt noe som fremstår som en stor svakhet, nemlig behovet for andres kjærlighet. Samtidig er det denne egenskapen som gjør oss til mennesker. Svakheten består i at behovet aldri kan bli tilfredsstilt. Mennesket jager hele livet etter kjærlighet, fra vugge til grav, men blir aldri mett. Hva skyldes at evolusjonen kun har frembragt behovet, men ikke evnen til å tilfredsstille behovet? Det er fordi det ikke er mulig for evolusjonen. Taket er nådd. Behovet kan bare tilfredsstilles av livets skaper, og det var også evolusjonens mål. Formålet med livet er dermed å skape mennesket, som har behov for sin skapers kjærlighet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå