Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det er jo klart som glass, jo ... et pulserende nå!

Rett foran nesa hele tiden og likevel ikke til å få øye på :)

Snedige greier det der

begrepene gjør mennesker blinde :)

he he

Det er en utsøkt diamant :)

Space

by Nagarjuna

English version by Stephen Batchelor

Original Language Sanskrit

No trace of space

Is there before

The absence of obstruction

Which describes it.

With no obstruction,

How can there be

Absence of obstruction?

Who distinguishes between them?

Space is not obstruction

Or an absence of it,

Nor is it a description

Or something to describe.

Fluidity and heat,

Energy and gravity

Are just like space.

In seeing things

To be or not to be

Fools fail to see

A world at ease

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener du at virkeligheten er i konstant forandring,

men at det er visse natur lover som repeterer seg selv i fast repertoar?

En del av virkeligheten er i konstant forandring, mens en annen del er det ikke. Den konstante delen bestemmer f.eks. at den foranderlige delen av virkeligheten skal være i kontinuerlig endring :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er jo klart som glass, jo ... et pulserende nå!

Rett foran nesa hele tiden og likevel ikke til å få øye på :)

Snedige greier det der

Et pulserende nå ... Du har kanskje endog mer rett enn du aner rekkevidden av :)

Nye fjernsyns skjermer opererer med oppdatringsfrekvenser, hvor bildet oprimaliseres fortløpende for å gi ett mer ekte bilde, og etter det jeg har fått med meg ligger teknologien rundt 4k, elns ... Lurer på hva frekvensen er for det pulserende nuet?

ray_bounce_reflection_example.jpg

Lenke til kommentar

Nye fjernsyns skjermer opererer med oppdatringsfrekvenser, hvor bildet oprimaliseres fortløpende for å gi ett mer ekte bilde, og etter det jeg har fått med meg ligger teknologien rundt 4k, elns ... Lurer på hva frekvensen er for det pulserende nuet?

Ja, energi og frekvenser er vel det hele   :)

Det interessante med et pulserende nå, er idéen om at det vi kaller for fortid og fremtid også eksisterer nå - i parallelle dimensjoner. Uten at vi, som mennesker, helt klarer å begripe det, skjer altså alt samtidig og på null tid. I en annen dimensjon - som eksisterer nå - er f.eks. vårt univers allerede gått til grunne.

Endret av OctoberSun
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du om det, jeg erfarer, så får noen andre fantasere. Er det litt sårt når "vi" ikke går med på sånne antakelser som kommer rett ut av ignoransen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, energi og frekvenser er vel det hele   :)[/size]

Det interessante med et pulserende nå, er idéen om at det vi kaller for fortid og fremtid også eksisterer nå - i parallelle dimensjoner. Uten at vi, som mennesker, helt klarer å begripe det, skjer altså alt samtidig og på null tid. I en annen dimensjon - som eksisterer nå - er f.eks. vårt univers allerede gått til grunne.[/size]

Det nydelige er når selvet blir borte i emptiness, og følelsen av tid sammen med den. Da først ser en at alt er bare nu, har bestandig vært dette nu, og det mangler intet i nuet, har heller aldri gjort det, og der du trodde du har beveget deg, ser du at nuet sier deg rett i mot ... nuet har aldri beveget seg, men du har ... og hvorfor det da, skjønner du ikke at du må stoppe ...

Det er synd at folk ikke ser dette selv!

If you dont known me by now, you will never never gonna known me ...

Lenke til kommentar

Menneskets hjerne er vår beste venn og vår verste fiende. Tørsten for å forstå alt er raskeste vei til selv-ødeleggelse. Enkelt og greit for vi kan ikke forstå alt. Uansett hvor enkelt det er å si, så må vi velge hvilken del vi velger å mate, bestevennen eller fienden. Og det, min venn, er en livslang kamp.

Lenke til kommentar

Tørsten for å forstå så mye som mulig (det jeg kaller nysgjerrighet)  er noe av det jeg liker best ved meg selv.  At jeg ikke forstår alt, finner jeg naturlig og uproblematisk.

Min hjerne er derfor min beste venn, det har du rett i, men så lenge den er "frisk" vil den ikke være min fiende.

Min hjerne og jeg går hånd i hånd. Det er ingen kamp, men en hyggelig reise. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tørsten for å forstå så mye som mulig (det jeg kaller nysgjerrighet)  er noe av det jeg liker best ved meg selv.  At jeg ikke forstår alt, finner jeg naturlig og uproblematisk.

Min hjerne er derfor min beste venn, det har du rett i, men så lenge den er "frisk" vil den ikke være min fiende.

Min hjerne og jeg går hånd i hånd. Det er ingen kamp, men en hyggelig reise. 

Med din voksne modenhet skal du ta verden inn på samme ubetinget åpen måte som du gjorde det som 2åring. Du blir opplært til å ta inn verden slik du blir fortalt.

Må berømme deg for en ytterst heslig metafor, "hånd i hanske med gulrota mi" ... ;)

Det er ikke det at ikke gode fortellinger har sin plass, men det får være måte på da .. ;)

Lenke til kommentar

Ja, energi og frekvenser er vel det hele   :)[/size]

Det interessante med et pulserende nå, er idéen om at det vi kaller for fortid og fremtid også eksisterer nå - i parallelle dimensjoner. Uten at vi, som mennesker, helt klarer å begripe det, skjer altså alt samtidig og på null tid. I en annen dimensjon - som eksisterer nå - er f.eks. vårt univers allerede gått til grunne.[/size]

Det nydelige er når selvet blir borte i emptiness, og følelsen av tid sammen med den. Da først ser en at alt er bare nu, har bestandig vært dette nu, og det mangler intet i nuet, har heller aldri gjort det, og der du trodde du har beveget deg, ser du at nuet sier deg rett i mot ... nuet har aldri beveget seg, men du har ... og hvorfor det da, skjønner du ikke at du må stoppe ...

Det er synd at folk ikke ser dette selv!

If you dont known me by now, you will never never gonna known me ...

jeg tror at mennesker flest vet at nåtiden er den eneste tid å leve i,

men problemet mennesker har med nåtid er at vi har en fri vilje til å velge vår egen skjebne,

og da får man 2 eller flere valg som kan avgjøre neste nåtids utfall.

for så vidt så tror jeg dog ikke de fleste forstår buddhist paradoks språk med mindre man selv er født som en mystiker eller har erfaret hva buddhismen gir av tilstander.

absurde er nemlig at så lenge du skal prøve å forklare noen "uinnvidde" om for eksempel buddhismen sin emptyness(en slags "slikhet" tilstand) med begreper,

så klarer ikke en uerfaren person å forstå at denne emptyness er en tilstand uten ord og begreper i seg,

og de begreper man bruker for å forklare emptyness blir tolket som om man kan begripe begriplig emtpyness med intellektet,-ergo gjort dem enda mer forvillet i sin egen begreps illusjoner.

kanskje derfor også mye av buddhismen består i å meditere mer enn å snakke med begreper,

og man ser tydelig i zen buddhismen at de store zen mesterene brukte kreative metoder for å gi elevene sine åpenbaringer uten ord.

egentlig snakker man om å vise mennesker til en virkelighet som er dypere enn enhver intellektuell tanke,

og da må personen ha meditert litt eller fått seg en stor kontrast som vekker han/hun opp fra sin kunstige opplærte måte å tolke verden på.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er også veldig glad i min søken etter forståelse, problemet mitt er vel kanskje det at jeg ikke klarer å slutte. Klarer ikke helt slå meg til ro med "nei, det kommer jeg ikke til å få svaret på". Det er ikke bra nok. Så det blir en slags, hva skal man si, (av frykt for å høres sinnsyk her, hehe) indirekte diskusjon med meg selv som aldri tar helt slutt :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er veldig glad det ikke er noe "formål" eller mening med livet jeg... Tror jeg hadde kjedet meg dønn ihjel om jeg ikke kunne valgt mine egne veier...

Det som forundrer meg mange ganger er kristne/religiøse som harnakket påstår at vi har fri vilje og i neste åndedrag påstå at vi har en mening med livet gitt av den guden de tilfeldigvis tror på... Skjønner de ikke selv hvordan det ene knekker det andre her eller er det ikke så nøye? Blir bare "relio-asjonalisert! bort, som alt annet som ikke stemmer liksom?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, jeg er også veldig glad i min søken etter forståelse, problemet mitt er vel kanskje det at jeg ikke klarer å slutte. Klarer ikke helt slå meg til ro med "nei, det kommer jeg ikke til å få svaret på". Det er ikke bra nok. Så det blir en slags, hva skal man si, (av frykt for å høres sinnsyk her, hehe) indirekte diskusjon med meg selv som aldri tar helt slutt :wee:

Den beste medisinen mot baron Münchausen trilemmaet er kanskje å gå over til fallibilisme. Det vil si at du godtar at du egentlig ikke kan vite noe sikkert, men nøyer deg med at mange ting kan du vite ganske sikkert. Forøvrig: «Den eneste sanne visdom er å vite at du selv ikke vet alt.» - Sokrates

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er veldig glad det ikke er noe "formål" eller mening med livet jeg... Tror jeg hadde kjedet meg dønn ihjel om jeg ikke kunne valgt mine egne veier...

Det som forundrer meg mange ganger er kristne/religiøse som harnakket påstår at vi har fri vilje og i neste åndedrag påstå at vi har en mening med livet gitt av den guden de tilfeldigvis tror på... Skjønner de ikke selv hvordan det ene knekker det andre her eller er det ikke så nøye? Blir bare "relio-asjonalisert! bort, som alt annet som ikke stemmer liksom?

Jeg skjønner ikke hvordan fri vilje og mening med livet ikke er kompatibelt. Kan du forklare?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du kalle viljen fri når guden allerede har staket ut meningen med livet ditt? Da kan du ikke inneha noen fri vilje da, hvis meningen med livet ditt er forutbestemt fra du ble født (som veldig mange kristne er på pletten og påstår så fort det byr seg en sjans...), kan du vel?

For det de påstår er at gud styrte akkurat den sedcellen som ble til akkurat deg på plass på egget (hva de 12 millioner andre sedcellene var for er litt vanskelig å forklare med et sånt syn, ikke sant?) Vi vet i dag at det er helt random hvem ac sedcellene som slipper inn (det er minst to, som oftest fler, som prøvde akkurat det samme som den sedcellen som ble deg...) og at en ikke er nok på langt nær... Vi vet også at mannen kan produsere spesieliserte sedceller (om han tror/mistenker at dama har ligget med en annen mann. Det er derfor sex etter lang tids fravær ofte resulterer i mye større orgasmer for mannen, og for kvinnen....) som går til angrep på fremmede sedceller og dreper dem, som eneste gjøremål, før de dør selv... Så hva skal man med slike mekanismer om en gud er den som gir livet ditt mening og forutbestemmer alt i ditt liv?? Penisen til homo sapiens har også en enestående form med det markante penishodet som forskerne tror virker på en sånn måte at pumpingen skaper et vakuum og på den måten vil suge ut eventuelle sedceller fra en annen mann. Penisen blir også temmelig mye hardere rett før utløsnings øyeblikket, noe som forsterker vakuumet enormt, rett før den siste mannens sedceller blir pumpet inn i kvinnen og, forhåpentligvis, overtat plassen til den andre mannens sedceller... Også temmelig merkelige egenskaper om det var en gud som styrte alt på plass, syntes du ikke?

Ligner mer på ren tilfeldighet enn noen mening bak det hele...

Så selvsagt er det oss selv som skaper mening med våre liv... At noen innbilder seg at gud gjør det er intet annet enn en overføring av det, bare at de selv ikke tar ansvar for å lage seg en mening i sine liv, men lar andre ta ansvaret (og ansvar er noe de fleste religiøse fra disse tre største ørken ideologiene har vanskelig med, ikke sant? Best å la det være opp til gud liksom, selv om de i bunn og grunn lager meningen og har ansvaret selv... De vil bare ikke ha ansvaret for det.. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...