OJ Doe Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Hei, etter et tordenvær, fikk jeg problemer med min PC. Den startet som normalt første gangen, men noen timer senere, etter å ha gått i hvilemodus, ville den ikke starte. Først rebootet den hvert 5 sekund, men nå starter den fint, men får bare opp "Press F1 to enter setup" og kommer ikke videre, selv etter å ta en tur inn i BIOS. Flashet ny BIOS også, men det hjalp ikke. Impact VI, 4670K, GTX760, AX760i, 8GB Beast RAM, 1TB WD og 120 GB Kingston SSD. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Noen råd : *Prøv å lade ut pcen ordentlig , altså slå den av , trekk ut strømkabelen og så slå den på manuelt et par ganger (regner med det er en stasjonær) , er det en bærbar må batteriet ut. *Når den så er ut-ladet kan du prøve å se om det hjelper å jordet den , koble en enkel kabel til kabinettet og ned på jord , slå av på maskinen et par ganger til (fortsatt uten strømkabelen) og så fjern jordingen. *Nå den kjedelige greia , vent en stund og prøv å starte den opp på nytt , funker det ikke må du gjøre feilsøk på hver enkelt komponent : 1 : Hard disker. 2 : Minnebrikker. 3 : Skjermkort. 4 : Strømforsyning. (Dette punktet kan jo sjekkes overflatisk i bios ved oppstart og se om spenningene avviker mye). Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Fjernet HDD-er, boot fra USB, samme problem. Har ikke ekstra minnebrikker :-) Skjermkortet tok jeg ut, og forsøkte å kjøre rett på CPU/HK. Ingen bilde... PSU gir 3.295 på 3,3 V, 5V på 5V, 12,0005 på 12 V. Regner med det er godt nok. Forsøkte jordingstrikset også forresten. Flere tips? Kan jeg bare begynne å bytte deler? Typisk CPU, RAM, HK, så bør det virke eller, bør jeg "kassere" alt, nå som det muligens har vært ute i hardt vær(lyn altså?) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Vanskelig å si hva som har tatt kvelden , er du heldig er det en liten krets i PSU som er problemet og pcen i fin form. Test en og en del i en annen maskin, da får du i det minste sjekket hva som fungerer og hva som er ødelagt. Husk memtest86 på minnet. Test gjerne 1 og 1 brikke. Om lynet slo ned like i nærheten tipper jeg at følgende trolig har tatt kvelden : *Strømforsyning (selv om du ser verdier i bios er det forskjell når den belastes selvsagt ) *Hovedkort. *Minne. *SSD / HD. Uansett er ikke noen vei utenom at du må feilsøke del for del. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Prøvd å sniffet litt rundt komponentene? Altså i ekte forstand, luktet med nesen? Hvis en chip er blitt eksponert for overspenning og tatt kvelden vil det gjerne lukte litt svidd gummi Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. august 2015 Forfatter Del Skrevet 9. august 2015 Problem løst. Byttet hovedkort med ett jeg hadde liggende. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Du bør vurdere å installere eit Overspenningsvern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå