Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Største ferdighus med utleie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med utleiedel er relativt. 

Ja det kan være tegnet på, men huset man "kjøper" er bare treverket og i de fleste situasjoner må man støpe og betale for for eks sokkelen utenom. 

 

Jeg bruker pr dags dato "hibahus" og bygger flint med utleie ( utleie betyr da sokkel som ikke er med i prisen, men noe en byggmester kan sette opp for 7-sifret ekstra.) 

Lenke til kommentar

Ja , men inntektene vil fortsatt senke totalutgiftene på lånet om det er i en av de større byene. 

Problemet mitt er at en sokkel på 60-70 i byen med 2005-standard leies ut for 12500ish 

Selv om jeg støper 100m2 + i 2016-finish, med vamre i alle gulv, ac, ventilasjon, 150-fiber og full pakke sentralt kan jeg ikke ta med en 12500-13000 uansett. 

 

De som kan betale mer kan liksågodt bygge , så det blir et "makstak" , men det betaler meg mer en det kostet meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har regnet på de i min by (trondheim) 

 

1 og 2 gir ca like mye inn, kanskje 1 gir mer om en familie kan leie der. 

3 koster 2x så mye og med brannveggen ol blir det ikke så billig. 

 

Må kanskje bygge 350m2 da og da snakker vi 7-8-9 mill med tomta før man skal selge den ene delen og få tilbake halve. 

Men lønner det seg da når man bare kunne ha gått for halv pris. 

 

Noe som ikke lønner seg er å dele opp en sokkel i for eks 2 leiligheter, 2 bad, 2 kjøkken ol. 

Lenke til kommentar

Eller begge deler. 

Jeg så på slik bo med bilen-opplegg, det går jo an.

Mange av produsentene har egne tegninger på det. 

 

Med 60m2 ville jeg ha leid den ut med èn kontrakt.

 

Du kan dele inn i 2 rom som hybel, men blir samme pengene. 

 

Hvilken landsby bor du i igjen? 

Problemet mitt i trondheim er at jeg kunne tatt 12500 for 70m2 

Nå har jeg 104 m2 sokkel, balansert vent, ac, premium-kjøkken, varme i alle gulv, alloc, kan ha dyr, full pakke helt nytt, inkl fiber 150 ol. 

Jeg kan fortsatt bare kreve 12ish, for det er et tak hvor folk bare kan gå å kjøpe seg noe eget. 

 

Hadde jeg laget 3 rom, 5+5+5 hadde det kanskje gitt mer inn, men da 70% så mange inn/ut/depositum/kontrakt-styr. 

 

60+40-deling, 11+5 kanskje, men 2 bad, 2 kjøkken, 2 av alt som øker prisen mye. 

 

Jeg valgte en leilighet , en kontrakt og billigst å bygge. 

Utleien vil dekke rentene på 3-4mill av lånet alene. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er en jungel med ferdighusleverandører. Trenger forslag til store ferdighus med utleiedel/eller mulighet for det. Ser for oss at arealet i huset inkl utleie bør være over 250m2. Linker og forslag er fint

Ser det startert en ny tråd og ferdighus. Fikk du ikke de svarene du var ute etter i : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675387

 

Skal du benytte ferdighus, så ga jeg deg vel svar på det du spør om her og det du spurte om i den andre tråden.

Lenke til kommentar

Med utleiedel er relativt. 

Ja det kan være tegnet på, men huset man "kjøper" er bare treverket og i de fleste situasjoner må man støpe og betale for for eks sokkelen utenom. 

 

 

En kjøper IKKE "bare treverket", ved en kontrakt på et Ferdighus, eller ved leveranse av et "pre cutt" system. En betaler for lovlig og godkjent prosjektering (bl.a. tegninger og dimensjoneringer) og da må en bygge sik tegningene viser og som er godkjent i kommunen!

 

Endring av slike tegninger, kan kun gjøres av ansv. prosjekterende, eller en ny ansv. prosjekterende, før, eller i byggeperioden. Selvfølgelig kan en også få til/lage endreinger etter Ferdigattest, men det er noe annet.

 

Utleie betyr IKKE "sokkel" (d.v.s. underetasje/kjeller). Utleie betyr en (el. flere) ekstra boenhet, uansett hvor i boligen den ligger!

Lenke til kommentar

Har også vært inne på tanken å bygge en garasje med en liten hybel oppå som kan leies ut. Noen tanker og erfaringer om dette?

Ikke å annbefale. Husk "liten hybel" (i denne sammenheng), er en selvstendig boenhet (leilighet). Og må følge lovens krav, i hovedsak TEK. Blir uforholdsmessig dyrt, men lar seg prosjektere og få godkjent.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke treverket som kun planken, men alle hus som er avbildet på sokkel-etg , der er ikke den sokkelen med i prisen.

 

Hibahus var trege, etter signert kontrakt måtte de oppdatere tegningene til tek10 som tok 6 mnd..

 

Brukte hibahus pga tid, ellers kunne jeg gått i tegnemøter selv

Lenke til kommentar

Eller begge deler.

Jeg så på slik bo med bilen-opplegg, det går jo an.

Mange av produsentene har egne tegninger på det.

 

Med 60m2 ville jeg ha leid den ut med èn kontrakt.

 

Du kan dele inn i 2 rom som hybel, men blir samme pengene.

 

Hvilken landsby bor du i igjen?

Problemet mitt i trondheim er at jeg kunne tatt 12500 for 70m2

Nå har jeg 104 m2 sokkel, balansert vent, ac, premium-kjøkken, varme i alle gulv, alloc, kan ha dyr, full pakke helt nytt, inkl fiber 150 ol.

Jeg kan fortsatt bare kreve 12ish, for det er et tak hvor folk bare kan gå å kjøpe seg noe eget.

 

Hadde jeg laget 3 rom, 5+5+5 hadde det kanskje gitt mer inn, men da 70% så mange inn/ut/depositum/kontrakt-styr.

 

60+40-deling, 11+5 kanskje, men 2 bad, 2 kjøkken, 2 av alt som øker prisen mye.

 

Jeg valgte en leilighet , en kontrakt og billigst å bygge.

Utleien vil dekke rentene på 3-4mill av lånet alene.

Bor ikke så langt fra Bergen. Hustypen er ikke bestemt enda. Eneste er at vi må ha inn ca 10 lapper i mnd, da lever vi godt?

Lenke til kommentar

 

 

Det er en jungel med ferdighusleverandører. Trenger forslag til store ferdighus med utleiedel/eller mulighet for det. Ser for oss at arealet i huset inkl utleie bør være over 250m2. Linker og forslag er fint

Ser det startert en ny tråd og ferdighus. Fikk du ikke de svarene du var ute etter i : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675387

 

Skal du benytte ferdighus, så ga jeg deg vel svar på det du spør om her og det du spurte om i den andre tråden.

Mulig det gikk litt fort for seg? men takk for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...