Gå til innhold

E-M5 mk2: Irriterende autosleep etter oppdatering v1.0-v1.2

Anbefalte innlegg

I går oppgraderte jeg kamerahusfirmware fra 1.0 til 1.2, og nå får jeg ikke deaktivert en slags autosleep/auto-off funksjon som slår av kameraet noen sekunder etter jeg tar øyet bort fra søkeren.

Tips?

Både "sleep" og "auto power off" er satt til OFF i menyinnstillingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går oppgraderte jeg kamerahusfirmware fra 1.0 til 1.2, og nå får jeg ikke deaktivert en slags autosleep/auto-off funksjon som slår av kameraet noen sekunder etter jeg tar øyet bort fra søkeren.

Tips?

Prøv å ta en factory reset.

Lenke til kommentar

Tips?

Prøv å ta en factory reset.

Takk for tipset.

Prøvd (noe innviklet prosedyre), men det fungerte dessverre ikke.

Jeg tar bort kameraet fra øyet og noen sekunder senere er det svart i søkeren og jeg må trykke på utløserknappen og vente ca tre sekunder før bildet kommer.

De tre sekundene kan føles veldig lenge når noe "skjer".

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg har et helt nytt EM-5 MkII , men ser at jeg har firmware 1.0.

Dette må vi finne ut av. Foreløpig må vi andre takke slik at vi venter med oppdatering.

Kanskje det finnes noe info på internationale forum.

Når skjermen er "ute" så ser det ut til å virke - altså at kameraet ikke slår seg av.

Jeg klarer også å holde kameraet aktivert ved å slå av nærhetssensoren til søkeren, men da blir søkerskjermen stående på hele tiden og det er heller ikke særlig gunstig.

Så oppsummert så må enten ha LCD-skjermen vendt utover eller deaktivere nærhetssensoren for at kameraet skal holde seg klart til å ta bilde.

Lenke til kommentar

Det er akkurat sånn hos meg også. Jeg har 1.2 og oppdateringen krevde resetting av instillinger, så det er software-feil.

OK, takk for input.

Løsningen for meg ble å vende LCD-skjermen utover slik at kameraet veksler mellom EVF og LCD basert på næhetssensoren.

Alternativet er at kameraet slår seg av når jeg titter bort

Kom 1.2 relativt nylig? Kan man forvente seg en bugfixoppdatering snart?

Lenke til kommentar

Tips?

Prøv med å sette "sleep" og " auto Power" til ON, og slå av og på kameraet.  Sett så "sleep" og "auto Power" til OFF igjen, slå av og på kameraet, sjekk så om det hele er kommet på riktig spor igjen... (Har ikke peiling på om det funker, men det er ofte slik med diverse elektronikk, at enkelte ting må "tillæres" på nytt....  :dremel: )  

Lenke til kommentar

Tips?

Prøv med å sette "sleep" og " auto Power" til ON, og slå av og på kameraet.  Sett så "sleep" og "auto Power" til OFF igjen, slå av og på kameraet, sjekk så om det hele er kommet på riktig spor igjen... (Har ikke peiling på om det funker, men det er ofte slik med diverse elektronikk, at enkelte ting må "tillæres" på nytt....  :dremel: )  

Takk for innspill.

Det er allerede prøvd uten noe særlig hell :(

Lenke til kommentar

Sendte mail til support nå og er spent på om jeg får svar 

Fikk følgende svar fra Olympus:

Tack för din e-post. 

Pröva att göra följande inställning. Tryck på knappen Menu--Välj inställningsmenyn--Built in EVF--EVF Auto switch--OFF--OK.

Du är givetvis välkommen att kontakta mig igen närhelst du behöver hjälp. 

Vänliga hälsningar 

Joshua Pachner

Dette er i beste fall en midlertidig fiks for korte turer med kameraet da dette fører til at EVF vil stå på konstant når kameraet er på. 

Det er heller ingen løsning på problemet.

Jeg svarte noe ala dette og sendte i retur. 

Om jeg får flere svar så kommer de hit de også.

(De svarte forresten første virkedag etter jeg sendte forespørselen, så det skal de ha honnør for)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sliter også med dette på min e-m5 mk2, men kun når skjerm er snudd innover mot huset slik at man kun bruker EVF.

Var litt slitsomt i dag da jeg skulle knipse noen blinkskudd av ørner på et fjell. Kameraet får unnødig fokus når man skal bruke energien på å få tatt bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...