LMH1 Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Hei, det snakkes om at prisene vil stige mot høsten\2016. Så det jeg lurer på: INTEL Core i5-6600K 3.5-3.9GHz LGA11516MB, Quad Core, FC-LGA14C Skylake, Boxed uten vifte GIGABYTE Z170XP-SLI LGA1151 ATX, DDR4 2x KINGSTON 8GB DDR4 2133MHZ Non-ECCCL15, 288-Pin, DIMM Hvor mye antas dette å stige i løp av året? Bør jeg vente noen måneder til? Prøver også finne noe tilsvarende oppsett som støtter (Windows 7, 8.1 og 10) som finnes drivere og funger optimalsett for alle 3 operativsystemene, usb 3.1 vet jeg funger dårlig i windows 7, på asus hovedkort. Trenger virkelig 95W TDP (Trenger 130W vifte?) syns det høres veldig tåplig ut. Med mindre de mener hvis prosessoren skal overklokkes bør viften være bedre. Nå er det sikkert 1-2 ukers leveringstid, men uansett har man bestilt før prisøkningen må blir vel enten orderen kanselerert, eller så sparer jeg litt penger på det. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Om man skal følge trenden på GTX 9xx så gikk den saftig oppover. Tror ikke Skylake er noe unntak. Kanskje det ikke går så mye opp, men at den kan nærme seg 3 lapper når lageret begynner å gå tomt kan jeg se for meg. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 (endret) Tror du LGA 1151 noen gang vil få 10 gigabit ethernet: Fikk lyst på asrock X99 WS-E/10G Men det holder med 1 stk 10 gigabit port ikke 2x gigabit + 2x 10 gigabit. Ser at http://www.pcgamer.com/amds-next-gen-zen-cpu-due-in-2016/ men vet ikke om amd vil kunne konkurere mot intel her, eller om det blir ny bulldozer fiasko med DDR4 ram. Endret 5. august 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 WS 10G kortet er jo grisedyrt og ikke har jeg 10Gb lokalnett heller. Sitter å håper på at AMD ikke ryker på en fullstendig skivebom slik vi kan få noe mer enn mindre varmeutvikling på prosessorene fremover. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Om man skal følge trenden på GTX 9xx så gikk den saftig oppover. Tror ikke Skylake er noe unntak. GTX 9xx gikk vel mest opp pga dollarkurs og svak krone? Jeg tror det er lurt å vente litt - få bedre utvalg i HK og prisene vil ned noe. 2 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Du har nok rett i at 9xx gikk opp pga dollarkurs. Men de så vel også hvor gode kortene egentlig var og hvor godt de presterte i forhold til pris. Da er det et sjakktrekk å sette opp prisen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Det tror jeg også, når er det antatt at CPUer bruker optisk lys\laser istedenfor strøm? Snakker vi om 10-25 år minst? Bortsett fra det er det vel lite som vil skje man går kanskje til 10 nm etter det må intel komme opp noe nytt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Fant en annen litt lei ting: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1677169&page=2&do=findComment&comment=22671700 This doesn’t particularly make much sense at first glance. Here we have a processor with a higher IPC than Haswell but it performs worse in both DDR3 and DDR4 modes. The amount by which it performs worse is actually relatively minor, usually -3% with the odd benchmark (GRID on R7 240) going as low as -5%. Why does this happen at all?So we passed our results on to Intel, as well as a few respected colleagues in the industry, all of whom were quite surprised. During a benchmark, the CPU performs tasks and directs memory transfers through the PCIe bus and vice versa. Technically, the CPU tasks should complete quicker due to the IPC and the improved threading topology, so that only leaves the PCIe to DRAM via CPU transfers.Our best guess, until we get to IDF to analyze what has been changed or a direct explanation from Intel, is that part of the FIFO buffer arrangement between the CPU and PCIe might have changed with a hint of additional latency. That being said, a minor increase in PCIe overhead (or a decrease in latency/bandwidth) should be masked by the workload, so there might be something more fundamental at play, such as bus requests being accidentally duplicated or resent due to signal breakdown. There might also be a tertiary answer of an internal bus not running at full speed. To be sure, we rested some benchmarks on a different i7-6700K and a different motherboard, but saw the same effect. Så det ser ut til PCI-E kontrolleren muligens ikke er så bra alikevell. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 (endret) Hadde de bare gitt oss 16x16x pcie så ville det blitt mye bedre for min del. Å kjøpe x99 blir ikke aktuelt for min del. Da tenker jeg ikke på en, men 9. Så z97 og i3 4170 blir mere aktuelt nå. 6 cpu + 6hk + 6 minne vil koste meg ca 15k ++ Endret 5. august 2015 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Du har nok rett i at 9xx gikk opp pga dollarkurs. Men de så vel også hvor gode kortene egentlig var og hvor godt de presterte i forhold til pris. Da er det et sjakktrekk å sette opp prisen. Nvidia har ikke satt opp prisen på 900-serien sin siden lansering, tvert imot har de satt ned både GTX 960 og 980. At prisene har økt her i Norge kommer av at man må ut med 8 kr/dollar i dag kontra 6 kr/dollar for et år siden. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Varen på produktet blir jo justert om man har varen på lager eller i bestilling. Men alt i alt så stemmer det nok det du sier. Men det de allerede har på lager tjener de gode penger på Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Har prisene på 980Ti økt her i Norge? Sjekket prisutvikling på de mest populære modellene hos prisguiden nå, om noe har referansekort sunket i pris. Det at customkortene koster mer er jo naturlig. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 (endret) Tror du LGA 1151 noen gang vil få 10 gigabit ethernet: Fikk lyst på asrock X99 WS-E/10G Men det holder med 1 stk 10 gigabit port ikke 2x gigabit + 2x 10 gigabit. Ser at http://www.pcgamer.com/amds-next-gen-zen-cpu-due-in-2016/ men vet ikke om amd vil kunne konkurere mot intel her, eller om det blir ny bulldozer fiasko med DDR4 ram. Jeg bruker asrock x99 ws-e 10GB og har et thecus 10gbit nettverkskort (1port) i en anna pc. Kjøer egen IP til serveren, slik at jeg har 10GB lan til serveren. Helt konge med over 1GB/s over nettverket. Særlig når jeg har slik hastighet på alle raidarray Thecus 10Gbit lan http://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=104182&WebSiteMapNodeID=1000001 Endret 5. august 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Ja fikk lyst på slik nettverkkort, men blir ikke billig, hvis jeg skal ha over 2. Må vel også bytte ut switchene, det er særlig der kostnadene ligger. Angående Kaby Lake er det lite nytt der. Godt mulig jeg heller skal bruke penger på nettverkort og harddisk, fikk lyst på flere 8 TB harddisker. Hvis dere tror prisene vil øke der. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Har prisene på 980Ti økt her i Norge? Sjekket prisutvikling på de mest populære modellene hos prisguiden nå, om noe har referansekort sunket i pris. Det at customkortene koster mer er jo naturlig. MSi sitt custom kort har gått opp fra 7495 til 7695. Evga sine sc+ koster det samme enda, men går nok opp når de får inn mere kort. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Er PCIe 4.0 noe raskere? Det fine er at det blir mulig å både å ha PCI-E SSD disker og 10 gigabit nettverkkort i samme enhet uten kapasiteten blir noe problem. Men bare synd dette ikke finnes merkelig? 10-16 GB/s ser ut som er mulig gjennom sata express, betyr SATA revision 3.2 (16 Gbit/s, 1969 MB/s) men finner ikke SSD disker som klarer dette? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Er PCIe 4.0 noe raskere? Det fine er at det blir mulig å både å ha PCI-E SSD disker og 10 gigabit nettverkkort i samme enhet uten kapasiteten blir noe problem. Men bare synd dette ikke finnes merkelig? 10-16 GB/s ser ut som er mulig gjennom sata express, betyr SATA revision 3.2 (16 Gbit/s, 1969 MB/s) men finner ikke SSD disker som klarer dette? Er det noe du egentlig vil ha/trenger, eller bare tenker du høyt? Jeg tipper at det du trenger finnes allerede Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Nope, det finnes vel neppe mulighet å sette UEFI som Ramdisk da er det fint med DDR4 ram. Crucial DDR4 2133MHz 64GB Kit (4x16GB) disse vil nok knuse de fleste SSD disker. Synd det ikke vil gjøre oppstarten raskere. Samsung SM951 512GB er det beste å bruke til windows 7. Men problemet er bruker man m.2 slot på hovedkortet mister man enkelte av sataportene det var vertfall problemet med Z97 hovedkort. Det finnes ikke måter å dele Splitte PCI-E til flere skjermkort\USB 3.1 enheter og lydkort. etc Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Nope, det finnes vel neppe mulighet å sette UEFI som Ramdisk da er det fint med DDR4 ram. Crucial DDR4 2133MHz 64GB Kit (4x16GB) disse vil nok knuse de fleste SSD disker. Synd det ikke vil gjøre oppstarten raskere. Samsung SM951 512GB er det beste å bruke til windows 7. Men problemet er bruker man m.2 slot på hovedkortet mister man enkelte av sataportene det var vertfall problemet med Z97 hovedkort. Det finnes ikke måter å dele Splitte PCI-E til flere skjermkort\USB 3.1 enheter og lydkort. etc Med rampage V x99 så kan man ha 3x skjermkort + sm951 nvme m.2 samtidig ha en pci-e x4 3.0 ssd nvme ssd. Det bør vel holde for de fleste. Vet ikkje helt hva du skal ha ramdisk til da. Bruker man ramdisken, så stjeler man båndbredde og ytelse fra cpu og ram til andre oppgaver. Var en på xtremesystems som forklarte det en gang. Dermed er det ikkje bare konge med ramdisk til ALT, hvis man bruker mye cpukraft i tillegg. Ha noe som ikkje er bootbar, er jo ikkje noe mening. Til mellomlagring er det jo kanskje greitt med ramdisk, kanskje som "scratchdisk"? Hva bruker du egentlig pc'en til? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 (endret) Bruker pcen til alt mulig, men det hadde holdt med sandy brigde\ FX 8350 hadde vært fristene å kun bytte hovedkort da cpuene i dag er så dyre. Men jeg er sikkert ikke alene å mene det. Tror du har erfaringer med 16 GB ram i enten windows 7 til windows 10. Så skal man ha veldig høye behov for videoredigering i 4k eller 8k eller drive med ektremt mye multitasking før man trenger 32/64 GB ram det er veldig utrolig, i 2010 trodde man i 2015 ville 32 GB være minstekrav. Tror ikke det vil komme PCI-E 4x sata express controller med det første. Men godt mulig det vil ta en stund man trenger mere en raskere en 500 MB/S SSD disker. Har hatt tanken å heller vente å kjøpe haswell på brukmarkedet men spørs om det vil dukke lenge opp der, når prisene på skylake vil stige. Da risikerer man å betale skylake pris for brukt haswell oppsett på grunn av dårlig dollar kurs. Ser noen har problemet med: http://wccftech.com/intel-skylake-remove-support-usb-based-windows-7-installation-platform-specs/ så man må vel ha DVD for windows 7. Endret 6. august 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå