*F* Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 (endret) Hei. For en tja, ca 2,5år siden hadde jeg en bil hvor jeg ble krasjet i av en trailer, dette resulterte i kondemnering, hadde da IF forsikring, men motparten fikk skylden. Har siden den gang kjøpt en ny bil, denne har hele tiden vært forsikret under min mors navn i Enter Forsikring, med meg som eier deleier. Nå har jeg sjekket med Gjensidige ifbm å overføre forsikringen på "den nye" bilen til dem, og da på mitt navn. Men spørsmålet om bonus kommer opp. - Jeg aner ikke hva jeg har, kan jeg sjekke dette noen plass? - Før jeg ble krasjet i av traileren har jeg selv hatt skyld i et par ulykker, så jeg antar bonusen ikke var imponerende ( ) Har dog kjørt skadefritt med ny bil, sikkert da jeg har fått litt mer erfaring, uansett: Hvordan finner jeg ut hvilken bonus jeg har? Burde jeg avvente med å sette forsikring i mitt navn? (mener å ha hørt noe om at bonus resettes om man har vært 3 år uten?) Endret 5. august 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Det juridiske kan jeg ikke, men for for å finne ut av hvilken bonus det har blitt opparbeidet på den bilen du disponerer i dag, så tar du kontakt med forsikringsselskapet som bilen er forsikret i, så vil de kunne opplyse deg om det. det står sikkert også opplyst hvilken bonus det er opparbeidet i forsikringspapirene dere får en gang i året når det er "såkalt" hovedforfall, og forsikringen blir videreført for et år til, eller til den blir sagt opp. Om denne bonusen kan overføres til deg ved bytte av forsikringsselskap vet jeg ikke, det kommer nok an på hvordan tegningen av forsikringen er gjort, for hvilken årspremie dere har betalt. Den har muligens vært lavere nå siden den står på din mor, enn hva den hadde vært om både bilen og forsikringen kun tilhørte deg vil jeg tro? Ta kontakt med det forsikringsselskapet du hadde tidligere når du hadde noen uhell du selv var skyld i som du skrev, der vil de kunne opplyse deg om bonusen er "nullet ut"/resatt, eller om du har malus (negativ bonus) pga de nevnte uhellene du har hatt der tidligere. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Du har den bonusen du hadde når du avsluttet dit kundeforhold hos IF. At bilen fu har kjørt frem til nå sto på din mor gir ikke deg noen bonus i det hele tatt, selv om du er 100% bruker (teknisk sett svindel siden det nesten garantert er en klausul om at forsikringstaker skal bruke bilen minst 50%). Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Tja, her var det mye rart. Forklar situasjonen, få et brev fra din mor hvor hun bekrefter skadefri kjøring med hennes bil. Kilde: Meg selv etter 16 år med firmabil - fikk 75% uten problemer hos alle selskaper. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Zepticon, der tar du litt feil. Ganske vanlig å kunne få hele/deler av bonus fra andres bil hvis det blir "dokumentert" at du har kjørt brorparten av bilens kjørelengde. Når i tillegg TS står som deleier, så burde ikke dette være noe problem. Så da blir det å finne ut hvor du lå hos ditt gamle selskap (IF?), hvis du hadde skader du brukte forsikringen på, så ligger du nok på 0 eller under dette. Ta kontakt, så finner de fort ut dette. Så snakker du med forskjellige forsikringselskap og se hvem som gir deg best tilbud. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Ein kan få godskreven kjøyreerfaring i andre bilar, som f.eks firmabil, dersom ein har dokumentasjon ja. Men før ein slår i bordet med skriftlig bekrefelse frå din mor på at du har kjøyrt hennar bil skadefritt i 2,5 år så er det lurt å sjekke forsikringsbetingelsane for å finne ut om trådstarter eigentleg hadde lov til å kjøyre bilen. Det er ikkje alle bilforsikringane som har slike klausular, men dersom forsikringa som trådstarters mor hadde spesifiserer at sjåfører under X år ikkje kan kjøyre bilen meir enn så og så mykje så kan ein fort risikere at trådstarter får betre bonus (dokumentert kjøyreerfaring) medan trådstarters mor får krav om å betale ekstra i forsikringspremie fordi forsikringsvilkåra har vært brutt. Det treng ikkje å være eit problem (og det er sikkert ikkje det heller), men det er dumt å skriftlig dokumentere at ein har oppgitt uriktige opplysningar til forsikringsselskapet (dersom det er tilfelle). Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Har siden den gang kjøpt en ny bil, denne har hele tiden vært forsikret under min mors navn i Enter Forsikring, med meg som eier deleier. Ut i fra dette, så går jeg ut i fra at TS både har lov og kjøre bilen samt forsikringselskapet ikke burde ha noe problem å anerkjenne at han har gjort det. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Da jeg skulle for første gang forsikre bil på meg selv for ett år siden fikk jeg høre at det eneste som var godt nok for å starte over 20% var om jeg hadde kjørt arbeidsbil tilnærmet daglig (skadefritt) og kunne få dette dokumentert av arbeidsgiver. Da var det prat om å starte på 30-50% avhengig av hvor lenge jeg har kjørt arbeidsbil. Når det gjelder bonus generelt så mister man den etter 3 år uten bil forsikret på seg. Samme med malus, altså alt resettes til 20% etter 3 år, gitt at man ikke har flere bilforsikringer samtidig. En skade dekket av forsikringsselskapet trekker deg som regel 30%. Så hvis du har hatt et par uhell som du har tatt på forsikringen så kan jeg ikke se for meg at du har noe brukbar bonus der. Om det er over 3 år siden sist skade du har hatt skyld i og brukt forsikringen så regner jeg med at du får starte på blanke ark med 20%. Uansett er det greieste å ringe og høre med selskapet. Da får du konkrete svar og ikke spekulasjoner, binder ikke deg til noe ved å spørre. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Hver gang jeg bytter selskap, ringer det forrige for å kapre meg tilbake med bedre tilbud. En gang byttet jeg fra telenor til netcom uten å ville ha netcom, som ventet ringte telenor og ga bedre tilbud og vips bedre deal for meg etter 20 sek arbeid som planlagt. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Har siden den gang kjøpt en ny bil, denne har hele tiden vært forsikret under min mors navn i Enter Forsikring, med meg som eier deleier. Ut i fra dette, så går jeg ut i fra at TS både har lov og kjøre bilen samt forsikringselskapet ikke burde ha noe problem å anerkjenne at han har gjort det. Jeg gjorde det slik jeg også, selvsagt, når jeg kjøpte min første bil. Mor som eier, meg som deleier, og henne som forsikringstaker. Det var da med "fører under 23 år" klausulen, samt at hun fik 50% bonus siden det var bil nr 2. Da sto det spesifisert i avtalen at forsikringstaker måtte stå for 50% av bruken. (Gjensidige) Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Passaten jeg kjøpte i 2010 ble satt i min fars navn, med meg som deleier. Jeg disponerte bilen og betalte ned på lånet. Vi fikk godskrevet dette og da bilen var nedbetalt i juni, fikk vi flyttet forsikringen over på mitt navn og jeg fikk bonusen på 70%. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Zeppticon, hva tror du forsikringsselskapene tenker når de ser Evelen? Jeg tipper de ser en potensiell kunde - som de kan få i 50+ år hvis de ikke er urimelige og leser paragrafene med negativt fortegn. PS: Det kan de gjøre når det kommer en skade. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 fikk 30% helt ok, har også en del rabatter ifbm fagforening osv Lenke til kommentar
H80 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Alle får vel 30% i startbonus? Jeg fikk ihvertfall det da jeg var 18 år og kjøpte min første bil, uten noen som helst erfaring eller dokumentasjon. Lenke til kommentar
Mr.x Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Er dyrt 1-2 år og blir billigere etterhvert du opparbeider deg bonus. Visst du setter dette på mamma/pappa selfølgelig billigere, men du har samme problem når du skal en gng i tid sette bilen på deg. Erfaring jeg har hatt, trodde jeg var lur.....NOT...hehe Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. august 2015 Forfatter Del Skrevet 8. august 2015 Fikk en mail "Det er ikke lov hos oss. Vi er Norges største og eldste forsikringsselskap så skulle det vært lov burde det vært lov hos oss også. Er vel noen rådgivere der ute som tør og gjøre det, men jeg vil helst beholde jobben min God helg :)" Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Fikk en mail "Det er ikke lov hos oss. Vi er Norges største og eldste forsikringsselskap så skulle det vært lov burde det vært lov hos oss også. Er vel noen rådgivere der ute som tør og gjøre det, men jeg vil helst beholde jobben min God helg :)" Hva er ikke lov? Uansett, for å bygge opp bonus. Er det bare å bytte mellom Gjensidige og IF hver 6 mnd, så går du opp 10% ekstra =) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Alle får vel 30% i startbonus? Jeg fikk ihvertfall det da jeg var 18 år og kjøpte min første bil, uten noen som helst erfaring eller dokumentasjon. Startbonus er 20% 2 Lenke til kommentar
H80 Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Har sjekket, og det ser ikke ut til å være noen universal regel om startbonus. Det virker å være skjønnsbasert. Folk får 20, 30 og opp til 40% startbonus. Gavekort, hvorfor slår du uten forbehold fast at startbonus er 20%? Det ser ikke ut til å stemme med praksis. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 (endret) Fordi det er mange "men" rundt det med startbonus, og alt annet enn 20% er unntaket og ikke normen. Startbonus er 20 % dersom du ikke har hatt løpende forsikring siste to år Tatt fra forsikringsportalen.no. https://www.forsikringsportalen.no/index.php/Tips-Raad/Bonus-reglement Jeg sier det jeg har observert. Så jeg påstår ikke at du har feil. Endret 9. august 2015 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå