Olav Leistad Hove Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Taxi i Havana Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Ja, det var jaggu stor forskjell på bildene! Jeg også har mulighet til å fotografere i RAW format, men har ikke gjort det, for jeg har ikke hverken hardware eller software til å gjøre noe med bildet i etterkant enda. V1 ble virkelig en forbedring. Jeg har noen bilder av denne kategorien jeg også forresten.. Ikke mye vits i speedometer når alt av understell, motorer og gearkasser er byttet ut til noe heeelt annet enn det originale. Dårlig med setebelter ja, men flinke sjåfører vil jeg si. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Stilig! Jeg synes egentlig ikke det gjør noe at det var mørkt i områdene inne i bilde, som man ser i v2. Det føles og ser mer ekte ut på en måte. Noe midt mellom hadde kanskje vært å foretrekke? Uansett et kult bilde. Men dette er også et godt eksempel på god bruk av vidvinkel synes jeg. Når man kommer så nærme så blir man på en måte trukket inn i situasjonen, i større grad enn det man ofte ser med smalere vinkel. henning Lenke til kommentar
Trond Olav Løkken Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Flott bilde, særlig V1 som er korrigert for skygge. Man føler man sitter i baksetet.. Utbrent lys pr definisjon inneholder ingen informasjon, så det kan vel heller ikke raw-format hjelpe for? Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 (endret) Ja, et godt eksempel på hvor mye man kan hente frem fra skygge og lyse partier. Som Henning, så likte jeg nok best V2 til tross. Har vel med at vi begge selv liker og jakter slike uttrykk og som også kan bli flotte i sort/hvitt. Men som du sier - skyt alltid i RAW, da har man mye mer å gå på. Det jeg nenvte spesifikt, var partier som kameraet sier er utbrente i de lyse partiene - men som alikevel ikke er det pga en margin som fabrikantene har lagt inn. Dette utnytter jeg svært ofte. Helt enkelt kan man bruke en god lysmåler og en god target plate som kan generere hele lyssensitivitets profilen for kamera og objektiv. Mener et standard histogram er på ca +/- 2,5 EV - dvs et spenn på 5EV. Man ser ved nevnte metode at svært mange kameraer kan gå langt utover dette. Jeg klarer å presse ca +/- 3,5 ut av mitt - dvs ca 7EV - og i disse ytterkantene ligger det mye morro MvhJan Endret 5. august 2015 av Jan Høydal Lenke til kommentar
Olav Leistad Hove Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Først Trond Olav, du har rett. Utbrent er jo utbrent og inneholder ingen data. Så det er i mellomskiktet det er noe å hente. Versjon 2 kan absolutt å foretrekke ved for eksempel å justere høylyset og la skyggene være som de er. Det vil gi et godt inntrykk av hvordan vi oppfatter utsiden når vi taper avgårde. Veldig nyttig diskusjon. Hilsen Olav Lenke til kommentar
Olav Leistad Hove Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Skriveleif i forrige innlegg. Skal være taxer avgårde. Ellers, en kan oppnå en del av samme effekten selv om bildet er i Jpg. Justering av eksponering er da ofte nødvendig. Hilsen Olav Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Ja, jeg har oppdaget at kamera RAW filteret på det nye Photoshop CC som jeg abonnerer på kan rette opp mye. Det fine er at du kan gå tilbake dit etter å ha åpna bildet i Photoshop. Men enkelte operasjoner bruker jeg fortsatt ps CS5 til. Der ferdigstiller jeg alltid bildene etter å ha gjort det meste i CC. Jeg har som kjent 17 vintre bak meg i India og kjenner til det med villmannkjøring uten setebelter. Husker første gang husverten hadde installert setebelte til meg på passasjersiden i sin taxi, ei lita kassevogn som på folkemunne ble kalt matchbox. Setebeltet gikk ikke rundt meg - var ikke beregna på min størrelse i bredden. Roar Lenke til kommentar
Olav Leistad Hove Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Helene: Så vidt jeg forsto var det svært mye av NIssan og Hyundai motorer i de "amerikanske" bilene. Komisk når en sitter i en gammel amerikaner og det står Toyota på rattet. Men dette har vel med blokaden å gjøre ja... De er utrolig flinke til å holde disse skrapene i gang. Hsp: Enig med deg om bruk av vidvinkel i en slik situasjon. Roar: Jeg også abonnerer på Photoshop CC (Creative Cloud), ca 90 kr måneden. Tror det åpner for mange nye brukere for før når en måtte kjøpe programmet var det søkkandes dyrt... og enig med deg om fordelen med å kunne gå tilbake igjen Til Raw igjen. Takk alle sammen for interessant diskusjon! Hilsen Olav Hilsen Olav Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Flott bilde hvor vi er baksetepassasjerer i en gammel Cubansk taxi , flott lys og farge i v1. Selv i jpeg er det mulig å korrigere skygger og høylys noe. I alle fall i DxO som jeg bruker. Mvh Alec Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg