Gå til innhold

HBO Nordic henger 1 sekund i rykk og napp

Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne tråden er riktig plassert men jeg prøver meg her. Jeg skal forsøke å gjøre en lang historie kort.

Jeg hadde lenge en HTPC som var AMD basert med integrert grafikkort, den var nylig 3-4 år gammel og fungerte OK med både NetFlix og HBO Nordic streaming helt til HBO oppdaterte løsningen sin for noen måneder tilbake.

Etter at HBO oppdaterte plattformen sin som nevnt for en liten stund tilbake så var det mange glade mennesker der ute i og med at det var full AirPlay støtte og en rekke andre ting og tang HBO visstnok hadde fikset på. Kort fortalt ble min HTPC utbrukelig etter denne plattform oppdateringen, eneste lille håp jeg hadde var å installere Google Chrome og streame via den nettleseren. Streamen kunne såvidt spille av og småhakket stort sett gjennom hele avspillingen men fungerte altså til tross for at det var MYE dårligere enn tidligere.

Yrket mitt er innen IT så jeg har mildt sagt forsøkt det meste med den HTPC-en. Testet samtlige kjente nettlesere og alle "1 linje" tips og triks HBO forsøker seg på med sletting av cache osv osv.

Til slutt gikk jeg lei da jeg så at CPU bruken konstant lå på 100% ved streaming fra HBO. Jeg mistenker forøvrig Flash som benyttes av den nye plattformen som en mulig synder her.

Jeg gikk til innkjøp av i7 versjonen av Intel NUC for en god uke siden. Stappet den full med 16Gb RAM av den hurtigste støttede typen samt at jeg kjøpe inn Samsung M.2 SSD brikke til den.

Kort fortalt så er NUC-en lynhurtig og booter Windows på 6-7 sekunder, den spiller som den andre HTPC-en Netflix uten noen problemer.

SÅ...Tilbake til HBO!

Jeg ante nå nytt håp med HBO Nordic etter denne råtassen av en HTPC som tross alt kostet meg rundt 9000 kroner. HBO spiller nå relativt hakkefritt i samtlige nettlesere. CPU og diskbruk er nesten ikke merkbart i ytelsesmålinger under streaming.

MEN... Det er alltid et men og dette er et irriterende men.

Til tross for at streamen virker å kjøre relativit glatt så har den noen "stopp" eller "hikker" underveis hvor lyden fortsetter å gå helt glatt men at bildet henger seg opp i 1-2 sekunder. Det er HELT sporadisk når dette skjer og CPU og disk virker helt upåvirket, ingen spikes på målingene når dette skjer.

Det kan skje 1-2 ganger pr. TV-serie episode eller det kan skje 20 ganger i løpet av en episode. Helt tilfeldig med andre ord.

Kundeservicen til HBO Nordic er mildt sagt forferdelig. Etter å ha forklart dette i detaljer for kundesupporten dems er svaret at HTPC-er ikke offisielt støttes.

Hvilken idiotisk forklaring er det å komme med? Nå er sannsynligvis denne HTPC-en nærmest bedre enn spillmaskinen min som også kostet flesk.

Spørsmålet mitt til dere er; er det noe man kan gjøre for å få HBO Nordic til å spille av skikkelig uten at det henger seg opp i ny og ne? Kundesupporten til HBO vil tydeligvis ikke hjelpe.

Jeg vet det enkle svaret vil bare være å fortelle meg "drit i HBO, last ned" men det løser sånn sett ikke problemet som nok mange der ute sliter med, jeg kan ikke være alene om dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...