Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Astra eller C4?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Tenkte jeg skulle spørre etter litt råd eller innspill.

 

Jeg er på utkikk etter en nesten ny bil, tenker å kanskje kjøpe en demobil eller lignende.

 

Jeg ser hovedsaklig etter biler fra merker som ikke selger så bra i Norge, siden jeg da har gode forhandlings-muligheter. Jeg er ikke så bekymret for andrehåndsverdien, ettersom jeg har tenkt til å ha bilen i ganske mange år fremover.

 

Det er viktig for meg at bilen er topp utstyrt, det betyr at det meste av interiør, komfort og sikkerhetssystemer er på plass. Motor-størrelse er ikke så viktig, men er greit med lavt forbruk.

 

Vi er to stykker så vi kikker mest på biler i kompaktklassen. Per nå er alternativene vi har kikket mest på Citroen C4 eller Opel Astra. Har prøvekjørt C4 og den var svært komfortabel, med stort bagasjerom. Har enda ikke prøvekjørt Astra, men tenker å gjøre det snart.

 

Tenker det er bra å ha minst to alternativer når man evt. forhandler om en bil så man ikke setter alle eggene i en kurv. Har hatt innledende samtaler med Citroen i Oslo og de var meget gira på å selge, fikk tilbud om motor/kupevarmer, nye vinter og sommerdekk slengt med i prisen uten å prøve hardt. Dette vitner jo om at de er gira på å selge.

 

Har hørt mye om at Møller/VW selger av seg selv, så de er ikke spesielt intr. i å pushe på for å få inn salg.

 

Alle innspill på alternativene eller noen andre modeller jeg ikke har tenkt på er velkommen! Har kjøpt mye rart før, inkludert motorsykler. Men dette er første gangen jeg skal kjøpe egen bil. Så setter pris på alle forslag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C4 er vel ikke noe dårlig valg. Grei bil det, om du liker den. 1.6HDi-motoren er fin-fin, med relativt lavt forbruk og lite feil. Men som alle diesler MÅ den få seg en langtur i ny og ne.

 

Planlegger å flytte til Finnmark, så langturer blir nok normen. Men virker som en bra motor. Er det ikke en del høyere vedlikeholdskostnader med diesel motor? Typ bytte partikkelfilter ol.

Lenke til kommentar

Citroen/Peugeot sin 1.6 HDi er kanskje noe med det bedre som er å få tak i av diesel til bruk i Norge. Kjører du litt langkjøring (Finnmark=MYE langkjøring) så får du sjeldent problemer med de motorene. Diesel er henimot feil til norsk klima og kjøremønster, men den motoren tåler det fint. Partikkelfilteret holder bilens levetid så du ikke bare kjører i maks 30 i byen. Mener det er reim på disse, så der kommer en utgift når den skal byttes, men intervallene har jeg ikke i hodet. Følg service! Oljebytte 1g/år eller 20.000KM, minst.

Om det er dyrere med diesel enn bensin? Kommer helt an på motorene det. Sammenligner du en moderne diesel med turbin og masse styring og dill, opp mot en helt enkelt bensiner uten noe dill, så er dieselen dyrere. Men kjører du langt, følger service (minst), så er du nokså trygg på å kjøre uten de store utgiftene.
Lenke til kommentar

Den motoren tror jeg må være (en av) Europas mest brukte per idag. Både Volvo, BMW, Ford, Peugeot og Citroên bruker denne motoren. Kommer i alt fra 90 til 135HK om jeg ikke husker feil. Er bygget som et samarbeid mellom BMW og PSA.
Har privat en 2013 Berlingo med 46000KM på telleren, og på jobben har vi 3 Berlingoer, alle med 90HK-versjonen, 2 av de er rundet 100.000KM med god margin (den ene tror jeg nærmer seg 200.000). Har ikke hatt noe tull med hverken bil eller motor på noen av de.

For all del, der finnes andre bra maskiner! Men siden du nevner C4 så nevner jeg denne motoren, som et argument for å handle C4. Har kjørt C4 litt som leiebil, og det har vært helt greit. Standard dekkutrustning er noe sørgelige greier med Michelin Energy-dekk, som er elendige på vått føre, så der kan jeg sterkt anbefale å bytte til noe litt større/bredere og ikke energy-dekk (s.k. grønne miljødekk). DS4, som er mye samme bilen tilsynelatende, er veldig mye penere både innvendig og utvendig. Har du råd til å se på en slik så kan det sterkt anbefales. Seter er utrolig gode, sittestilling er utmerket, mindre støy...  Sjekk tester. DS4 får mye skryt, og det er fortjent etter mitt syn. Har kjørt en slik som leiebil i noen dager, og det var fornøyelig. At ikke DS selger mer her i Norge er merkelig.

Lenke til kommentar

Bare pass at du får med dieselvarmer.

Du sier ikke hvor i Finnmark du skal flytte, men når gradestokken kryper ned mot minus 30, så sliter mange dieselbiler med å holde tempen oppe.

 

 Tenker du på motortemperaturen, eller kupetemperaturen da?

Lenke til kommentar

 

 

Bare pass at du får med dieselvarmer.

Du sier ikke hvor i Finnmark du skal flytte, men når gradestokken kryper ned mot minus 30, så sliter mange dieselbiler med å holde tempen oppe.

Tenker du på motortemperaturen, eller kupetemperaturen da?

Begge deler igrunn. En moderne dieselmotor bruker langt tid på å bli varm når det er skikkelig kaldt. Og det vil jo igjen gjøre at kupeen blir varm senere.

 

Og du kan se at motortempen faller i lange nedoverbakker der motoren bare går på tomgang. Var ihvertfall slik på mondeoen jeg hadde når jeg kjørte med dieselvarmereren avslått.

Lenke til kommentar

Istemmer å prøve å få deg dieselvarmer. I vår bil er vi ikke plaget med at det tar så lang tid å få opp tempen når vi ikke har brukt varmeren (vi har elektrisk), faktisk er jeg overrasket over hvor kjapp den er med å opp temperaturen om vinteren, men nå bor vi på vestlandet. 5 minus er grisekaldt her :-D
BTW så er det god biløkonomi å ha varmer. Bruker mindre drivstoff og det blir mindre slitasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...